Kom tillbaka när du mätt upp med rätt mätutrustning, rätt frekvensband och rätt förhållanden. Skickar med en bild på hur det ser ut när du gör en ljudmätning enligt iso-standarden. Ska du följa standarden ska du mäta på ett visst avstånd och i ett antal punkter runt produkten för att sedan ta ett medelvärde av alla mätvärden. Rummet spelar otroligt stor roll på mätresultatet så inget som går att göra hemma med en gratis app på en telefon.
 
  • Ljudmätningsutrustning uppställd i ett eko-dämpat rum för mätning enligt ISO-standard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K och 9 till
  • Laddar…
En tråd med många inlägg som handlar om en IKEA kyl som låter...
Hur kan inte inte tro det..?

Trodde världen var upp o ner som det var, nu e folk förvånade över IKEAS kvalité också...
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag har inbyggt kyl och frys. Två skåp alltså.
Första veckan lät det rätt mycket om kylskåpet. Det blev lite tystare efter första veckan. Jag skruvade loss kylskåpet och baxade det några mm åt ena sidan. Sedan dess hör jag praktiskt taget inte kylskåpet. Har haft dem nu i 5 år utan problem och hör dem inte alls (måste lägga örat mot sidoväggen för att höra något).

Mitt tips är alltså att försöka flytta den som låter några mm.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
K Kalbygge skrev:
Jag har inbyggt kyl och frys. Två skåp alltså.
Första veckan lät det rätt mycket om kylskåpet. Det blev lite tystare efter första veckan. Jag skruvade loss kylskåpet och baxade det några mm åt ena sidan. Sedan dess hör jag praktiskt taget inte kylskåpet. Har haft dem nu i 5 år utan problem och hör dem inte alls (måste lägga örat mot sidoväggen för att höra något).

Mitt tips är alltså att försöka flytta den som låter några mm.
Det stod antagligen på ett sätt som gav resonanser (som jag skrev tidigt i tråden). Att bara flytta det lite grand i det fallet kan göra underverk. Ljud är komplicerat :)
 
R RoAd skrev:
Det stod antagligen på ett sätt som gav resonanser (som jag skrev tidigt i tråden). Att bara flytta det lite grand i det fallet kan göra underverk. Ljud är komplicerat :)
Jepp, så är det!
 
A
haggle haggle skrev:
Jag måste berätta om mest idiotiska IKEA-turerna denna höst.
Jag köpte för ett par månader sedan en integrerad kyl- och frys från IKEA. Jag valde modellen Tinad av skälet att bullernivån är angiven till endast 35 db.
När skåpet var på plats och skulle börja användas noterade jag att skåpet lät mycket mer än förväntat.
Jag gjorde därför först en bullermätning med min mobil som visade 42 db. En kompis som jobbar som ljud- och vibrationsingenjör kom hem till mig med en mätare som också visade 42-43 db.
Jag ringde då IKEA och reklamerade skåpet, varvid jag fick till svar att IKEA skulle skicka ut en tekniker. Tre veckor senare kom det en tekniker från en liten firma (Kyl & Hushållscenter Syd) som IKEA tydligen anlitar som underentreprenör för reparationer och dylikt. Teknikern konstaterade först att kylskåpet fungerade, och skulle därefter göra en ljudmätning. Han fick dock inte sin ljud-mätare att fungera och åkte därifrån igen. Veckan efter ringde teknikern och berättade att han varit i kontakt med Whirlpool (hur de nu kommer in i bilden?). Whirlpool hade då förklarat för honom att de ljudmätningarna som ligger bakom decibel-specifikationerna på vitvaror görs i en ”väldigt speciell miljö” och är inget man kan mäta hemma hos någon. Så länge ett kylskåp fungerar och låter som ett ”normalt” kylskåp ”brukar låta” godtar man därför inga reklamtioner.
Detta är naturligtvis ett fullkomligt idiotiskt resonemang. IKEA säljer kyl- och frysar ända nerifrån 35 och upp till 42 decibel. Alla som känner till decibelskalan vet att det är en väldigt stor skillnad mellan 35 och 42 decibel! En kund måste naturligtvis kunna förlita sig på att decibel-angivelse och övriga produktspecifikationer stämmer och ska inte behöva vara rättslös därför att företag försöker smita undan sitt ansvar med resonemang om att egenskapen ”inte går att mäta” eller att produkten fungerar som en sådan produkt ”normalt brukar fungera”. Mätning med en vanlig decibelmätare är fullt tillräckligt och måste accepteras, i annat fall får väl säljaren komma hem till mig och hämta kylskåpet och göra en mätning i sin superspeciella setup!
Whirlpools resonemang är ungefär lika korkat som om en kund beställer och betalar för en porsche men får en Ford fiesta levererad, och säljaren försöker klara sig undan sitt ansvar genom att säga att Forden fungerar som en bil ”brukar fungera” och ”låter som en bil brukar låta”.
Så otroligt dåligt och amatörmässigt skött av IKEA. Återkommer med mer information när jag hört vad mer IKEA har att säga om detta!
Du kan returnera din kyl och få pengarna tillbaka. Och sedan köpa en annan. Det är säkert ingen idé att krångla med detta. Det blir svårare och svårare att handla för varje år i och med att saker och ting blir mer komplicerade. Det gäller att hänga med.

