Oj, det där är ju tortyr! ;)

Det störiga är när man tappar kontakten, jag kör Netatonce std router än så länge men lite dåligt Wifi på mobilen i garaget, datorn får jag in grannens nät på så det är lite skillnad mellan enheterna

Mobilen(Note8) 5ghz nät och 200mbit abonnemang..

Internetanslutningshastighetstest visar nedladdning 206,45 Mbit/s, uppladdning 73,86 Mbit/s, svarstid 7,75 ms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är lite småsegt såhär på lördagskvällen.

Resultat från en hastighetstest med 1 ms ping, 936,22 Mbps nedladdning och 928,95 Mbps uppladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
virtq och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Oj, det där är ju tortyr! ;)
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är lite småsegt såhär på lördagskvällen.
Hjälp, jag får svindel!!!
Men jag har alltså bara gammaldags ADSL, och telestationen ligger långt bort.

Om ett par månader har vi flyttat till en bostadsrätt med fiber-uppkoppling till Halmstad Stadsnät.
Blir vi lyckligare då :thinking:
 
J
Man behöver inte lägga ner jättemycket arbete eller pengar för att få bra wifi. Även om ubiquti är justa grejer finns det annat som man kan sätta upp utan konfiguration och förkunskaper. I vår lägenhet som är rätt stor (146 kvm), räckte det med Googles nya system Nest/wifi, och då en router med 2 ap för att få full täckning i hela lägenheten. Inte en omstart eller hack i kurvan på ett halvår än så länge. Allt styrs via Google home eller Google wifi-appen. Ett stort plus är att de nya nest-puckarna extraknäcker som Google home -assistenter samtidigt. Faktiskt hyfsat ljud för lite loungestämning. Man kan dessutom streama till dom med. Det som saknas vilket en del kanske önskar är mer än en ethernetport för extra utrustning men i gengäld kan man plocka ut en port vid varje ap. Eller koppla in en switch då naturligtvis. Rekommenderas!

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.734162/google-nest-wifi
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hjälp, jag får svindel!!!
Men jag har alltså bara gammaldags ADSL, och telestationen ligger långt bort.

Om ett par månader har vi flyttat till en bostadsrätt med fiber-uppkoppling till Halmstad Stadsnät.
Blir vi lyckligare då :thinking:
allt blir bättre med fiber.

maten godare, toapappret mjukare, osv
 
  • Gilla
  • Haha
tergo och 4 till
  • Laddar…
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hjälp, jag får svindel!!!
Men jag har alltså bara gammaldags ADSL, och telestationen ligger långt bort.

Om ett par månader har vi flyttat till en bostadsrätt med fiber-uppkoppling till Halmstad Stadsnät.
Blir vi lyckligare då :thinking:
Sannolikt inte. Du verkar vara en sådan där som alltid är lite gubbsur. Du kommer nog klaga över att det går för fort.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
whork whork skrev:
Första ordentliga nätverkstråden jag sprang på så jag passar på att ställa min fråga;

jag bor på 140 m2 i två plan, gjutet valv i kåken, fibern går in via källardörren centralt på nedervåningen, routern är placerad 5 meter in i hallen i källaren vid trappan och jag har skitdålig Wi-Fi-täckning i vardera ändar av huset på övervåningen. Sonen som spelar roblox får gå ut i hallen vid trappan för att inte bli nerkopplad från spel, i vardagsrummet på övervåningen får man sätta sig så nära trapphus som möjligt för att inte börja tappa paket.

jag har två barn, 6 och 9 som börjar sakta men säkert bli större och därmed sluka mer bandbredd. För dagen använder vi technicolor-routern som hänger med när vi beställde bredband från bredbandsbolaget, vi har en 100/25-uppkoppling idag via fiber (tror jag).

jag är lite inläst på meshnätverk, och väldigt sugen på något som jag sätter in en cat6 i fiberboxen, vidare till routern och enkelt konfigurerar via en skapligt lättanvänd app. Gärna med möjlighet att strypa nätverksåtkomst för 9-åringen när jag vill..

vad ska jag ha för router?

jag är absolut ingen nätverkstekniker, och vill bara ha husfrid och bra täckning.. :)
Ubiquiti, köp deras mesh nätverkslösning. Accesspunkter för wifi, så många du behöver. Kör dock alltid trådbundet (om möjligt) till dataspelande.
I deras controller kan du enkelt strypa användare/ansluta enheter. Den finns antingen som mjukvara gratis, eller som hårdvara med skärm (mer anpassat för publika ställen, hotell m.m) Allt är lixom gjort mer till företagsanvändande än privatbostäder.
Köp en valfri swich som räcker till ditt fiber (ej wifi och minst 100/100) koppla en av accesspunkterna till den, sen använder du resterande som repeaters igenom hela huset. Alla ubiquitis produkter är ppoe så drivs via nätverkskabeln från strömaadaptern, vilket möjliggör mycket stilrena installationer.

Controllern(mjukvaran) är något krångligare att sätta upp än bara plug and play, men har du någon form av tekniskt kunnande och kan anväbda google när det körs fast så fixar det sig ;-)

Ser snyggt ut och fungerar absolut skitbra !
 
