en ram som kläds med tunn siporex eller bygga en kupa i mdf som man sedan grovspackla o sedan målar är ett par allternativ jag sett
 
Hm...vad är siporex för material egentligen? Är inte det större block liksom?
 
Tjena!

Lättbetong är lätt ;D att jobba med och väger ju inte så mycket.

Har gjort en kåpa själv som jag limmat ihop med kakelfix. Svetsade ihop en ställning som jag drog fast med expander i murstocken och den har inte trillat ner än...
Lite finspackel och rollade med grov roller för att få lite struktur, blev kanon !
 
Ok! Hur fixar man rundade hörn på lättbetongblock? Enklast då med mycket spackel som man "drar runt" ?
 
gluecifer skrev:
Nån som vet hur man själv skulle kunna göra en spiskåpa som ser lite "lantlig" ut, som är putsad på utsidan? Typ som [länk]
Det måste ju gå att sätta en vanlig fläkt under, men material till själva kåpan, och nåt sätt att fästa den i väggen?
vad exakt vill du veta..min far har byggt ett gäng såna kåpor efter just mookåpan som modell, du gör den i mdf board,
 
Förlåt om jag snor tråden men jag skulle gärna vilja ha en mer detaljerad beskrivning av hur ni gjort. Jag skall bygga en spiskåpa över en vedspis och min spishäll. Jag har klurat på lättbetong, MDF eller såna där putsklädda markisoleringsskivor som man brukar använda när man kaklar in badkar mm mm. Hur ytbehandlar man för att spiskåpan vekligen skall se ut som om den är murad/putsad? Hur får man till ett krön me snygg profil? Jag e även lite orolig för sprickbildning om man drar i stora bult för att hänga en tung spiskåpa i min gamla murstock.
Mvh Tommy
 
gluecifer skrev:
Ok! Hur fixar man rundade hörn på lättbetongblock? Enklast då med mycket spackel som man "drar runt" ?
Lättbetong är lätt på flera sätt, bl.a. att bearbeta. En surformsrasp fixar runda hörn.
 
tommiz skrev:
Förlåt om jag snor tråden men jag skulle gärna vilja ha en mer detaljerad beskrivning av hur ni gjort. Jag skall bygga en spiskåpa över en vedspis och min spishäll. Jag har klurat på lättbetong, MDF eller såna där putsklädda markisoleringsskivor som man brukar använda när man kaklar in badkar mm mm. Hur ytbehandlar man för att spiskåpan vekligen skall se ut som om den är murad/putsad? Hur får man till ett krön me snygg profil? Jag e även lite orolig för sprickbildning om man drar i stora bult för att hänga en tung spiskåpa i min gamla murstock.
Mvh Tommy
jag ska be min far skriva och berätta hur han gjort allt..
 
Kalasbra om man fick lite mer info. Jag har kikat på mokåpan mm. men det vore roligare om man kunde fixa till en riktigt snygg spikåpa på egen hand.
Mvh Tommy
 
Ja! Vore kanon om din far hade någon beskrivning - är ju lite roligare att göra själv och förmodligen mkt billigare!
 
jodå jag har sagt till honom..han brukar själv titta in på detta forum,så han borde kunna knåpa ihop nått
 
;)HeJ!  Pappa svarar.
Jag bygger spiskåor i gammal stil.
Gör en stomme av trälist typ 10 x 15 mm så som du vill ha den sen täcker du alla delar med 4 mm;s björkplywood.
Spackla med ett spackel som inehåller latex, sandspackel funkar inte. Slipa alla vinklar runda.
Grunda kåpan en gång, slipa slätt och måla med en färg från Beckers som heter Grepp 30 (den har bytt namm nu till Tålig 30) Rolla med en storporig roller av skumplast. Du behöver rolla ca 3 gånger för att få den yta du eftersträvar. Glöm inte att lägga en latexfog i vinklarna om du gör en hylla på spiskåpan, tänk på att det skall vara lätt att göra rent. Fläkt eller filter insats köpen du på OBS! varuhuet. Leverantör är Futurumverken i Byske (beställningvara ca 1 vecka). Jag var och köpte en i dag 1800:- utan fläkt.
Du fäster insatsen på en skiva av björk plyfa. Såga till så det är tät överallt, måla med samma färg men använd pensel så att det blir en slät yta, lätt att göra rent. Lägg stöd lister på ovan sidan av skivan och fäst insatsen i den.
Kåpan väer ca 3 kilo med filter och allt.
På baksidan av kåpan sätter du fast en list ca 15 x 69 mm den använder du till att fästa kåpa i väggen med.
Hur du fäster den upptill beror på hur det se ut där den skall sitta.
Jag har bara byggt till mig själv mina barn och vänner och dom har varit inne bland skåp eller frihängande fast sättningen löser sig automatiskt när du har gort ramen.
Glöm inte el till lampan i fläkten.
Finns bilder om du är interesserad.
 
  • Gilla
Snusan-67
  • Laddar…
Jag är i full färd med att bygga mig en kåpa just nu, och vill gärna se lite bilder...

Jag byger "ramen" som fläkten ska sittta fast i (en Emir 72 från fjäråskupan) av massivt trä, och själva kåpan tänkte jag bygga i 6mm björkplywood... fast 4mm borde nog räcka som du säger...

Kan posta lite bilder av min kåpa här när den blir klar nån gång i framtiden...

Tack för färgtipset föresten.. jag grubblade just över vad jag skulle måla eländet med..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.