Det låter ju riktigt farligt det där, sätt upp en kamera istället så du ser vilket djur eller vad det nu är som gör det
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det låter ju riktigt farligt det där, sätt upp en kamera istället så du ser vilket djur eller vad det nu är som gör det
Jag vill ju få djuret att sluta göra det det håller på med - inte ta reda på vad det är för djur. Spelar ju ingen roll om det är råtta, katt, räv eller vad det nu är för nåt. Den måste sluta!
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det låter ju riktigt farligt det där, sätt upp en kamera istället så du ser vilket djur eller vad det nu är som gör det
För vem, förutom djuret skulle det vara farligt?

Barnen är stora - är ej ute i trädgården så här års, framför allt inte på nätterna, då detta elende utspelar sig.
Hunden är ej ute själv i trädgården så här års.
 
rampante rampante skrev:
Jag vill ju få djuret att sluta göra det det håller på med - inte ta reda på vad det är för djur. Spelar ju ingen roll om det är råtta, katt, räv eller vad det nu är för nåt. Den måste sluta!
Jo det förstår jag men om du vet vad det är för något kanske du lättare kan bli av med det än att gillra en el-fälla hehe
 
7ender 7ender skrev:
Åtelkamera kanske kan vara nåt?
precis, har du ingen jägare i området? han kanske har en kamera du kan låna.. eller så kommer han och sätter sig på pass om det är nånting lovligt
en jägare vet säkert också direkt vad det är...
 
rampante rampante skrev:
För vem, förutom djuret skulle det vara farligt?

Barnen är stora - är ej ute i trädgården så här års, framför allt inte på nätterna, då detta elende utspelar sig.
Hunden är ej ute själv i trädgården så här års.
Det måhända att det går bra men jag tycker det är lite riskabelt att lägga en spånningsförande ledare i gräsmattan för nog är det lätt hänt att det blir ett misstag för någon
 
T Thomas_Blekinge skrev:
[länk]

En enkel enledare. Du stoppar ände i ett uttag eller om du vill göra det lite stabilare så monterar du en lös stickkontakt på den och sätter den i uttaget. Se bara till att ledaren är ansluten till fas och inte nolla. (det kan du prova med en spänningsprovare).
Men som sagt, håll borta alla människor och husdjur!
Det är något konstigt där. Vilket djur drar ut en stickkontakt?
Borde inte en sån här vara enklare, så slipper man fundera på fas/nolla?
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationskablar/kabel-2000017920

Eller funkar det inte då?
 
P Peter_Bromma skrev:
precis, har du ingen jägare i området? han kanske har en kamera du kan låna.. eller så kommer han och sätter sig på pass om det är nånting lovligt
en jägare vet säkert också direkt vad det är...
Har snackat med en jägarkompis... men han är inte så sugen tyvärr...
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det måhända att det går bra men jag tycker det är lite riskabelt att lägga en spånningsförande ledare i gräsmattan för nog är det lätt hänt att det blir ett misstag för någon
När jag var liten plockade vi mask med hjälp av en "speciell" förlängningskabel, tror att den t.o.m finns kvar i mina föräldrars garage. En ledare var skalad och hade en ögla på den skalade delen. Denna ögla trädde man på grepen och satte ner i gräsmattan, därefter elkontakten in i vägguttaget. Hände det inget fick man vända kontakten i vägguttaget. När väl fasen var på grepen så kom maskarna upp ur jorden på löpande band. Idag hade inte denna lösning fungerat speciellt bra när det finns jordfelsbrytare i elcentralerna.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Borde inte en sån här vara enklare, så slipper man fundera på fas/nolla?
[länk]

Eller funkar det inte då?
Jovisst skulle det funka. Tänk på att isolera den fria änden ordentligt. Knyt sladden runt en stolpe eller träd efter kontakten. Då kan odjuret knappast dra ut den.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
R roli skrev:
När jag var liten plockade vi mask med hjälp av en "speciell" förlängningskabel, tror att den t.o.m finns kvar i mina föräldrars garage. En ledare var skalad och hade en ögla på den skalade delen. Denna ögla trädde man på grepen och satte ner i gräsmattan, därefter elkontakten in i vägguttaget. Hände det inget fick man vända kontakten i vägguttaget. När väl fasen var på grepen så kom maskarna upp ur jorden på löpande band. Idag hade inte denna lösning fungerat speciellt bra när det finns jordfelsbrytare i elcentralerna.
Det är av yttersta vikt att skaftet är isolerat på grepen.
 
useless useless skrev:
[länk]
Ja, kopplar man in två stavar, en till fas och en till nollan. Så gäller det att hålla händerna borta. På vår kabel var endast fasen ansluten, resterande kablar var isolerade.
 
Immobil Immobil skrev:
Det är av yttersta vikt att skaftet är isolerat på grepen.
Har för mig att skaftet är/var i trä med ett handtag i trä och metall...
 
R roli skrev:
Har för mig att skaftet är/var i trä med ett handtag i trä och metall...
Det måste det ha varit, annars hade du inte kunnat skriva här idag. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.