Rali - utvärdering!

Så blev det äntligen tid att göra en utvärdering av Ralihyvlarna med nya stål. Jag har testat med lite fur och ek så här kommer en redogörelse.
Hyvlarna ger ett gediget intryck när man tittar närmare på dom. Dom lösa dubbelslipade hyvelstålen är löjligt enkla att byta. På 15 sekunder är stålet vänt eller utbytt och garanterat parallellt med hyvelsulan. Stålets utstick regleras med den röda spaken till höger på hyvlarna.
Att ställa in skärdjupet mellan 0,0 - 0,5 mm är också väldigt enkelt. Genom att åter föra upp den röda spaken försvinner stålet in i hyveln och eggen är helt skyddad. Perfekt! Ergonomin känns helt ok.

Digital skjutmått visar mått 0.11 mm på ett hyvelståls kant med träspån i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital skjutmått visar måttet 0,12 mm på hyvelstålet intill träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skjutmått visar mätning på 0,30 mm på bit av hyvlat trä som en utvärdering av snickerihyvlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmått som visar tjockleken 0,40 mm på träspån på en verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital skjutmått visar 0,50 mm mätning på en träbit, symboliserar precision vid hyvling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade snabbt ut en fals som snabbt justerades med den större falshyveln och sidoanslaget. Anslaget passar också på den mindre falshyveln. Stålet på dom tre 30mm hyvlarna kan justeras några mm åt bägge sidorna för att kunna skära ända in i hörnet. Smart! En liten tillbehörslåda för hyvelstål sitter även på 30mm hyvlarna. Att fasa av skarpa kanter är inga problem. Skärytan känns väldigt slät och fin. Hyvlarna ligger bra i handen när man fasar.

Träbit med jämnt hyvlad fals visar resultat av precision med Ralihyvel på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En handhyvel med ett stycke grovt bearbetat trä placerat ovanpå, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rali-hyvlar med nytt stål på arbetsbänk, hyvlar trä och skapar spån, verktyg och arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvlar med träbit och spån på arbetsbänk, närbild på justerad Ralihyvel och färdig fals.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av Rali-hyvel med synlig mätare och utbytbara hyvelstål i tillbehörslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ohyvlad träbit av ek med synliga ådringar och en skarpt fårad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänktången som jag konstruerade när jag byggde mitt MFT- bord kommer att fungera perfekt till hyvlarna. Bänktången kan fästas längs med hela skivans kortsida med EN M8 ratt i rampamuffar vid varje hålrad.

Verktygsbänk med Ralihyvlar och trästycken fastspända i en hemgjord bänktång på ett MFT-bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trähyvel med spån och träbitar på en arbetsbänk med hålrad och borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



På hyvlarna med delad sula kan spånöppningen justeras med några millimeter genom att lossa dom främre 4 skruvarna för att anpassas till fuktigt virke. Jag gjorde en egen bastant nyckel av ett lite längre PH2 bits och en ratt från bra och ha lådan.

Två Ralihyvlar på ett arbetsbord med träspån och hyvelstål bredvid, vilket illustrerar användning och resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ralihyvel med sitt nya stål ovanpå ett arbetsbord med hyvelspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flera Ralihyvlar och lösa hyvelstål ligger på ett arbetsbord med träspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på Ralihyvel med utstickande stål och röd justeringsspak på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så sammanfattningsvis känns det så här idag.
Väldigt nöjd med hyvlarna och hoppas att det blir möjlighet att använda dom regelbundet vid olika projekt framöver. Jag kommer inte att överge mina stationära maskinhyvlar utan jag ser mer dom här hyvlarna som ett komplement när det blir finlir. Slutligen kan det kanske vara intressant att redovisa vad kalaset kostat. Dom begagnade hyvlarna pluss nybeställning av stål och en hyvel kostade 3800kr. Dom gamla traditionella hyvlarna samt en dubblett från lådan gav 800kr tillbaka.

Så på sista raden blir det 3000kr.
Jag känner mig nöjd!

