https://www.boschtoolservice.com/se/sv/bosch-pt/spareparts/kvistsaeg-asg-52-0600870003

Lägger man kedjan och lite andra delar av den sågen i varukorgen så får man upp det du säger; finns ej att få tag på. Det känns lite märkligt eftersom det aldrig varit problem att få tag i delar för mig till diverse olika Bosch-grejer. Kanske var det något i konstruktionen av just den sågen som inte var bra/säker...och att Bosch därför valt att inte sälja delar till den. :thinking:
 
hsd
Nåja, köpte en ny grensåg på Lidl :cool:
Har funkat mycket bra och batteridriven(y)
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Håller på at bråka med några Peltor/3M WS Alert XP som jag köpt begagnade. Bluetooth och telefon funkar perfekt, men medhörningen är paj. Om jag höjer till max, så hörs ett "elektroniskt krafsande" ljud när jag skrapar på högra mikrofonen. Vänster är död. Har testat att byta plats på mikrofonerna, men det är fortfarande så att vänster är död och höger släpper igenom krafsandet. Det borde med andra ord inte vara mikrofonerna som är problemet? Har testat att spreja elektronikrengöring på mikrofonkontakterna utan framgång.

Pratade med Peltors serviceverkstad, men de var inte så intresserade av att försöka felsöka över telefon..Finns det något mer jag kan testa själv innan jag ger upp? Det kommer kosta mer än det smakar att laga på serviceverkstaden oavsett vad de hittar för fel, så jag tänker att jag gör så mycket jag kan på egen hand och sen lägger jag ner.
 
  • Öppna Peltor WS Alert XP hörselskydd avslöjar intern elektronik och mikrofoner, indikerar felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet Peltor/3M hörselskydd som visar kretskort och mikrofoner, med fokus på elektronikkomponenterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ett par gamla AKG K-66 hörlurar där det sedan länge bara är ljud på vänster lur.
Så igår plockade jag fram lite verktyg och beslutade mig för att försöka laga dem.
Men hur får man isär dem? Inga synliga skruvar. Behöver jag bryta sönder lurarna?
Till slut slet jag loss den mjuka muffen och se där, fem skruvar fanns det.
Skruvade bort dem och såg direkt att en anslutning hade släppt. Lödde den på plats och nu fungerar de igen. Lurarna är slitna och tejpade men jag avskyr att slänga och köpa nytt i onödan.
Närkontakt av en hörlurs högtalarelektronik med lödda anslutningar och en löd tråd synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 12 till
  • Laddar…
Du hade lite tur att det var den obehandlade kabeln som hade släppt...den andra, som är indränkt i någon typ av lack för att isolera är riktigt j*vlig att löda...:p
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Du hade lite tur att det var den obehandlade kabeln som hade släppt...den andra, som är indränkt i någon typ av lack för att isolera är riktigt j*vlig att löda...:p
Alla sådana kablar jag stött på har alla kardeler varit lackade, vissa med klarlack, andra i färg.
Men jag håller med, inte skoj alls att löda (har en utomhusslinga jag behöver laga, kablarna har ärgat långt in :mad:)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Alla sådana kablar jag stött på har alla kardeler varit lackade, vissa med klarlack, andra i färg.
Men jag håller med, inte skoj alls att löda (har en utomhusslinga jag behöver laga, kablarna har ärgat långt in :mad:)
Då man bor på västkusten så reklamerar man julbelysningen varje vår. Sedan köper man ny i november igen.
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Alla sådana kablar jag stött på har alla kardeler varit lackade, vissa med klarlack, andra i färg.
Men jag håller med, inte skoj alls att löda (har en utomhusslinga jag behöver laga, kablarna har ärgat långt in :mad:)
Det måste ju finnas någon metod att få bort isoleringen så tennet flyter. Får kolla Youtube nästa gång jag står inför problemet...på Tuben brukar man alltid hitta folk som löst dylika problem. (y)
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det måste ju finnas någon metod att få bort isoleringen så tennet flyter. Får kolla Youtube nästa gång jag står inför problemet...på Tuben brukar man alltid hitta folk som löst dylika problem. (y)
På enkardeliga brukar det funka att dra en tennboll från där man klippt.
På dessa mångtrådiga vill jag minnas att det är värme som gäller, tror jag sett vissa använda en tåndare :thinking:
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På enkardeliga brukar det funka att dra en tennboll från där man klippt.
På dessa mångtrådiga vill jag minnas att det är värme som gäller, tror jag sett vissa använda en tåndare :thinking:
Tändare funkar, har bränt bort lack innan lödning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då man bor på västkusten så reklamerar man julbelysningen varje vår. Sedan köper man ny i november igen.
Anar att vi har liknande klimat här på sydkusten, har 250m till havet.
Problemet är att man vill inte köpa saker som överlever första året men dör året efter.
Det komiska i detta fall är att vi fick två av dessa "ljusträd", för kanske tre år sedan, ett större och ett mindre, det större dog samma år så det fick jag pengarna tillbaka för, detta hann nog överleva två år.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Anar att vi har liknande klimat här på sydkusten, har 250m till havet.
Problemet är att man vill inte köpa saker som överlever första året men dör året efter.
Det komiska i detta fall är att vi fick två av dessa "ljusträd", för kanske tre år sedan, ett större och ett mindre, det större dog samma år så det fick jag pengarna tillbaka för, detta hann nog överleva två år.
Jag känner igen det. Har man något som överlever mer än en vinter så känns det nästan som en förlust då man vet att det inte är säkert att man får pengarna tillbaka.

