Bluetail Bluetail skrev:
Snygg lösning med stenarna och mycket fin bastudel!
Vad är det för väggpanel som syns på bild 2?
Bastupanel heter ”Bastupanel Moelven” från K-rauta. Sen köpte jag bastuvax ”mörk” nästan svart blev det. Vissa gillar det och andra inte, själv tyckte jag det blev kanon.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Ja verkligen snyggt!
 
Hej, jag har byggt flera bastuar (bastus?), och såg ett par grejer som jag tänkte på.

”Det blir alltså två lavar som är 2,10 breda vardera. En högre upp i bakkant och en lägre framför där de känsligaste kan sitta. Vilket djup blir bäst om man vill ha möjlighet att lägga sig också. Funkar 60 cm eller ska det vara 70? Utrymmesmässigt vore det bra om de kunde vara 50 cm djupa :rolleyes:

Gör inte lavarna för djupa. Då är dom inte bekväma att sitta på, eftersom lavarna blir mycket djupare än låren om du gör som som 70 cm. Jag tror att standard är 50, om jag inte minns fel. Jag är lång, 193 cm, och har gjort lavarna 55 cm till bastun i stan. Det funkar bra att ligga på.

i bastun på landet har jag gjort så att den under laven är 80 cm. Den är ju då såklart skönt att ligga på. Men det gör också att det inte blir så trångt, att övre laven kan full, och det kan ändå ligga en person på under laven utan problem.



Vilka höjder ska jag ha? Antar att det går att söka fram men ni kanske har några förslag. Kanske kan fixa till en fotlav längst ner också...:thinking:

Vill minnas att 45 cm är standard

”När det gäller isolering snackade jag ett varv till med pappsen och vi tänker kanske nu skippa isoleringen helt och hållet. Foder på utsidan, vindduk mellan och panel inne. Gör det nån skillnad om jag kastar in lite isolering i taket kanske? Har lite gullfiber jag skulle kunna lägga ut för att hålla kvar värmen lite i alla fall...

Har inte börjat grotta ner mig i kaminer ännu men tar gärna en lite för stor än en som är lite för liten. Är frusen av mig och ved är inget problem :D

Det kan kännas skönt att skippa isolering, mindre jobb och billigare. Men jag har flera kompisar som har gjort det, och istället fått lägga ut pengar på att köpa allt större och dyrare aggregat, eftersom de första eldades sönder för att de inte klarade av att hålla värmen. Det är en rejäl kyleffekt när det blåser, och det drar rejält från golvet. Men visst kan det funka! Jag har bastat i någon typ av samebastu som var ungefär som ett tält. Det var annorlunda, men funka fint!
 
  • Gilla
Bluetail och 1 till
  • Laddar…
Mina föräldrar har en vedeldad bastu timrad, utan isolering, el osv.
Det drog väldigt kallt från golvet, så pappa nåtade golvet och monterade en golvbrunn i ena hörnet i golvet för att få in luft.
Det blir bra värme även en kall och ruskig vinter, så någon isolering har verkligen inte behövts efter den mindre justeringen.
Det är verkligen en härlig bastuupplevelse på äldre vis, med hinkar med varmvatten, värmeljus, fotogenlampor osv :D även om det senaste året har investerats i en varmvattenberedare på gasol.. :cool: Bastun byggdes för 15-16 år sedan.
 
  • Gilla
Echraz och 1 till
  • Laddar…
murak
Bluetail Bluetail skrev:
När jag går från bastun vill jag inte ligga orolig och undra om det blir för hett i väggen, det är ändå prio så bra där!

trevlig fredag på er alla

Här kommer en nulägesbild på bygget med felsågad (billig :) råspont i taket.

[bild]
Jag har klurat en del på det där med avstånd till vägg och jag var också av åsikten att de skyddsplåtar man kunde köpa såg väldigt konstiga ut. Det finns dock en som jag tycker är ok och den är till Harvia Linear 22 LS

Harvia Linear 22 LS vedeldad bastuugn med öppen eldstad och stenar på toppen, placerad mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med den får man ner avståndet till brännbar vägg till 70 mm. Kostar typ 2-2,5kkr så det är rätt bra betalt för lite bockad plåt. Minerit skivor på distanser är ett mycket mer kostnadseffektivt sätt, men då ökar avståndet några cm..

Ang djup på lavarna så måste jag slänga in min åsikt också bara för att röra till det ännu mer för dig ;) Ha gärna ca 65 cm djup för att kunna sitta med benen uppdragna. Jag köper helt att 70 kan vara för mycket för att kunna sitta klokt med benen nere dock.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Plåtslagarkontakter växer sannerligen inte på träd. Men har fått löfte av en pensionerad plåtslagare som fortfarande jobbar nån dag i veckan att få hjälp med hela insättningen av aggregatet! Så han ordnar de skyddsplåtar jag behöver! :love:

När det gäller lavarna så tror jag att jag helt enkelt väntar tills aggregatet är på plats så får jag se vilket utrymme jag har att spela med. Självklart kommer jag då att ta med era kloka förslag i beaktan. Tack för dem!

