Kendobendo Kendobendo skrev:
Jag tror jag vet hur du tänker. Skillnaden i praktisk mening är dock inte så stor mellan en router och brandvägg. En router måste kunna skicka data ifrån ett nätverk till en annat. En brandvägg tar emot trafik ifrån ett håll och släpper den vidare till ett annat men med skillnaden att den har möjlighet att tillåta eller stoppa trafik, den måste dock inte kunna "routa" trafiken men gör det för det mesta. En enklare router klarar inte av att stoppa trafik på samma sätt som en brandvägg. Men den kommer inte skicka vidare trafik som inte är deklarerad var den ska ta vägen. Så i grund och botten så stoppar den allt som inte är klarlagt vart den ska ta vägen. Lite omvänd typ av säkerhet kan man kalla det. Även om jag aldrig själv skulle kalla det "säkerhet".

Sedan finns det dagens mer avancerade brandväggar som på en mycket djupare nivå analyserar datapaket och applikationsmatchar trafiken och kör detta emot olika regelverk. Jag har vänner som jobbar med detta och som jobbar för de stora brandväggstillverkarna. Ett populärt sätt att spärra eller ändra trafikprioritering för olika typer av applikationer helt enkelt. Detta kostar dock ordentligt med snabb hårdvara eller dedikerade kretsar i hårdvaran som kan accelerera denna typ av trafik. Det drar upp priset plus att det nästan alltid är ett abonnemang kopplat med detta som kostar ett arm och ett ben.

Ang strömförbrukning så kan jag berätta att min server kör väldigt många olika maskiner. Den styr mitt hemsmartsystem, vpn-server, nerladdningar osv. Både Windows och linux huller om buller ovanpå samma dator. Maskinen drar 80 watt ifrån vägguttaget när den är idle. Dvs inte något ligger och maxar CPU:n. Det sitter inget grafikkort i maskinen. Helt meningslöst i mitt fall. Jag tycker inte 80 watt är någon jätte summa.

Enligt energifokus.se så kostar det 701kr per år att köra den dygnet runt. Jag vet ju inte hur din ekonomi ser ut men jag tycker det är en ganska ringa kostnad med tanke på allt den underlättar för mig.
Nåja när det begav sig hade jag en server farm i klädkammaren (elen ingick i hyran) och det var innan hypervisorn överhuvudtaget var påtänkt. Ekonomin finns säkert för att köpa en server och sätta upp en hyper v eller nåt på den men nu har jag en edgerouter och den lär hålla ett par år till men så fort som jag bytt taket dränerat om renoverat köket och badrummet etc så kommer jag att fixa det. Hus barn och ungar kom emellan och prion på leksaker hemma åt mig blev låg. Och tyvärr så efter diverse omorganisationer så försvann allt hårdvara som vi hade på jobbet så det enda jag har kvar att leka med under arbetstid är Azure.
 
useless useless skrev:
Det var alltså en föregångare till den här? [länk]
Nåja innan hypervisorn ens var påtänkt i en intel miljö :) Att ens försöka köra en hypervisor i en pentium miljö och då är det första pentium jag tänker på fanns det inga möjligheter till med tanke på prestanda.
Sen var det där ju en inte en hypervisor även om det var en föregångare och ett försök att bygga en hypervisor
 
Hårdvaruaccelererad virutalisering och stöd för det i operativsystemet har funnits inom stordatorvärlden sen 60-talet. Sen kanske man inte kallade det hypervisor från första dagen...

Men, jag förstår ju egentligen vad du menar...
 
MathiasS MathiasS skrev:
...och om du mäter med Bredbandskollen?
Det är liknande. Man kan inte specificera mätserver på Bredbandskollen, bara stad så jag valde Malmö för att få jämförbart. Samma iPad, samma placering i kåken med väggar och bjälklag emellan så det blir litet ”tuggmotstånd” för wifi-länken. 500/500-fiberanslutning på WAN som sagt:
Skärmdump av hastighetstest resultat: 413,96 Mbit/s nedladdning, 449,63 Mbit/s uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


__
PS. Kunde vara skoj att se vad den orkar med för genomströmning mellan datorer i LAN, detta har jag inte testat än. Kan vara intressant om man flyttar stora filer inom nätverket osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det är liknande. Man kan inte specificera mätserver på Bredbandskollen, bara stad så jag valde Malmö för att få jämförbart. Samma iPad, samma placering i kåken med väggar och bjälklag emellan så det blir litet ”tuggmotstånd” för wifi-länken. 500/500-fiberanslutning på WAN som sagt:
[bild]

__
PS. Kunde vara skoj att se vad den orkar med för genomströmning mellan datorer i LAN, detta har jag inte testat än. Kan vara intressant om man flyttar stora filer inom nätverket osv.
Ja det är bra fart även om det inte är 500. Jag har själv noterat att jag har en rätt osymetriskt fart på wifi just nu så det är nog dags för en "Den stora wifi-optimeringstråden" där vi kan diskutera sådant.
 
I ikeo skrev:
Nåja när det begav sig hade jag en server farm i klädkammaren (elen ingick i hyran) och det var innan hypervisorn överhuvudtaget var påtänkt. Ekonomin finns säkert för att köpa en server och sätta upp en hyper v eller nåt på den men nu har jag en edgerouter och den lär hålla ett par år till men så fort som jag bytt taket dränerat om renoverat köket och badrummet etc så kommer jag att fixa det. Hus barn och ungar kom emellan och prion på leksaker hemma åt mig blev låg. Och tyvärr så efter diverse omorganisationer så försvann allt hårdvara som vi hade på jobbet så det enda jag har kvar att leka med under arbetstid är Azure.
Livet får ju gå före. Så är det ju bara. Jag är glad att jag har ett roligt jobb. Jag jobbar på en spelstudio och har ansvaret kring IT. Vi har rätt mycket hårdvara stående on-prem här. Senaste inköpet är en Dell server med 256GB Ram och bara SSD lagring. Det är sjukt vad man kan skjuta på VMs på en sådan maskin och ändå finns det kraft kvar att tugga i sig nästa och nästa VM.

Din tid kommer när du kan roa dig med prylar igen förhoppningsvis :)
 
useless useless skrev:
Hårdvaruaccelererad virutalisering och stöd för det i operativsystemet har funnits inom stordatorvärlden sen 60-talet. Sen kanske man inte kallade det hypervisor från första dagen...

Men, jag förstår ju egentligen vad du menar...
I IBM världen kan man säga att 370 serien implementerade VM i hårdvara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.