M Marsman80 skrev:
Bra idė men vill också har en självmatande borr så jag slipper trycka på som en idiot. Förställer mig också att en borr liknande den jag länkar till skapar ett rakt hål. Blir ju jobbigt att trycka järnröret genom ett snett hål.

Kanske går att hitta en kortare spiralborr och sen sätta på förlängare
Du ska bygga ett gym men orkar inte lägga lite kraft på borrmaskinen :surprised::rofl:

Snacka I-landsproblem...
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Är inte helt klar vad du ska ha traktordäcket till, motvikt/vikt/plattform o stå på?
Men en sak o tänka på med däck är att förhindra vatten attt samlas i dom då det är en extremt bra grogrund för framförallt myggor men även flugor.
 
M Mkosken skrev:
Kul projekt! Jag byggde ett utegym nu i somras med pullup-stång och dips-stänger som jag kan ta lite bilder på ifall det finns intresse. Om du borrar hål för stängerna, hur ser su till att de inte roterar i hålet?
Tänker mig att jag borrar ett litet hål nära änden på röret och skruvar snett utifrån genom hålet och in i stolpen. Borde räcka tycker jag.
 
  • Gilla
Mkosken
  • Laddar…
G grizzly666 skrev:
Är inte helt klar vad du ska ha traktordäcket till, motvikt/vikt/plattform o stå på?
Men en sak o tänka på med däck är att förhindra vatten attt samlas i dom då det är en extremt bra grogrund för framförallt myggor men även flugor.
Ska tänka på det och borra dräneringshål i däcken. Däcken ska stå upp så kommer helt klart att kunna samlas vatten i botten.
 
M Mkosken skrev:
Kul projekt! Jag byggde ett utegym nu i somras med pullup-stång och dips-stänger som jag kan ta lite bilder på ifall det finns intresse.
Du får gärna dela lite bilder, antingen i denna tråd eller skapa en egen. Gör du en egen tråd så får du gärna lägga in en länk i denna tråd.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du ska bygga ett gym men orkar inte lägga lite kraft på borrmaskinen :surprised::rofl:

Snacka I-landsproblem...
Det är inte att jag vill undvika träning. Det var en hel del jobb att lyfta i stolparna i hålen kan jag säga. Det är snarare väldigt svårt att borra rakt om man samtidigt ska trycka på som en idiot plus att borren kan gå varm. Kreosot är tungborrat vet du ;)
 
M Marsman80 skrev:
Det är inte att jag vill undvika träning. Det var en hel del jobb att lyfta i stolparna i hålen kan jag säga. Det är snarare väldigt svårt att borra rakt om man samtidigt ska trycka på som en idiot plus att borren kan gå varm. Kreosot är tungborrat vet du ;)
Jo du är ju kreosotmannen!
 
M Marsman80 skrev:
Du får gärna dela lite bilder, antingen i denna tråd eller skapa en egen. Gör du en egen tråd så får du gärna lägga in en länk i denna tråd.
Här finns lite bilder på min skapelse. Jag använde kee klamps för att fästa rören med. Det knöliga var att passa in alla delar då marken lutar och man har inte riktigt någon bra referenspunkt. Men det gick tillslut.
För att få till vinkeln mot dipsstängerna var jag tvungen att sätta kilar bakom kee klampsen, det är ingen millimeter-precision på dem och jag hade nog hellre fräst in dem, men hade ingen fräs att tillgå
Hemmagjord träningsställning med kee klamps fästande lutande metallrör mellan trästolpar på ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggda dipsstänger i trädgård med lutande mark, rör fastsatta med kee klamps, kilar bakom för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord träningsställning med kee klamps fastsatta på rör i en trädgård med lutande mark och höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallrör fastsatt vid ett trästolpe med kee klamp i en trädgård med lutande mark, kilar bakom klampen justerar vinkeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kee klamp fäste som håller ett metallrör mot en mörkbrun träpelare, med löv och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med kee klamps fästande metallrör, lutande mark, kilar bakom klampsen, trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Riktigt fint blev det. Har funderat på bygganågot liknande under pandemin. De flesta som jag tittade på var gjorda i USA med helt andra material. Tack för inspirationen.
 
