I veckan kommer grävaren och fixar till det sista på vår skövlade tomt efter tillbygget. Hur sent vågar vi så gräsmatta? Våra enda krav på gräsmattan är att den tar sig, att det är grönt och går att klippa (vi är t ex jättenöjda med mossmattan på andra sidan huset :) ). Bara att kasta ut fröerna elle rmåste de myllas ner?
 
Våra grannar sådde gräsmatta i oktober förra året. Den kom fram väldigt snabbt. Denna sommaren är den jättetät och fin. Det beror mkt på vädret. Förra oktober var exeptionellt fin.

Jag myllade ner gräsfröna m.h.a. en gallervält, funkade ypperligt.
 
Beror ju väldigt mycket på var i landet du bor men gräs växer ner till +4 grader ca
 
  • Gilla
Falun023
  • Laddar…
OK, tack! Mitt i Sörmland och alltså ganska milt klimat pga att det inte är så långt från Mälardalen. Bara att hoppas att grävaren får tid att ta sig hit i veckan.
 
Spelar det någon roll vilken sort man väljer?
Själv sådde jag ca:500 kvm med Weibulls extra green förra helgen och
inte ett strå har kommit upp ännu :-/
 
Ja, det är en långsamväxande sort. Jag använde Nelsons motsvarighet (Royal) men valde Rapid-varianten för snabbare grodd. Efter ca. 5 dagar såg man tunna strån här och där. Under helgen efter ca 1½ vecka så är det tämligen jämnt med tunna strån över hela ytan. Men fy, vilken tid det tar. Hoppas man får igen det senare och slipper klippa så ofta ::)

En annan granne sådde Villa Sport-blandningen, den är betydligt snabbare!
 
mats_o skrev:
Beror ju väldigt mycket på var i landet du bor men gräs växer ner till +4 grader ca
Är det så lite som +4 grader... tycker mig (kan ha helt fel) läst på olika ställe att det är +12 grader som gäller... Men är det +4 så är ju jag ännu gladare för då kommer våran nya matta att växa ett bra tag till..


Vi satte Weibull Classic och nu 5 veckor efter sådd har vi klippt topparna 1 gång och den är redan grön och fin.. växer kvickt.
 
Tror mig veta att det är +7 som gäller där gräset slutar växa men däremot mossa fortsätter växa ner till 0, därför så viktig att göda gräsmattan med jämna mellanrum så man håller det borta.

Vi sådde också med Weibulls Villa Classic i våras och det växer så det knakar, nu är mattan tät som en heltäckningsmatta efter att ha klippt den minst 2 ggr i veckan hela tiden från mitten av Maj tills nu.
 
  • Gilla
Falun023
  • Laddar…
Kanske skall förtydliga att det är närke jag bor i om det spelar någon roll.

Hursomhelst så ärj ag lite orolig över att behöva så i vår igen.
Inte ett strå än sålänge
 
piece skrev:
Kanske skall förtydliga att det är närke jag bor i om det spelar någon roll.

Hursomhelst så ärj ag lite orolig över att behöva så i vår igen.
Inte ett strå än sålänge
Dum fråga men du har vattnat och sett till att det är fuktigt "konstant"?
 
Med ledning av en annan gräsmattetråd här inärheten så sägs det, vattna inte såhär års.
Jag har dock fuskat lite där och vattnat lite ;)
 
Mmm det vill jag säga är sanning med viss modifikation, vi har haft den varmaste september på 100 år, nästan likvärdig med sommarvärme förutom daggen på natten. Mao är inte denna höst inte som en vanlig höst.
 
Så daglig vattning är modellen?

Vad säger den samlade expertisen?
 
Hejsan

Vi bor i södra Skåne. Är det försent att så gräs i oktober?

Nora
 
I Skåne har jag hört folk så gräsmattor i november t.o.m så det tror jag definitivt är ok!

piece, jag har följt rådet från trädgårdsmästarna och låtit daggen ta hand om jordmattan. Det börjar komma strån överallt nu. De är dock svåra att se. Pröva att lägga dig jämns med marken och se om du inte kan skymta några fjun någonstans?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.