Jag har gett upp på ljusslingor nu. Ljusslang håller två-tre år dock. Nu har jag köpt ljusbollar till trädgården istället. De är ju regntäta i alla fall.

Har också köpt 230V armaturer också, jag lurar mig själv till att tro att de tål saltvatten bättre. Även dessa har inbyggt regnskydd (även från sidan), det var därför jag valde dessa.

Bägge modellerna är förberedda för pryl-HLR då det går att byta innandömet I dem.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag känner igen det. Har man något som överlever mer än en vinter så känns det nästan som en förlust då man vet att det inte är säkert att man får pengarna tillbaka.

Jag har gett upp på ljusslingor nu. Ljusslang håller två-tre år dock. Nu har jag köpt ljusbollar till trädgården istället. De är ju regntäta i alla fall.

Har också köpt 230V armaturer också, jag lurar mig själv till att tro att de tål saltvatten bättre. Även dessa har inbyggt regnskydd (även från sidan), det var därför jag valde dessa.

Bägge modellerna är förberedda för pryl-HLR då det går att byta innandömet I dem.
Jag tycker byggahus behöver ett långtidstest av utomhusbelysning :thinking:
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Håller på at bråka med några Peltor/3M WS Alert XP som jag köpt begagnade. Bluetooth och telefon funkar perfekt, men medhörningen är paj. Om jag höjer till max, så hörs ett "elektroniskt krafsande" ljud när jag skrapar på högra mikrofonen. Vänster är död. Har testat att byta plats på mikrofonerna, men det är fortfarande så att vänster är död och höger släpper igenom krafsandet. Det borde med andra ord inte vara mikrofonerna som är problemet? Har testat att spreja elektronikrengöring på mikrofonkontakterna utan framgång.

Pratade med Peltors serviceverkstad, men de var inte så intresserade av att försöka felsöka över telefon..Finns det något mer jag kan testa själv innan jag ger upp? Det kommer kosta mer än det smakar att laga på serviceverkstaden oavsett vad de hittar för fel, så jag tänker att jag gör så mycket jag kan på egen hand och sen lägger jag ner.
Ärdet micken du pratar i som är kass eller är det mickarna på kåpan som bra släpper i genom krafs?
Gissar på att det kan var volymkontrollen som bråkar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker byggahus behöver ett långtidstest av utomhusbelysning :thinking:
Har en byggbar slinga från Rusta som hållt i sjukt många år köpte till och med till en slinga efter tre år efter vi köpt de första två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.