har 15mm Pex RIR som ska anslutas mot radiator.

skulle vilja ha lite detaljerad lösning hur jag ska koppla på en radiator.
hur man täcker "hålet" i Väggen resp vilka delar man behöver hade varit kanon. ;)

MVH Magnus
 
irriterande nog är där ingen lösning som stämmer in på min...
min Pex går i stödbensväggen , inte under golvet.. den sticker bara ut en bit
pex RIR ur väggen.. två hål 40cc . tre radiatorer i serie.

MVH magnus
 
Använder du då inte en vanlig väggbricka och därefter kromade rör? Kolla detta med någon som kan (wirsbo tex!).
 
då ska skyddsröret sluta precis innan väggbrickan. man bara kapar den då ?
 
sanne78 skrev:
då ska skyddsröret sluta precis innan väggbrickan. man bara kapar den då ?
För Wirsbo gäller (för dom prylar jag sett) att man kapar skyddsröret jämte ytskiktet på väggen. Därefter trycker man i en hylsa som fixerar pexröret mitt i skyddsröret, tror att hylsan tätar också. Det finns bilder på detta i min badrumsprojekttråd. Därefter kapas röret X mm från väggen. X styrs av vilken väggbricka du har samt dimension på röret.

 
Okej.. nu vet jag på ett ungefär hur det ska gå till.. tackar..
 
Hittade en bild:
PICT3934.jpg


...om det nu är väggbrickor som är rätt metod.
 
en bild kan säga tusen ord... ganska exakt vad jag ska ha också, dock behöver jag komma ut någon cm från väggen innan man kopplar på radiatorkopplet.

vilka "butiker" föredar du mathias ?
 
www.rinkabyror.se eller www.sigro.se

Tänk på att väggbrickorna ska vara av samma fabrikat som efterföljande koppling, annars passar det inte säkert.

Vill du ut en bit från väggen antar jag att man börjar med en rak koppling (halvkoppling) + en bit kromat rör. Därefter en vinkel upp mot radiatorn.
 
kollat in båda.. jag behöver ett 3m långt element till en sektion.. ingen av dom ha det i sin "lista".. lite trist.. rinkaby verkar inte "kundvänligt" för dom som inte har dödskoll på va dom ska ha i påsen på vägen hem. dock verkar dom billigare än sigro på det jag kollat.
 
MathiasS:

har du rsk.n på "täckbrickan" ??
 
Hej,

jag håller just på med exakt samma projekt. Jag har kollat med en del firmor som säger att de ibland böjer ett kromat rör från väggen och in i radiatorn istället för att använda vinkelkopplingen. Smaksak antar jag vilken man föredrar. Själv har jag inte riktigt bestämt mig...

Yamma
 
japp.. väggbrickan är det jag menar.. så som jag fattat det finns det lite olika.. dom för pex ska visst ha läckindekeringshål. något du känner till kanske ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.