Ska du bygga badrum och funderar på hur du kan komma ner i pris? Här listar vi saker som gör badrummet dyrare utan att egentligen påverka kvaliteten. Om du har en ansträngd budget och skulle vilja komma ner i pris, så har du sakerna här som du kan överväga om du behöver eller inte.

Du kan läsa artikeln här: Saker som fördyrar när du bygger badrum
 
  • Gilla
Martinahass
  • Laddar…
B
Ni borde ha med klinker vs plastmatta i golvet vid trähus..
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Ja det blir stor prisskillnad också.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Undrar, är det en trend att fler faktiskt väljer plastmatta nu jämfört med att ”alla” ska ha klinker på golvet pga att livslängden är kortare ?
 
  • Gilla
Peter_01
  • Laddar…
Det här med inbyggda cisterner. Om man ska ha inbyggd cistern så vill man ju inte ha en låda utanpå väggen och ska man ha den inbyggd i väggen så uppfattar jag det som att det blir en väldigt mycket krångligare konstruktion. Då känns det bättre med en sån back-to-wall-toalett som ser ut att vara i artikeln. Är det ert badrum Marlén? Ser väldigt tjusigt ut! Vad är det för modell på toaletten?
 
Klaugust Klaugust skrev:
Det här med inbyggda cisterner. Om man ska ha inbyggd cistern så vill man ju inte ha en låda utanpå väggen och ska man ha den inbyggd i väggen så uppfattar jag det som att det blir en väldigt mycket krångligare konstruktion. Då känns det bättre med en sån back-to-wall-toalett som ser ut att vara i artikeln. Är det ert badrum Marlén? Ser väldigt tjusigt ut! Vad är det för modell på toaletten?
TECE har en cistern för inbyggnad som kan monteras direkt i väggen utan tätskikt.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Det här med inbyggda cisterner. Om man ska ha inbyggd cistern så vill man ju inte ha en låda utanpå väggen och ska man ha den inbyggd i väggen så uppfattar jag det som att det blir en väldigt mycket krångligare konstruktion. Då känns det bättre med en sån back-to-wall-toalett som ser ut att vara i artikeln. Är det ert badrum Marlén? Ser väldigt tjusigt ut! Vad är det för modell på toaletten?
Tack! Det är den här: https://www.vvsochbad.se/duravit-durastyle-wc-630x370mm-inkl-sits-m-softclose-479943
 
Gustaf.P Gustaf.P skrev:
TECE har en cistern för inbyggnad som kan monteras direkt i väggen utan tätskikt.
Intressant!
Här är en produktlänk:
https://www.stonefactory.se/badrums...turer/teceprofil-wc-fixtur-1120-med-safetybag

Ska ha det i åtanke, att bygga en låda inne i väggen med en front med kakel på känns inte så lockande. Drömmen i mitt specifika fall är att bara ha en (grund) cistern i sån safetybag inne i väggen och sen golvavlopp för golvstående toalett utan cistern, så kan man få ett så kort totalmått som möjligt i trånga utrymmen.
 
richardtenggren
Klaugust Klaugust skrev:
Intressant!
Här är en produktlänk:
[länk]

Ska ha det i åtanke, att bygga en låda inne i väggen med en front med kakel på känns inte så lockande. Drömmen i mitt specifika fall är att bara ha en (grund) cistern i sån safetybag inne i väggen och sen golvavlopp för golvstående toalett utan cistern, så kan man få ett så kort totalmått som möjligt i trånga utrymmen.
Det finns även denna; https://www.geberit.se/landingpages/geberit-duofix-tek.html

Har dock inte kommit fram till vilken vi ska använda oss av. Om jag förstått rätt så blir kaklingen påverkad av denna, då man ska kunna "lossa" täckskiva, men samtidigt bättre vid problem...

För kort totalmått så kolla in Globo Forty3-6-FOS04, det finns ju även andra korta modeller i deras sortiment.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gustaf.P
  • Laddar…
B Boan skrev:
Undrar, är det en trend att fler faktiskt väljer plastmatta nu jämfört med att ”alla” ska ha klinker på golvet pga att livslängden är kortare ?
Nej, det kan jag inte tänka mig. Snarare tvärtom. Vilket är livslängden kortare på menar du?
 