Det påminner mig lite om mitt jobb. Jag jobbar i en annan bransch, men känner till hur viktiga standarder är. dB på ett kylskåp mäts säkert på lab. enligt någon standard och ditt kök är inte lab.miljö.
Jämför bränsleförbrukning bilar, hk bilar, internethastighet eller jämför med nästan vad som helst. Specifikationen stämmer nästan aldrig överens med olika verkligheter. Lab.miljön utgår man nästan alltid ifrån och sedan blir det olika resultat beroende på var produkten används någonstans.

I mitt jobb är jag van vid att konsumenter klagar på allt möjligt och grälar på mig.
Ibland har de rätt, men oftast har de inte förstått att det ligger en standard bakom eller att man måste handha produkten på rätt sätt.
Hur många läser bruksanvisningen eller instruktionsboken innan man kör iväg med nya bilen eller innan man använder mobilen, TV:n, , tvättmaskinen, eller vad som helst? I princip ingen läser igenom innan. Utan man bara sätter igång och använder direkt. pussst...
Bäst är att läsa igenom bruksanvisningen innan köp. Oftast finns den på nätet. Även på Youtube finns mycket. Eller på hemsidan.
Men som sagt allt tar tid och tid är en bristvara. Men det tar oftast mer tid och energi att klaga än vad det tar att läsa igenom allt innan.


Det är liksom inte bara att plocka en vara från hyllan och betala och tro att allt blir frid och fröjd. Man behöver själv lägga ned tid på att sätta sig in i olika saker innan man köper och eller innan man använder produkten, om man själv har stora krav eller är noga med något speciellt. Det blir värre och värre med detta tycker jag, alltså att folk inte har koll på vad de köper innan de köper. Sedan några år har vi satt lappar på alla kartonger på olika språk att man skall läsa bruksanvisningen innan man använder. Men det hjälper inte. Ingen läser det ändå.
Vi tar därför 1.500 kr betalt om kunden lämna in produkten för felsökning eller utlåtande, även om det bara tar 5 minuter för oss att konstatera. Det står också noga på hemsidan och på kvittot vid köp. Det blir ibland ett väldans liv, men de brukar förstå till slut. Vissa vägrar betala och då skickar vi det till inkasso
Men är det fel på produkten på riktigt, alltså inget handhavandefel kostar det inget förstås.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Man behöver själv lägga ned tid på att sätta sig in i olika saker innan man köper och eller innan man använder produkten, om man själv har stora krav eller är noga med något speciellt.
Hur gör man då för att försäkra sig om att en tänkt vitvara håller en acceptabel ljudnivå?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Hur gör man då för att försäkra sig om att en tänkt vitvara håller en acceptabel ljudnivå?
Kan inte vitvaror. Man behöver läsa på mer innan. Det finns en del forum på internet man kan kolla med.
Eller
Men Elgiganten och NetOnNet och andra har sedan åratal år tillbaka 30 dagar öppet köp. Man får helt enkelt prova själv. En vitvara håller i minst 20 år så egentligen är det inte så mycket besvär tror jag.
 
