I ikeo skrev:
Absolut men om man som jag vill ha en så osmart tv som möjligt med tanke på dom säkerhetsproblem som varit med dom så.....
För att inte tala om hur många man hört som köpt en ny dyr smart tv bara för att upptäcka två år senare att inga appar funkar längre och att det enda sättet att få den att bli smart igen är att köra skräpet till tippen och köpa en ny eftersom dom slutat uppdatera den

“Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you.”
― Joseph Heller, Catch-22
Vad för säkerhetsproblem?
Jag har en 4 år gammal sony med android tv i början var jag inte nöjd alls pga brist på appar men nu är inte det ett problem längre, enda problemet är kontakten i tv den har aldrig suttit i riktigt bra.
 
I ikeo skrev:
Spännande kommentar om att android boxar är komplicerade med tanke på hur enkelt det var att konfa upp min mi-box så måste ju en apple tv isåfall göra allt själv. Enkel fjärr kan i värsta fall använda mobilen om fjärren försvunnit i soffan om jag vill. Enkelt logiskt gränssnitt. Inbyggd chromecast som bara är att använda etc.
Däremot försökte jag få apple tv+ tjänsten att funka och det är ju skräp helt omöjligt att få in eländet i tv'n på nåt sätt.
Android system är egentligen Linux system och fungerar oerhört bra. Android är baserat på den fria Linux kärnan och utvecklas hela tiden och är "gratis" programvara. Använder själv enbart linux system numera då jag tröttnat på bloatware och insamlandet av användardata från microsoft och apple. All reklam som sprids på internet stjäl folks bandbredd och de "megabyte" många utan obegränsad surf betalar dyrt för..mer än halva surfmängden kan gå åt till att få folk att se på reklam via sina telefoner och datorer. Även en massa onödiga appar i telefonerna som man inte kan rensa bort från sitt system utan man tvingas ha skiten i sin dator eller telefon om man använder microfoft eller apple produkter. Så jag slutade helt för en massa år sedan med det oönskade skräpet och använder numera Linux i olika former.

Som ett exempel kan man nämna att en övervägande majoritet av servrarna på internet ligger på linux system INTE på microsoft system.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Jag är inne på andra Apple TVn nu. Kört utan linjär TV sedan 2014 och är grymt nöjd. Apple TV måste vara den bästa och mest prisvärda teknikpryl jag ägt sedan 1990, då jag började ha pengar till egen mobiltelefon osv. Tror den första Apple TVn kostade 800 då. Strular verkligen aldrig och som de flesta Apple-produkter håller de många år. Har flera nya och gamla iPads och telefoner i familjen.

Jobbar med finansiell IT och där rullar mycket på Linux så det kan jag men inget jag kör hemma än. Vi fick just OK att köra Linux även på jobbdatorn men jag är så rotad med Windows för de bitarna så tveksamt att jag byter, skulle vara pga kul och annorlunda i så fall.
 
T tergo skrev:
Snart tar tv-branschen steget över till mpeg 4-kodade sändningar i det marksända nätet. Tittare med gamla tv-mottagare måste nu byta ut sin utrustning. 31/5 2021

[länk]
Gäller det i områden i fjälltrakterna som enbart har haft MUX1 också? Eller läggs dom småsändarna ner?
 
P paa_1 skrev:
Gäller det i områden i fjälltrakterna som enbart har haft MUX1 också? Eller läggs dom småsändarna ner?
tror inte sändarna läggs ner utan det är mottagarna som skall klara mpeg-4
 
MUX1 har sex kanaler för SVT i lågupplösning, men MUX6 som sänder HD-kanaler verkar bara ha plats för fem kanaler i den högre upplösningen, undrar vilken som försvinner från MUX1 då den ska sända alla SVT-kanaler i HD? Kunskapskanalen eller Barnkanalen? Nån ny MUX lär dom troligen inte sätta upp i glesbygden i alla fall.
 
kisumisu
M MiWass skrev:
Ja, det var ju det jag skrev i ett tidigare inlägg.
Även om man inte betalar för abonnemang längre, så är de fria kanalerna tillgängliga men HD går bara om du har kortet i Tv:n.
P paa_1 skrev:
Jo, Boxerkortet aktiverar TV4HD, vilket man inte kan se utan Boxerkort. Det behövs inget abonnemang, bara själva kortet.

Okej sorry!

Stämmer att fyran valt koda sin HD version :mad:

Svt kanaler går dock in okodat även om dem är HD.

Är ett jäkla svammel det här och koda HD.
Man utnyttjar samma sak som med digitaliseringen. På analoga tiden hade man mer kanaler många börja med kodning när det blev digitalt och nu är det så med HD.