Sedan så finns det ytterligare en variant, till exempel, har man lite vana att svetsa i olika material med olika typer av svetsar i sin hobbyutövning så är inte steget långt till att man svetsar skarvarna i plastmattan själv efter att ha inhandlat diverse mattläggarverktyg verktyg för några tusen Kr. Lite träning på gräsmattan innan skarpt läge givetvis. Nya golvbrunnar osv. Det finns jättebra instruktioner på nätet om hur man skall göra. Ett annat exempel, gamla sänggavlar som skulle kastas blev bra grindar efter att man skurit isär allt och svetsat ihopet igen så det stämmer med öppningen mellan grindstolparna.

Händer det något med svetsskarvara, då är det ju bara att göra om och göra rätt. Samma med golvbrunnarna. Det blir säkert billigare än att anmäla skadan, med hantverkare o allt. Det är inga svåra saker att göra så att det blir bra, bara man är noggrann och seriös. På någon av bilderna ser ni en svetsskarv, den är svår att skära helt ren iomed att det är en plastmatta med upphöjningar.
 
  • Verktyg på röd plastmatta: varmluftspistol, skiftnyckel och borrmaskin, förberedelse för svetsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mattläggarverktyg, inklusive svetskolv, kniv och skrapa, på en röd plastmatta med mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsade svarta grindar av omgjorda sänggavlar monterade mellan gråa stenpelare vid en entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 14 till
  • Laddar…
hantverkare fördyrar mest av allt. och är en stor risk för missnöje :)
Det borde ni ha med i artikeln
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Materialet blir ju lite dyrare med vägghängd wc men det behöver ju nödvändigtvis inte bli massa åkande för den sakens skull.
Finns lite olika varianter på marknaden men tex geberit tek kan ju rörmokarn smälla dit när han drar rören sen gör han det sista när han kommer och ansluter blandarna. Det sitter en duk i armaturen som snickarn viker ut när han sätter skivmaterialet sen tar plattis över duken och skarvar ihop den med sin duk/folie. Värt tänka på är att "tek" är bara godkänd med tre olika system på marknaden och samtliga är foliesystem (duk). Tek har en demonterbar front så att man ska komma åt cistern, om man vill kan man strunta i det och bara kakla över.
Ett annat alternativ är ju att ha cistern på utsidan så slipper man en del moment men men måste dock in med fixtur i väggen hur man än gör. Personligen ogillar lådorna som folk bygger, jag tycker det är snyggare att tjocka på hela väggen.
 
B
F falkn skrev:
Nej, det kan jag inte tänka mig. Snarare tvärtom. Vilket är livslängden kortare på menar du?
plastmatta har väl längre livslängd, eller det kanske mer är när man jämför klinkersbadrum som byggdes i trähus för 30 år sen... ;)
 
B
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Materialet blir ju lite dyrare med vägghängd wc men det behöver ju nödvändigtvis inte bli massa åkande för den sakens skull.
Finns lite olika varianter på marknaden men tex geberit tek kan ju rörmokarn smälla dit när han drar rören sen gör han det sista när han kommer och ansluter blandarna. Det sitter en duk i armaturen som snickarn viker ut när han sätter skivmaterialet sen tar plattis över duken och skarvar ihop den med sin duk/folie. Värt tänka på är att "tek" är bara godkänd med tre olika system på marknaden och samtliga är foliesystem (duk). Tek har en demonterbar front så att man ska komma åt cistern, om man vill kan man strunta i det och bara kakla över.
Ett annat alternativ är ju att ha cistern på utsidan så slipper man en del moment men men måste dock in med fixtur i väggen hur man än gör. Personligen ogillar lådorna som folk bygger, jag tycker det är snyggare att tjocka på hela väggen.
jag ska försöka övertyga övriga familjen att köra på en vanlig stol när det är dags... ;) jag har börjat tänka allt mer på att det ska vara lätt att underhålla. Skulle det krävas om 10 år, så är det väldigt enkelt att byta stol om det behövs.

Mina föräldrar har ett badrum som är sen -64.... så ja, det är verkligen dags, men där har det bytts stol minst 3 gånger... nu senast till en modell som de kan ha kvar när det ska renoveras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.