Magnus Filip skrev:
Kan inte vitvaror. Man behöver läsa på mer innan. Det finns en del forum på internet man kan kolla med.
Eller
Men Elgiganten och NetOnNet och andra har sedan åratal år tillbaka 30 dagar öppet köp. Man får helt enkelt prova själv. En vitvara håller i minst 20 år så egentligen är det inte så mycket besvär tror jag.
TS hävdar att han inte får lämna tillbaka en driftsatt kyl inom öppet köp tiden.

Vitvaror idag har generellt inte en livslängd om minst 20 år. Livslängden är inte relevant tycker jag, om du inte menar att det är väldigt sällan man behöver anstränga dig att ta reda på fakta.

Ja man behöver informera sig som kund. TS ville ha en tyst kyl och 35 dB är bland det tystaste på marknaden. Då tycker jag TS kan förvänta sig att kylen upplevs tystare än en som är märkt med 40 dB eller 45 dB. TS kan dock inte förvänta sig att mäta upp 35 dB i köket. Nu finns ju även detta i ett forum så fler kan informera sig i förväg. Det är dock fortfarande ovisst om TS kyl är ett felaktigt exemplar, om hela serien är felaktig, eller om produkten är som den ska och TS inte har något fog för sitt klagomål.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
R
P Pin skrev:
Ja man behöver informera sig som kund. TS ville ha en tyst kyl och 35 dB är bland det tystaste på marknaden. Då tycker jag TS kan förvänta sig att kylen upplevs tystare än en som är märkt med 40 dB eller 45 dB. TS kan dock inte förvänta sig att mäta upp 35 dB i köket. Nu finns ju även detta i ett forum så fler kan informera sig i förväg. Det är dock fortfarande ovisst om TS kyl är ett felaktigt exemplar, om hela serien är felaktig, eller om produkten är som den ska och TS inte har något fog för sitt klagomål.
Precis. Det är ju faktiskt inget som säger att den kyl/frys TS har köpt inte är tystare än en som är specad med högre dB. Det enda vi vet är att TS på ett felaktigt sätt mätt upp en högre ljudvolym i sitt hem än 35dB. Hade han köpt en produkt som är specad till 40dB kan han mycket väl mäta 47dB med samma metod.

Däremot KAN det ju också vara så att TS rum faktiskt påverkar minimalt, att mätutrustningen är perfekt kalibrerad vid 40dB, och att kylen ÄR felaktig. Något annat har jag faktiskt inte sagt, bara att metoden innehåller så många felkällor att den blir oanvändbar som argument för en reklamation.
 
  • Gilla
Jakke och 2 till
  • Laddar…
R
tompas11 tompas11 skrev:
Bara för att så tog jag fram min decibelmätare TES 1350A och mätte på mitt 31 år gamla Husqvarna kylskåp.
Mätavstånd: 1m
Kylskåpet avstängt: 36,8 dBA
Kylskåpet i drift: 39,2 dBA
Inte illa för ett så gammalt kylskåp kanske.
Bra exempel på att även bra instrument kan ha ett par dB mätavvikelse. Den modellen har ±2dB noggrannhet och mäter ner till 35dB så det är troligen i den regionen som den största avvikelsen ligger.
 
Måste ge stående ovationer till att ni samtliga har gjort min dag denna tråkiga dag på jobbet...

Ingen expert i ämnet men när vi byggde om våran kök till en IKEA-kök så köpte vi kyl/frys från annan leverantör än IKEA pga att frugan tyckte att det var snålt med utrymme med deras kyl/frys.
Vi är mycket nöjda med deras reklamation både innan och efter bytet och det har alltid gått utan krångel... finstilt här är att jag skickar alltid fram min fru för hon har en sådan oskyldigt ansikte så ingen vill få henne att bli ledsen.

