Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Men bara knacka upp ett ordentligt hål för bövelen och kolla hur väggen är uppbyggd, sluta gissa! Den som vet vet... ge upp ska du inte.
Tack för uppmuntran! Jag känner inte alls för att ge upp. Jag känner inte heller starkt för att våldföra mig på väggen. Med all den samlade kompetens och erfarenhet som finns på detta forum, inte minst om betongvillor från 40-talet, och i kombination med den konstruktionsritning jag vid behov kan bifoga, avvaktar jag nog ännu ett tag med att knacka upp "ordentliga hål".
 
Redigerat:
Fulkemisten
Why not? Ingen kommer ihåg en fegis... ;)
 
  • Haha
MetteKson
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Why not? Ingen kommer ihåg en fegis... ;)
Men alla minns en dummerjöns... ;)Jag vill nog trots allt avvakta en initierad bedömning, så långt möjligt utan brutala håltagningar.
 
  • Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Fulkemisten
Vad kan hända? På något vis tar väggen last uppifrån för den var väl bärande? Ett hål på 15-20 cm i diameter sätter du enkelt igen. Särskilt då det ska var bokhyllor framför. Den där kvalificerade bedömningen kommer inte hända över ett forum utan endast irl om du öppnar väggen. Go for it.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vad kan hända? På något vis tar väggen last uppifrån för den var väl bärande? Ett hål på 15-20 cm i diameter sätter du enkelt igen. Särskilt då det ska var bokhyllor framför. Den där kvalificerade bedömningen kommer inte hända över ett forum utan endast irl om du öppnar väggen. Go for it.
Ny uppmuntran, tack för den! Kanske jag med din råg i ryggen tar fram borrhammaren och bilningsmejseln i morgonljuset. Ingen el är dragen i detta väggparti. Å andra sidan kunde det vara intressant med reflektioner kring konstruktionsritningen först. Ska fota och posta snart. Just detta väggparti (bokhyllenischen enligt bild) om knappt 3 meter är säkert inte bärande i sig, med tanke iakttagelser om väggen hittills. Antagligen balk ovan nischen och då tar inte just detta parti last ovanifrån.
 
En gissning från mig.
Innervägar i äldre hus med putsade väggar är ofta resta av så kallade slaggplattor, med en cm puts på varje sida blir väggarna ca 7 cm tjocka, vilket passar dåtidens dörrkarmar.
Du kanske har dessa plattor i väggen, fast med träullit på varje sida, och lite tjockare puta.
Pinnen tar stopp mot putsen på andra sidan.
Dessa plattor är värdelösa att fästa nått i. De är i konsistens som betonghålstenen, men posösare.
Om min gissning är rätt, skulle du behöva nått som expanderar i träulliten på andra sidan, utan att skada putsen.
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Glömde en sak. Du kanske behöver distanser/hylsor i väggen till det fasta materialet.
Finns i plast att köpa på metervara för att såga själv i rätt längd, typ tjockt rör med litet hål i.
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En gissning från mig.
Innervägar i äldre hus med putsade väggar är ofta resta av så kallade slaggplattor, med en cm puts på varje sida blir väggarna ca 7 cm tjocka, vilket passar dåtidens dörrkarmar.
Du kanske har dessa plattor i väggen, fast med träullit på varje sida, och lite tjockare puta.
Pinnen tar stopp mot putsen på andra sidan.
Dessa plattor är värdelösa att fästa nått i. De är i konsistens som betonghålstenen, men posösare.
Om min gissning är rätt, skulle du behöva nått som expanderar i träulliten på andra sidan, utan att skada putsen.
Den gissningen låter klok, med tanke på vad jag hittills sett. När jag nu mätt nischväggens faktiska, men ungefärliga, mått är den ca 20 cm tjock. Mitt borrhål sitter antagligen mitt i sidan på trappan till övervåningen, som är direkt ovan källartrappan. Det verkar som jag får ge mig nu trots allt. Se ändå nästa inlägg med bilder på ritningar.
 
Som utlovat, bilder på ritningar. Den ena en ritning över bottenvåningens planlösning. Bokhyllans plats i nischen i "Arbetsrum" är mellan de blå punkterna, Jämför med foto i första inlägg.

Den andra bilden är en konstruktionsritning. Även här är bokhyllans nisch mellan de blå punkterna.

Går det att utläsa något ytterligare av dessa? I annat fall, med en väggtjocklek om ca 20 cm och med Isakares välgrundade gissning, tror jag att jag ger upp tanken på Elfa-systemet.


Planritning över bottenvåning med markerad nisch för bokhylla mellan blå punkter i arbetsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av bottenvåning med markerad nisch för bokhylla mellan blå punkter i arbetsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din K-ritning visar bara armeringen av bjälklaget och ingenting om väggar.
 
F falkn skrev:
Din K-ritning visar bara armeringen av bjälklaget och ingenting om väggar.
Ok, det ante mig. Fler ritningar har jag inte, förutom motsvarande för källar- och övervåning. Jag antar att bifogade bild på anteckningar i högerkanten av bottenvåningens "armeringsritning" inte heller tillför någon mer information om beskaffenheten av väggen mellan arbetsrummet på entréplan å ena sidan, och "trapphuset" mellan källare, entréplan och övervåning, å den andra.

Kan det vara Slaggplattor i väggen, mellan Träulliten och putsen på ömse sidor, så som Isakare anade eller gissade i inlägg 36 ovan?

Armeringsritning med anteckningar och specifikationer för byggnadsdelar och material, daterad och stämplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.