tommib tommib skrev:
bygglov
Ärsh. Har du frågat frugan så har du lov. Vilket tjafs om allt annat,
En riktig man får alltid sista ordet...
"Ja älskling"
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Ont om bilder just nu pga familjelogistiska skäl men hade faktiskt ner min UE idag en kortis. Han jobbar inte så fort och man måste hålla koll på honom hela tiden men det finns hopp om framtiden.

[bild]
Tror det är bättre att han följer dina fotspår på ditt day job än ditt källarjobb. ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p

Sikken tråd!
Imponerad e bara förnamnet!!!
Kämpa på och hoppas du ror iland det hela!

:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
tommib
Grundarbete i källare med uppmärkt berg för spräckning, omgiven av grus och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med rensat område inför sprängning, markerade stenar och sprängslangar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rensat "lite" (48 hinkar) grus blandat med sten och snigeldynamit. Nu är det redo för nästa spräckningsomgång som sannolikt blir den sista. Får se när det hinns med. Målsättningen är att börja jämna av och isolera/armera inom en månad.
 
  • Gilla
  • Wow
Solvskaftet och 17 till
  • Laddar…
Imponerande arbete!
 
tommib tommib skrev:
sannolikt blir den sista.
Utan ha studerat bilderna närmare så antar jag att du får frisera längs väggarna. Men lycka till
 
tommib
Nja... Apropå tidigare kommentarer om rasrisk och så går jag inte precis invid väggen utan lämnar en bit. Det blir således en klack på väggen. Jag ser det som ett billigt pris för lite sinnesro. Det handlar också om att jag vill få ner ev inträngande vatten under plattan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fulkemisten
Kommer du stålregla och sätta våtrumsboard eller nåt som sedan är ventilerade på baksidan? Tänker att man vill ha plana väggar?
 
...men det är ju berg - kan ju inte vara några problem att borra så nära du kan så länge du inte gräver under väggen. Även om berg bara är berg så är det ju rätt stadigt....
 
tommib
Tänkte putsa väggarna och måla med silikatfärg. De är tillräckligt jämna för en källare.

Berget är bitvis ganska sprickbenäget så jag vill inte gå för nära. Dessutom hänger grundmurarna på sina ställen i luften pga att man inte rensade ordentligt ner till berget när man gjöt en gång i tiden. Detta bidrar till min tveksamhet. Rent praktiskt är det också krångligt att borra så nära, det är inte värt jobbet helt enkelt för de extra kvadratmetrarna.

Nere nu och har precis borrat färdigt en begränsningslinje och spolat rent. Förhoppningsvis hinner jag göra rent hålen ikväll och ladda.

Källarvägg med synligt berg och sprickor, markerade borrhål och sprängningslinjer, och vattenpölar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 11 till
  • Laddar…
tommib
Nu så är det laddat... Tog längre tid än väntat, bl.a. för att jag inte hittade mitt litermått till blandningen och lite annat småstrul. Tur att man bara ska upp 0615 imorgon :\

Får se hur det blir denna gång, förhoppningsvis är det inte så mycket att efterspräcka.
 
  • Gilla
  • Wow
mr.Ola och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nu så är det laddat... Tog längre tid än väntat, bl.a. för att jag inte hittade mitt litermått till blandningen och lite annat småstrul. Tur att man bara ska upp 0615 imorgon :\

Får se hur det blir denna gång, förhoppningsvis är det inte så mycket att efterspräcka.
Lycka till. Och lycka till i frontlinjen på det andra jobbet:cool:
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Alltså, jag och mina kollegor är inte frontlinjen. Vi är sista linjen.

Det här projektet är både fysiskt och psykiskt mer tilltalande än en vecka på IVA. Håll avståndet, håll er hemma och håll ut!
 
  • Gilla
  • Älska
GammaltSomNytt och 21 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Alltså, jag och mina kollegor är inte frontlinjen. Vi är sista linjen.

Det här projektet är både fysiskt och psykiskt mer tilltalande än en vecka på IVA. Håll avståndet, håll er hemma och håll ut!
När du säger sådär så tänker jag "Patologen" :D

Jag har vänner som jobbade på IVA i Huddinge när det var som värst..... Jag har inte haft problem jobba hemma och borta från folk när jag sett hur trötta de varit och hur trasiga en del varit.

Kanske tillochmed är när det är dessa tider det är bra med vansinnesprojekt för att tänka på annat :)
 
S
tommib tommib skrev:
Håll avståndet, håll er hemma och håll ut!
Jag har också ett källarprojekt igång. Lätt att följa dina råd där. :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.