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
ceson och 8 till
  • Laddar…
Man blir ju onekligen sugen på att skaffa sådana där hyvlar. Eller bara en hyvel i och för sig, vilken som helst! Bra sammanställning. Du har nog ökat varumärkeskännedomen för RALI i Sverige med flera hundra procent genom den här tråden, inte för att jag kan något om hyvlar men jag kände inte till dem tidigare.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Man blir ju onekligen sugen på att skaffa sådana där hyvlar. Eller bara en hyvel i och för sig, vilken som helst! Bra sammanställning. Du har nog ökat varumärkeskännedomen för RALI i Sverige med flera hundra procent genom den här tråden, inte för att jag kan något om hyvlar men jag kände inte till dem tidigare.
Inte jag heller. Hittade dom av en slump på Tradera. Vissa av hyvlarna finns att köpa i Sverige men som jag ser det till hutlösa priser.
Jag köpte stålen och en kompletterande hyvel på Rali-shop.de. Betydligt humanare priser och fraktfritt.
Dom fem hyvlarna jag har nu säljs i ett paket med Systainer för
ca. 7000kr.

Upplägg av olika handhyvlar och tillbehör inuti en öppen Systainer verktygslåda, visad på en webbplats för köp av hyvlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon i 08-området som är intresserad av att prova är det bara att skicka ett PM.

Dag
 
Redigerat:
stigen stigen skrev:
Inte jag heller. Hittade dom av en slump på Tradera. Vissa av hyvlarna finns att köpa i Sverige men som jag ser det till hutlösa priser.
Jag köpte stålen och en kompletterande hyvel på Rali-shop.de. Betydligt humanare priser och fraktfritt.
Dom fem hyvlarna jag har nu säljs i ett paket med Systainer för
ca. 7000kr.

[bild]

Är det någon i 08-området som är intresserad av att prova är det bara att skicka ett PM.

Dag
Inga problem med vibrationer?

Hur fungerar de på ändträ?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Inga problem med vibrationer?

Hur fungerar de på ändträ?
Känner inga vibrationer, men det kan bero på åldern! :dizzy:
Ändträ har jag inte testat. Bra tips! Nybörjare som du märker. Jag skall försöka få till en ändträtest under helgen.

Dag
 
Frustrator Frustrator skrev:
Inga problem med vibrationer?

Hur fungerar de på ändträ?
Hej!

Jag har nu testat hyvlarna lite mer och dom känns väldigt stumma när man hyvlar. Några vibrationer har jag inte lagt märke till.
När det gäller ändträ har jag också testat. Fungerar men jag tycker inte ytan blir så fin. Kollade lite på ”Shooting Board” men tycker inte att jag behöver ännu en pryl till att hålla på med. När jag behöver blanka fina avkap använder jag alltid en 100-tänders klinga på Kapexen. Dom snittyrorna känns som hyvlat.

Närbild av kapsågens 100-tänders klinga med specifikationer för snitthastighet och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hyvlarna kommer nog användas som trevligt komplement vid finlir framöver.

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Spröjs

En granne behöver spröjsa lite olika fönster då vissa fönster saknar spröjs. Så det blev till att testa fram ett enkelt sätt att göra dom på. Hyvlade fram rätt mått på pinnarna. Därefter sågade jag fram rätt vinkel 22˚ på den stora justersågen. Ändarna kapades till rätt mått och vinkel på Kapexen. Originalspröjsarna är gjorda i fur men jag kör dom i ek. Kommer att ändfräsa ett 12mm hål för monteringsbeslagen. Efter en liten putsning blir ytan för målning perfekt. Proven godkända så det kommer en komplett måttangiven beställning under veckan. Målningen överlämnas med varm hand till beställaren då målning blockerar verkstaden under lång tid. Att måla tillhör inte mina favoritgrenar!

Dag

Obehandlade och målade träpinnar skurna till rätt vinkel för att skapa spröjs, liggande på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Måla är ingen höjdare det luktar inte trä!
 
  • Gilla
Just4fun och 1 till
  • Laddar…
Spröjs!

Har varit lite tyst i ”Snickerboa” den senaste tiden. Utejobben har prioriterats inför vintern. Men med dagens regnruskväder blev det inomhusjobb.
Sågade och hyvlade fram ämnen till dom fyra spröjsarna. Vinkeln på spröjsen till dom här fyra fönstren är 19˚. När jag gjorde en test tidigare sågade jag ut vinkeln i den stora justersågen. När man vinklar klingan där så tippar den in mot anhållet. Känns inte helt bekvämt att den sågade biten är kilad under klingan och anhållet. Därför fick jag möjlighet att testa den nya batterisågen i det gamla ELU-bordet som till skillnad mot justersågen tippar klingan ut från anhållet och den sågade biten är inte fastkilad. Fungerade kanon! Kändes säkrare att såga vinklarna i spröjsarna.