Blir svårt att du ska få fram din sak med tanke på att IKEA får sina värden från tillverkaren och isåfall blir de en mellanhand och således inte ansvariga.. ingen lagman i området men inom branschen jag är verksam så är det enligt dessa spelregler.

däremot så skrev någon att du har rätt att lämna tillbaka produkten och det tycker jag isåfall du ska satsa på.. prata gärna med ARN först och i då kan du cc:a personen i ARN med mailet du skickar till IKEA så borde det ge en annan sorts tyngd.

Läser jag på IKEAS hemsida så står det följande:

"Öppet köp i 365 dagar
Vi har öppet köp i 365 dagar som en extra hjälp till dig om du skulle ångra dig eller om det inte riktigt blev som du tänkt dig. Öppet köp ger dig pengarna tillbaka om du returnerar en oanvänd produkt med kvitto eller orderbekräftelse samt betalningsbevis. Det gäller allt utom måttbeställda bänkskivor, måttbeställda väggplattor, livsmedel och vitvaror som installerats."

https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/koep-och-leveransvillkor-pubacf27251

Lycka till och hoppas du får en bättre upplevelse vid dina kommande köp hon vem det nu än må vara.

//Jakob
 
  • Gilla
Pinhead25
  • Laddar…
J Jakob.elmlund skrev:
Blir svårt att du ska få fram din sak med tanke på att IKEA får sina värden från tillverkaren och isåfall blir de en mellanhand och således inte ansvariga.. ingen lagman i området men inom branschen jag är verksam så är det enligt dessa spelregler.
Med all respekt så har du här tyvärr helt fel!

De enda parter som finns i detta köpeavtal är IKEA och TS. Vem som tillverkat varan och vad denne påstår är överhuvudtaget ej relevant. Det är IKEA som marknadsför och säljer produkten och det är IKEA ensamt som ansvarar för sina utfästelser gentemot TS.
 
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Med all respekt så har du här tyvärr helt fel!

De enda parter som finns i detta köpeavtal är IKEA och TS. Vem som tillverkat varan och vad denne påstår är överhuvudtaget ej relevant. Det är IKEA som marknadsför och säljer produkten och det är IKEA ensamt som ansvarar för sina utfästelser gentemot TS.
van att ha fel... fråga bara frugan här hemma.. allt är mitt fel :seenoevil:

kanske drar jag förutfattade meningar... men läser jag att själva teknikern har varit i kontakt med Whirlpool visar att IKEA skjuter iväg frågan till tillverkaren och tillverkaren återkommer med svar till TS.

Ska han begära återköp så ska han nog inte ha ljud som skäl isåfall om han inte fått en måndagsexemplar.
 
J Jakob.elmlund skrev:
kanske drar jag förutfattade meningar... men läser jag att själva teknikern har varit i kontakt med Whirlpool visar att IKEA skjuter iväg frågan till tillverkaren
Ja det är vanligt att säljaren försöker skjuta över problemet på sin leverantör och i vissa fall kan det i praktiken till och med vara bra för kunden att få direktkontakt med leverantörens leverantör, då denne givetvis/förhoppningsvis har bättre "teknisk kompetens" än vad IKEA kan ha.

Dock är ansvarsförhållandet solklart. Det är IKEA som har ansvaret och är kundens motpart. Var IKEA köpt sina prylar är egentligen strikt formellt irrelevant och många gånger antagligen en okänd "affärshemlighet".

Betänk det orimliga i att du exempelvis köper en bokhylla Billy som rasar ihop. IKEA kan då givetvis inte hänvisa till "veckans" "lågprissnickeri" i veckans "lågprisland" utan det är IKEA som får ta problemet med taskig kvalitet gentemot slutkund, och om de så vill, vidare mot sin leverantör.

Många gånger "litar" säkert IKEA på tillverkarens uppgifter och använder dessa i sin marknadsföring. Det fråntar dock inte på något sätt IKEA från ansvaret att publicera korrekt information, oavsett var denna information kommer ifrån.
 
  • Gilla
  • Älska
Jakob.elmlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.