Var ska vindskivan sluta? Skulle vilja dölja hängrännan så att man inte ser den från sidan men då hamnar ju plåten till vindskivan utanför hängrännan?
 
  • Hörn av ett hus med takpannor och synlig vindskiva och hängränna mot en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lite hur långt är ett snöre fråga.

Det finns flera skolor och det faller tillbaks på vilken sida man tittar på mest...

/ATW
 
Ja så är det nog... men ju mer jag ser på det så tycker jag att skivorna sticker ut för mycket nu så jag kapar av dom efter mitten på rännan.
Tack för svar!
 
B Boda73 skrev:
Ja så är det nog... men ju mer jag ser på det så tycker jag att skivorna sticker ut för mycket nu så jag kapar av dom efter mitten på rännan.
Tack för svar!
Mitten på rännan? Normalt är väl att de kapas så att de precis täcker rännan.
 
  • Gilla
Mr perfekt
  • Laddar…
Rickard.
K Kane skrev:
Normalt är väl att de kapas så att de precis täcker rännan.
Jag skulle vilja hävda att om något ska klassas som normalt så är det att inte dölja rännan, bara ett lagomt utstick utanför fotbrädan. Men det är såklart helt upp till var och vad som är normalt beror nog mycket på vars man bor.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag skulle vilja hävda att om något ska klassas som normalt så är det att inte dölja rännan, bara ett lagomt utstick utanför fotbrädan. Men det är såklart helt upp till var och vad som är normalt beror nog mycket på vars man bor.
Jag har ingen statistik på det ena eller det andra, men denna typ av lösning har jag i huvudet när jag tänker vindskivor/hängrännor.
vindskivor.jpg
 
M
B Boda73 skrev:
Var ska vindskivan sluta? Skulle vilja dölja hängrännan så att man inte ser den från sidan men då hamnar ju plåten till vindskivan utanför hängrännan?
cindskivsplåten ska gå max 50 mm längre än vindskivans kant,o vindskivsplåten skall dess vatten droppa ner i hängrännan,som d är nu på tok för långt.
 
  • Gilla
qwertyuiopåasdfghjklöä
  • Laddar…
Kan det se ut så här?
 
  • Traditionellt rött svenskt trähus med vita knutar och gavel mot himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rött trähus med tegeltak och vit stupränna mot en bakgrund av en grön gräsmatta och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat trähus med vita knutar och tegeltak mot en gråmulen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vad är problemet som du ser det?
__
Mer än att stuprören dumpar ut vattnet rakt på backen vid husets grund.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är problemet som du ser det?
Att den nedre vindskivan kanske blir lite lång? Plåten kommer inte att hamna över rännan..men det kanske funkar?
 
Hur ska man göra med vattnet annars tänker du?
Dränering?
 
Jag tror du behöver fokusera på verkligt betydelsefulla saker i takavvattningen först och främst, typ vart vattnet ska ta vägen.
 
En lösning är att leda bort vattnet via rännor i marken bort från huset. Finns fler lösningar som diskuterats bla på detta forum.
 
Du har säkert rätt..jag får kolla på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.