Är på gång att lägga beställningen på de saker jag skall ha till tappvatteninstallationen i huset, men har fortfarande några frågetecken jag behöver räta ut.

Jag tänker använda mig av Wirsbos RIR, och själva dragningen och uppsättandet av väggdosor och väggbocksfixturer skall nog inte vara några problem. Men då stöter man ju genast på ett nytt magiskt område, nämligen väggbrickor.


Det jag inte har fått kläm på riktigt är hur man ansluter en väggbricka till pex-slangen som tittar ut ur väggen. Jag antar att man skall använda stödhylsa och klämring på något vis, men följer allt man behöver med väggbrickan, eller måste man köpa till extra tillbehör.

Sedan har jag funderat på detta med c/c-avstånd på de utkommande rören till handfatet. Till dusch förstår jag att det måste vara c/c 160 för att blandarfästet skall passa, men behöver man hålla något speciellt avstånd under handfatet?

Finns det andra fallgropar? Som att vissa fabrikat inte passar ihop osv?


Edit: Kom just på en sak till när jag surfade runt bland Wirsbos dokumentation: Vad täcker man själva "hålet" med, när man använde Wirsbos Väggdosa? Hålet är ju 54 mm i diameter, och vanliga väggbrickor är väl inte så stora?
 
Läs här om brickor:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43305

Finns mer om detta på forumet men det kan kanske vara klurigt att hitta just nu.

Stödhylsor kan du behöva köpa löst + efterföljande kopplingar förstås.

cc40 är det som gäller på FMM och jag antar att det är standard (Wirsbos montageplåtar för vägggenomföringen är förberedd för cc40).

Väggbrickor från FMM passar inte med kopplingar från Mora, hur det är med andra fabrikat vet jag inte. Utgå från att det inte passar. Raka kopplingar passar förstås, men inte där du har konade klämringar eller säten i kopplingar.

Här ser du hur det blir med väggdosorna. http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs.../Onlinex_Tappvatten/6_111_tatningsmembran.pdf

Hur man får det att funka med vanliga väggbrickor förstår jag inte (men det är mycket jag inte förstås så...)
 
När det gäller väggdosorna så tändes ett ljus när jag cyklade hem från jobbet.

Wirsbo har ju (naturligtvis) egna täckbrickor med anslutning till blandare, t ex:

58422.jpg
59017.jpg


Dessa hade jag ju sett, men inte riktigt fått kläm på hur de fungerade, men på hämvägen så trillade poletten ner.


Dock är ju frågan vad man skall ha till vad. Till tvättställ, borde ju den andra, med koppling DN10 passa till blandarrören som väl brukar avar 10 mm.

Men hur är det med blandare till dusch? Den första verkar ju ha en M26 lekande mutter i änden, men det går väl inte använda då blandarfästena redan har en inbyggd M26 mutter?

Jag kanske får ta och ringa Wirsbo och fråga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.