Fast så lång kabel har jag inte för 220...
Eller menar du jag bara ska lägga ut en flrlängningssladd inkopplad längs där robotkabeln går och där det oftast bits av?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Låter otroligt. Sabotage? Du hade ju en mink, var den det?
Ja det kan det ju vara såklart. Men oavsett vad det är för djur så är det ju supersrygt och jag måste få en lösning på nåt sätt
 
rampante rampante skrev:
Fast så lång kabel har jag inte för 220...
Eller menar du jag bara ska lägga ut en flrlängningssladd inkopplad längs där robotkabeln går och där det oftast bits av?
Jag tippar på utter. Ja en förlängningssladd i det aktiva området.
 
rampante rampante skrev:
Ska man lägga begränsningskabel i exempelvis en sån här sen?

[länk]
Kan kanske hjälpa.
 
Immobil Immobil skrev:
Jag tippar på utter. Ja en förlängningssladd i det aktiva området.
Utter känns tveksamt, det har jag aldrig sett härikring.
 
Immobil Immobil skrev:
Jag tippar på utter. Ja en förlängningssladd i det aktiva området.
Måste det vara en strömförbrukning ansluten i andra änden med eller räcker det med att sladden är inkopplad?
Gissar strömmen lär gå/jfb smälla när ”fällan” slår till
 
rampante rampante skrev:
Utter känns tveksamt, det har jag aldrig sett härikring.
Mård kanske?
 
rampante rampante skrev:
Måste det vara en strömförbrukning ansluten i andra änden med eller räcker det med att sladden är inkopplad?
Gissar strömmen lär gå/jfb smälla när ”fällan” slår till
Det räcker med att ha den inkopplad.
 
Immobil Immobil skrev:
Mård kanske?
Tror mer på råtta isåfall
 
Det visar sig när fällan slår igen.
 
Mycket konstigt. Jag har begränsningskabel på landet där det finns allehanda småvilt: gris, räv, hare, grävling, iller osv. och har aldrig varit med om något liknande.

Det ser ut som om det är vid en rabatt – kan det finnas goda rötter som leder till att djuren är där och gräver och helt enkelt gnager på ”fel” sak. I så fall är det ju bara just där du måste skydda tråden.

Edit: Ser att problemet förekommer lite var stans när jag tittar närmare. Känns ändå udda.
 
Råttor och möss älskar att gnaga på kabel. Men om det är det just här har jag ingen aning om
 
Det räcker att köpa en rulle FK 1.5 mm2 ledare (100 m 189 kr på elbutik.se) ansluta en stickkontakt och lägg ut i trädgården. OBS! Detta är absolut ingen fackmannamässig anordning! Du måste förklara din trädgård till laboratorium och håll familjen borta!
 
ca 40 meter förlängningssladd är nu utlagd i trädgården, längs slingan som fått flera avbitna brott... To be continued...

Nästa dilemma här hemma... Köpte tidigare i höst en ny Ryobi häcksax i deras One+-sortiment, komplett med batteri och laddare, och har sen dess budat på lite olika Ryobi-enheter på ebay, i vanlig ordning för att bygga vidare på mitt sortiment av prylar i samma serie eftersom jag nu bestämt mig för att det är Ryobi jag satsar på.

Fick idag hem två stycken borrmaskiner/skruvdragare - en använd och en i stort sett oanvänd. Glad i hågen tills dess jag upptäcker att mitt batteri inte passar - mitt batteris "stång" är för lång... Tänker dock att det kanske borde finnas nån adapter eller nåt annat smart sätt, eller vad säger ni? Nån som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.