Såå.. accesspunkterna agerar som router? Jag har Philips hue-brygga och hemlarm som vill vara trådbundet, men kan jag sätta switchen innan första accesspunkten?



T tobbe456 skrev:
Ubiquiti, köp deras mesh nätverkslösning. Accesspunkter för wifi, så många du behöver. Kör dock alltid trådbundet (om möjligt) till dataspelande.
I deras controller kan du enkelt strypa användare/ansluta enheter. Den finns antingen som mjukvara gratis, eller som hårdvara med skärm (mer anpassat för publika ställen, hotell m.m) Allt är lixom gjort mer till företagsanvändande än privatbostäder.
Köp en valfri swich som räcker till ditt fiber (ej wifi och minst 100/100) koppla en av accesspunkterna till den, sen använder du resterande som repeaters igenom hela huset. Alla ubiquitis produkter är ppoe så drivs via nätverkskabeln från strömaadaptern, vilket möjliggör mycket stilrena installationer.

Controllern(mjukvaran) är något krångligare att sätta upp än bara plug and play, men har du någon form av tekniskt kunnande och kan anväbda google när det körs fast så fixar det sig ;-)

Ser snyggt ut och fungerar absolut skitbra !
 
whork whork skrev:
Såå.. accesspunkterna agerar som router? Jag har Philips hue-brygga och hemlarm som vill vara trådbundet, men kan jag sätta switchen innan första accesspunkten?
Nej, inte router, däremot som "switch" i o m att de har ett extra nätverksuttag. En switch kan du sätta var som helst - den funkar ungefär som en förgreningsdosa för el.
 
  • Gilla
Stefan10
  • Laddar…
Men behöver jag köpa router, typ denna plus accesspunkter?
 
R
whork whork skrev:
Men behöver jag köpa router, typ denna plus accesspunkter?
Ja. Om du inte redan har router måste du köpa en. Den du länkar till fungerar utmärkt.
 
whork whork skrev:
Men behöver jag köpa router, typ denna plus accesspunkter?
Nej, de har inga extra nätverksuttag tyvärr ;-)

Så du behöver en switch först om du vill ha möjlighet att ansluta någon form av trådbunden anslutning utöver wifi till din fiberbox. Jag har en billig enkel switch där som bara gör sitt jobb.
Så fiberdosan koppas till en switch (räkna hur många portar du behöver, en 4 kanske räcker för dig?) Sen går en port till en av accesspunkterna som trådlöst linkas ihop.

Vid installationen måste du manuellt konfigurera varje AP "dosa" genom att koppla dem med tråd till en dator/switch sen detecta dem med controlern (mjukvaran)
Switxhen du länkade är extremt bra såklart men man klarar sig med en vanlig om man vill;-)
 
MathiasS MathiasS skrev:
allt blir bättre med fiber.

maten godare, toapappret mjukare, osv
Och kroppen mår bättre! Ät mera fiber!
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
R
T tobbe456 skrev:
Nej, de har inga extra nätverksuttag tyvärr ;-)

Så du behöver en switch först om du vill ha möjlighet att ansluta någon form av trådbunden anslutning utöver wifi till din fiberbox. Jag har en billig enkel switch där som bara gör sitt jobb.
Så fiberdosan koppas till en switch (räkna hur många portar du behöver, en 4 kanske räcker för dig?) Sen går en port till en av accesspunkterna som trådlöst linkas ihop.

Vid installationen måste du manuellt konfigurera varje AP "dosa" genom att koppla dem med tråd till en dator/switch sen detecta dem med controlern (mjukvaran)
Switxhen du länkade är extremt bra såklart men man klarar sig med en vanlig om man vill;-)
Det känns som du blandar ihop router och switch. En router behöver du alltid om du vill ansluta mer än en klient (och om du inte vill det så behöver du inte heller switchen). Routern ska sitta före switchen om det är internet som ska delas upp på flera enheter.

Den produkt som länkades till på kjell.com är en router. Den har dessutom extra funktioner som är bra att ha ihop med UniFi APs så det är nog ett bra köp ihop med sådana. Det krävs dock en switch om man vill trådansluta mer än en enhet.
 
Grymt! Känns som att jag har lite bättre koll på vad jag kan tänkas behöva. Jag har aktivt valt bort Google nest-kitet med två meshpuckar, dels baserat på IDG-s totalsågning av produkten, men även att jag inte vill låsa in mig i Googles paraply.

Planen är att jag kommer satsa på ubiquiti rakt igenom med en accesspunkt på nedervåningen (i huvudsak för att möjliggöra fortsatt utbyggnad av Philips hue-systemet med utelampor och grejer) tillsammans med routern jag länkade till samt en gigabitswitch för förgrening till larm och Philips hue, samt en accesspunkt centralt på övervåningen. Möjligtvis att jag drar en aslång Cat6-kabel till tv-rummet och sätter en switch här med för att köra AppleTv, ps4 (eller kanske en ps5? ;)) och en framtida smart tv via tråd istället för Wi-Fi.

Den setupen borde generera tillräcklig Wi-Fi-täckning för hela familjens behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.