Det som främst upptar mina funderingar nu är var fönstren ska sitta och hur jag ska göra med isoleringens vara eller icke vara...:thinking:

Intressant att höra om nåtat golv... Trodde att golvet rör sig för mycket i en bastu med svällningar och krympningar i virket?
 
  • Gilla
Tob And och 1 till
  • Laddar…
murak
Isolering ja.. Skippa isolering och riskera kallras, 3 timmars uppvärmningstid, hög vedåtgång och söndereldat aggregat eller isolera och riskera mögel, unken doft och råttbon i väggarna. Ett rätt sätt verkar inte finnas, men jag väljer att isolera 95mm i väggar o tak med träfiberisolering och ångbroms (papp utan tillsatser) Sen lovar jag att återkoppla om det går åt helskotta!

Vet inte om kommentaren gjorde dig klokare, men jag hoppas du finner tröst i att det är fler som har ditt problem :)
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
murak murak skrev:
Isolering ja.. Skippa isolering och riskera kallras, 3 timmars uppvärmningstid, hög vedåtgång och söndereldat aggregat eller isolera och riskera mögel, unken doft och råttbon i väggarna. Ett rätt sätt verkar inte finnas, men jag väljer att isolera 95mm i väggar o tak med träfiberisolering och ångbroms (papp utan tillsatser) Sen lovar jag att återkoppla om det går åt helskotta!

Vet inte om kommentaren gjorde dig klokare, men jag hoppas du finner tröst i att det är fler som har ditt problem :)
Har läst många bastutrådar i BH och får känslan av "hur svårt kan det vara?". Bygger man reglad bastu så in med isolering och på med bastufolie som tejpas. Det kommer ingen fukt i isoleringen då.

Mögel, unken lukt? Det viktigaste i bastun är ordentlig ventilation - tilluft, frånluft (under lav) och utluftning nära tak som öppnas efter badande. Dessa kanaler behöver vara stora, och fixar man dem ordentligt så behövs aldrig mekanisk vent. Har man fönster i bastun så är det såklart ett plus, bara öppna och ställa på glänt.


Ventilationsrör omgivet av bastufolie och isolering i en bastukonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över bastubygge med isolering och täckande bastufolie på väggar och tak, med synliga reglar och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underarbete för bastu med betonggolv, väggisolering och ventilationsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Stapel med sågade träbrädor i olika storlekar och former.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel med nyinköpt virke markerat med röd text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sköt fram isoleringsfunderingarna genom att åka och köpa virke :crysmile:
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
Vi löste frågan om bredd på nedre laven med att göra den så stabil att den kunde läggas på en liggande regel som skruvats i väggen. Laven kan skjutas in eller ut efter behov. Den går även att skjuta in helt under överlaven vilket underlättar vid städning. Funkar jättebra
 
  • Gilla
JRMKJRM och 2 till
  • Laddar…
Bluetail Bluetail skrev:
[bild] [bild]
Sköt fram isoleringsfunderingarna genom att åka och köpa virke :crysmile:
Någon kommer säkert att opponera men taket skulle jag isolera. Resten ? Nä.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Ytterpanelen nästan klar. Fattas lite på andra kortsidan där det ska vara ett litet fönster.

Takpapp kom upp igår... I natt blåste den ner... Hann inte få upp plåtarna innan mörkret kom, men trodde jag hade förankrat takpappen ordentligt, men det hade jag visst inte...

Få se om stormen och slagregnet lägger sig så plåtarna kan läggas på idag :)

Nästan färdig ytterpanel på träbyggnad med stege lutad mot väggen och saknat fönster på kortsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
murak och 4 till
  • Laddar…
Bluetail Bluetail skrev:
Ytterpanelen nästan klar. Fattas lite på andra kortsidan där det ska vara ett litet fönster.

Takpapp kom upp igår... I natt blåste den ner... Hann inte få upp plåtarna innan mörkret kom, men trodde jag hade förankrat takpappen ordentligt, men det hade jag visst inte...

Få se om stormen och slagregnet lägger sig så plåtarna kan läggas på idag :)

[bild]
Usch vad tråkigt. Tur att det bara var takpapp dock. Ser ju schysst ut det där
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
N northernlight65 skrev:
Usch vad tråkigt. Tur att det bara var takpapp dock. Ser ju schysst ut det där
Tack! Gillar verkligen ytterpanelen. Tror det blir riktigt bra med Järnvitriol och svart tak :)

Efter förra nattens fadäs kom takpappen upp igen och sedan läkt och till sist hann vi med 4 av 6 plåtar också.
Arbetare installerar takplåt på en byggnad med träytterpanel och belyst innertak vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdigt träskjul i skymningen med öppen dörr, delvis pålagt svart tak och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Du skrev i första inlägget att du planerade tryckt virke till golvet, med tanke på senare inlägg har du väl lämnat det? Man skall aldrig ha tryckt virke inomhus, pga att avger giftiga ångor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.