M Mkosken skrev:
Här finns lite bilder på min skapelse. Jag använde kee klamps för att fästa rören med. Det knöliga var att passa in alla delar då marken lutar och man har inte riktigt någon bra referenspunkt. Men det gick tillslut.
För att få till vinkeln mot dipsstängerna var jag tvungen att sätta kilar bakom kee klampsen, det är ingen millimeter-precision på dem och jag hade nog hellre fräst in dem, men hade ingen fräs att tillgå
Snyggt!

Satte du dipstängerna i vinkel mot varandra så att man kan få det avstånd man vill ha genom att välja position efter stängerna eller fanns det någon annan tanke. Jag har lite grövre stolpar så jag tänkte borra in 2 korta rörbitar i en vinkel mot varandra typ enligt bilden nedan. Tror du att det fungerar bra?
dbcb71f676880b6a5d37057ccd9658e2.jpg

Sen undrar jag vad du tycker om höjd för pull-up bar? Vill ju ha en höjd för att jag som är runt 185 cm inte ska skrapa knäna i backen samtidigt vill man ju ha en höjd så att kortare personer kan använda den med. Kanske lättast får lösas med en liten pall eller liknande? För låg borde ju iaf vara värre än för hög.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
[bild]
Phew!
Då var denna månads träning klar för min del :beer::beer:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Snyggt!

Satte du dipstängerna i vinkel mot varandra så att man kan få det avstånd man vill ha genom att välja position efter stängerna eller fanns det någon annan tanke. Jag har lite grövre stolpar så jag tänkte borra in 2 korta rörbitar i en vinkel mot varandra typ enligt bilden nedan. Tror du att det fungerar bra?
[bild]

Sen undrar jag vad du tycker om höjd för pull-up bar? Vill ju ha en höjd för att jag som är runt 185 cm inte ska skrapa knäna i backen samtidigt vill man ju ha en höjd så att kortare personer kan använda den med. Kanske lättast får lösas med en liten pall eller liknande? För låg borde ju iaf vara värre än för hög.
Dippstänger
Jag ville stadga upp stolparna till pullup-stången med dipsstängerna. Därför hamnade de i vinkel. Vinkeln blir dessutom så stor så det är egentlige bara 20cm av stängerna som går att användas till dips sen blir det för brett. Allra helst hade jag velat ha parallella stänger, men man kan inte få allt. Angående att sätta två kortare stänger och bara fästa dem i en ända, så går det ju uppenbart. Min hållfasthetslära är alldeles för rostig för att kunna uttala mig, men det kan ju bli ett ganska ordentligt moment i infästningspunkten.

Höjden på pullup-stången
Jag vet inte på rak arm hur hög den är, men jag tror det är runt 250 och jag är 190cm lång och vill kunna hänga raklång i den utan att nudda marken. Jag kunde nog sänka min med 5cm, men hellre för hög än för låg anser jag. Att kortare personer ska kunna använda den löser du med steg på stolpen, du kan se att jag satt det på mina, sen finns det ju en gräns på hur kort man kan va. Min 3åring når ju inte upp t.ex.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Nuhar jag lyft upp dtocken på pallar och ställt dit däcken som de ska sitta. Nu är det kanske lite lättare att förstå hur det ska fungera. Stocken ska alltså lyftas rakt upp och träs på ett rör som går igenom stocken brevid och en stock till. Stocken är ungefär 9 m nu men kommer nog att korta av den till ungefär 7 m. Dels känns 9 m lite väl långt och så är den lite dålig i ändarna.
En lång stock uppställd på pallar och däck i skogsmiljö, förberedd för att kortas och lyftas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liten bänkpress :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.