Trästycke i såg med fokus på sågbladet och den vinkelklippta kanten, sågspån på sågbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en cirkelsågs klinga i ett bord, redo att såga trämaterial för att skapa spröjs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom skarpa sågkanterna bröts enkelt med den lilla Rali-hyveln. Med fyra drag på varje kant och lite puts blev det perfekt.

Hyvlat träämne med 19˚ vinkel för fönsterspröjs i ett snickeri med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvlat träämne med 19-graders vinkel i skruvstycke på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En Rali-hyvel i metall används för att bryta kanterna på ett träämne fixerat i ett skruvstäd på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upptäckte att man även kan använda Arboga som ströläkt! Det är att förena nytta med nöje!

Trevlig Helg! Dag

Träämnen kilade fast med Arboga ölburkar på ett snickarbord, använda för att justera vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Manberg och 7 till
  • Laddar…
Tomteverkstad!

Nu fylls ”Snickerboa” med lövtunna hyvelspån!

Två Rali-hyvlar omgivna av träspån på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att spröjsvinkeln blev sågad 19˚ med batterisågen var inte snittytan perfekt. Några Rali-hyvlar plockades fram och skärdjupet sattes till <0,1mm. Väldigt lätt att få till skärdjupet med den röda exenterspaken. Några drag med dom olika hyvlarna så var vinkelytan och kantbrytningarna fixade. Det kändes som att jag smekte fram den blankhyvlade ytan utan någon egentlig kraft! Väldigt roligt och stimulerande arbetsmoment!

Hyvlat trästycke med hyvelspån och justerad snittvinkel på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvlat trästycke på arbetsbänk omringat av hyvelspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvelspån omger Rali-hyvlar på en verkstadsbänk, justering av trästycke efter sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu väntar jag bara på monteringsbeslagen så att rätt uttag kan göras i ändträdet. Det blir att fixa till en enklare fräsjigg till horisontalfräsen då det kommer att behövas 36 monteringshål i pinnarnas ändträ.

Fortsättning följer...................Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Tomteverkstad!

Nu fylls ”Snickerboa” med lövtunna hyvelspån!

[bild]

Efter att spröjsvinkeln blev sågad 19˚ med batterisågen var inte snittytan perfekt. Några Rali-hyvlar plockades fram och skärdjupet sattes till <0,1mm. Väldigt lätt att få till skärdjupet med den röda exenterspaken. Några drag med dom olika hyvlarna så var vinkelytan och kantbrytningarna fixade. Det kändes som att jag smekte fram den blankhyvlade ytan utan någon egentlig kraft! Väldigt roligt och stimulerande arbetsmoment!

[bild]

[bild]

[bild]

Nu väntar jag bara på monteringsbeslagen så att rätt uttag kan göras i ändträdet. Det blir att fixa till en enklare fräsjigg till horisontalfräsen då det kommer att behövas 36 monteringshål i pinnarnas ändträ.

Fortsättning följer...................Dag
Så här i juletider spara spånen, bra till både barn(barns)pyssel och julklappsfyllning :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Så här i juletider spara spånen, bra till både barn(barns)pyssel och julklappsfyllning :)
Bra ide! Hyvelspån ger en mycket bättre känsla än kutterspån!
 
richardtenggren
Frustrator Frustrator skrev:
Så här i juletider spara spånen, bra till både barn(barns)pyssel och julklappsfyllning :)
Jag har två säck spån från spånskivefräsning om du är sugen och har vägarna förbi ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Så här i juletider spara spånen, bra till både barn(barns)pyssel och julklappsfyllning :)
Var det inte någon jultradition med spån till Tomten också? Eller på tomten var det nog :thinking:
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har två säck spån från spånskivefräsning om du är sugen och har vägarna förbi ;)
Håller mig till små krulliga hyvelspån :)

Spånskiva är ju inte ens trä :D
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.