Tv4 Sverige tillhör nog såkallad "frivisningskanal". I programkorten finns det en fast "kod" som låser upp kanaler som valts läggas in i frivisning. Denna metod används bla när man frivisar filmkanaler mm en begränsad period. Skulle ju annars bli svårt för programbolagen koda om allas abbonemang vilka kanaler dem ska ha tillgång och inte.

Dvs en fast kod som inte ändras och därmed har alla tillgång till koden som bara har kortet.

Väldigt märkligt att Boxer inte vill ha tillbaka kortet. Hos bla Canal Digital lånar du kortet, returnerar du inte kortet får du betala tror det var 1000kr för borttappat kort!

Förstår inte vitsen att koda Tv4HD. Speciellt om det är så här enkelt gå runt eller är det nån kampanj lura in folk till boxerabbonemang.

Dock som sagt tyvärr inte unikt för Sverige. Tyska RTL kodar också sina HD kanaler medans många andra tyskspråkiga kanaler sänder i både SD och HD med samma villkor!

I Finland blev det nåt bråk. Dem skulle helt gått över till HD MPEG4 redan Mars 2020. Men nu fortsätter man i MPEG2 ett tag till.

Inom sattelitvärlden är nästan allt i MPEG4 idag oavsett om det är HD eller SD. Detta är bara ett nyare bättre komprimeringsformat.

Är dessutom en standard i många länder som valde vänta längre med att släcka analogt. Var ju stort sett bara Sverige och Finland som hade så bråttom släcka ner analogt och gå över till ett gammalt system!
 
Redigerat:
kisumisu
En annan intressant grej som jag kom på tänka. Är både lite offtopic men ändå lite på topic.

När man tänker historiskt. Nästan varje hus körde parabol på 90 talet. Sen kom digitaltv och nästan alla börja köra boxer?!
Kom ihåg fiber tv och streaming är ändå relativt nytt. Detta skedde redan i början av 2000 talet.

Höjdes abbonemangpriset rejält i o med digitaltv eller varför dumpade så många parabolen?

Har sökt lite svar på frågan då bla boxers utbud är rätt begränsad men ändå inget billigt direkt det heller. Eller är dey helt enkelt så att har man bara basic kanalerna på nåt enkelt dätt så är majoriteten nöjda? Med basic menar jag 1-12.
 
Jag frågade Teracom hur det skulle bli med sändningarna i glesbygden nästa år, där man idag enbart sänder på MUX1, med alla SVT-kanaler i lågupplösning.
Svaret var att kundsupporten vet inte vad som händer nästa år! Det får man se då.
 
kisumisu kisumisu skrev:
En annan intressant grej som jag kom på tänka. Är både lite offtopic men ändå lite på topic.

När man tänker historiskt. Nästan varje hus körde parabol på 90 talet. Sen kom digitaltv och nästan alla börja köra boxer?!
Kom ihåg fiber tv och streaming är ändå relativt nytt. Detta skedde redan i början av 2000 talet.

Höjdes abbonemangpriset rejält i o med digitaltv eller varför dumpade så många parabolen?

Har sökt lite svar på frågan då bla boxers utbud är rätt begränsad men ändå inget billigt direkt det heller. Eller är dey helt enkelt så att har man bara basic kanalerna på nåt enkelt dätt så är majoriteten nöjda? Med basic menar jag 1-12.
Ja, förr fick man antenn o allt i ett nytt hus.
Har precis (två månader sedan) flyttat in i mitt nybyggda hus, levererat och byggt av en stor hustillverkare.
Ingen antenn på huset; dock mediaskåp med allt inkopplat - RJ45 uttag och TV/RADIO uttag i alla rum.
Och jag tänker inte lägga upp en antenn, utan kör på fiber. Har 4G som reserv med en riktigt bra antenn som jag köpte separat -
 
A Andy78 skrev:
Vad för säkerhetsproblem?
Jag har en 4 år gammal sony med android tv i början var jag inte nöjd alls pga brist på appar men nu är inte det ett problem längre, enda problemet är kontakten i tv den har aldrig suttit i riktigt bra.
ehmm har du missat hela det debaclet om om hur smarta tv apparater läcker användar info etc.
Bara googla på typ nåt sånt här "security problems smart tv" så kan du läsa x antal artiklar om problemen
 
satellit marknaden lever och har hälsan och går fortfarande hyffsat bra. sen vet jag itne hur mycket nya kunder som det blir men många gamla kunder har ju kvar sina prylar.
 
I ikeo skrev:
ehmm har du missat hela det debaclet om om hur smarta tv apparater läcker användar info etc.
Bara googla på typ nåt sånt här "security problems smart tv" så kan du läsa x antal artiklar om problemen
Verkar vara mycket skrämselpropaganda också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.