Tänkte jag skulle bygga ett hemmagym av stockar (gamla elstolpar) och traktordäck och lite järnrör.

Tänker mig att jag gräver ned 2 stående stolpar i marken och sätter en pull-up bar emellan. Sen monterar jag en lång stock som pull-up baren går igenom på mitten som en gungbräda. I varje ände av den långa stocken monterar jag ett traktordäck som jag har monterat en skiva av tryckimpregnerat trä inuti mot änden. Sen borrar jag hål i skivan så att man kan sticka in rörbitar som handtag på olika positioner.

Som vikt tänker jag mig att jag använder en stor sten med monterad ögla som jag också redan har som man sen hänger över stocken på ena sidan med en kätting. Ändrar vikten genom att flytta kättingens position på stocken.

På en sidan blir det övningar där man lyfter däcket och på andra sidan övningar där man drar ned däcket.

Vad tror ni om detta? Förstår ni hur jag menar eller behövs en skiss?

Har allt material redan utom det tryckimpregnerade virket och järnrören men det är ju lätt att skaffa.
 
  • Gilla
Bättre_själv_än_köpa_tjänster och 5 till
  • Laddar…
Började lite smått idag med att göra iordning trakdäcken med tryckimpat. Känns stabilt. Började också med att borra hål i marken för ena stående stolpen.
Delvis ihopsatt träkonstruktion för ett trädäck med tryckimpregnerat trä och verktyg synliga vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädäck under konstruktion med tryckimpregnerat trä inuti en stor traktordäck som grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tryckimpregnerat trädäck inuti en stor traktordäck på gräsmatta, förberedelse för stående stolpe syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nysågade tryckimpregnerade träplankor lutade mot en röd vägg på en grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vilket kul projekt! Tack för att du delar :D
 
Nu har jag fått ned stockar i marken. Blev 3 st för lite stabilitet i sidled också. Kom bara ned ungefär 50 cm med jordborren innan jag stötte på berg. Fortfarande kvar att fylla på med grus runt stolparna i hålen för mer stadga.
Tre stockar nedgrävda i skogsmark stöttas av diagonala stag, grus och verktyg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
Nästa problem är att få tag på lång och grov träborr. Behöver minst 25 cm lång och 35 mm diameter. Några tips? Hitta denna men lite saftigt dyr tycker jag.

Då järnrören verkar ha diametern 33.8 mm så hoppas jag att 35 mm räcker. Blir noga att borra rakt. Minst 2 m mellan stolparna så hoppas att det går att böja röret lite om jag borrar snett.

Har även funderat om man kan köpa lite delar från denna hemsida om man vill göra lite snyggare kopplingar.
 
A
M Marsman80 skrev:
Nästa problem är att få tag på lång och grov träborr. Behöver minst 25 cm lång och 35 mm diameter. Några tips? Hitta denna men lite saftigt dyr tycker jag.

Då järnrören verkar ha diametern 33.8 mm så hoppas jag att 35 mm räcker. Blir noga att borra rakt. Minst 2 m mellan stolparna så hoppas att det går att böja röret lite om jag borrar snett.

Har även funderat om man kan köpa lite delar från denna hemsida om man vill göra lite snyggare kopplingar.
Man kan ju använda en borrförlängare till valfri borr istället:)
https://www.jula.se/catalog/verktyg...askiner/borr/tillbehor/borrforlangare-181465/
 
Handyman 1 skrev:
Man kan ju använda en borrförlängare till valfri borr istället:)
[länk]
Bra idė men vill också har en självmatande borr så jag slipper trycka på som en idiot. Förställer mig också att en borr liknande den jag länkar till skapar ett rakt hål. Blir ju jobbigt att trycka järnröret genom ett snett hål.

Kanske går att hitta en kortare spiralborr och sen sätta på förlängare
 
C
Fick själv tipset att leta efter "Wood Owl". Säljs sporadiskt (tyvärr) på Amazon och eBay och skall vara bra grejer.
 
C cpalm skrev:
Fick själv tipset att leta efter "Wood Owl". Säljs sporadiskt (tyvärr) på Amazon och eBay och skall vara bra grejer.
Verkar vara en typ av träspiralborr. Hittadr denna: https://www.amazon.se/Irwin-10502785-35-400-borr/dp/B005KH937E

Snabbare leveranstid än verktet.se som har 16 arbetsdagar.

På engelskspråkig amazon verkar det bara finnas tummått på dom.
 
C
M Marsman80 skrev:
Verkar vara en typ av träspiralborr.
Ja, det är väl också en benämning på en sådan typ av borr. Men jag menar alltså varumärket Wood Owl: http://www.woodowl.com/
 
Blev den borr jag hittade på amazon.se. blir intressant att se hur det fungerar med leveranser därifrån.

Under tiden ska jag fundera på höjd på "gungbrädans" fästpunkt. Ska också fundera vilka övriga höjder jag vill ha på stänger och om jag kanske ska bygga en vägg mellan 2 av stolparna som kan bli klättervägg för barnen och kanske ett ställe att hänga utrustning på andra sidan.

Längden på gungbrädan är inte heller bestämd. Vet inte om jag ska använda hela stocken som jag tagit dit eller om jag ska korta ned den något. Blir ganska mycket vikt med däcken i ändarna. Någan input? Röret ska väl iaf hålla ok genom stocken?
 
Nu har du visst redan hittat en borr men för framtida läsare vill jag tipsa om söktermen "navare".
Det går alltid att hitta navare på tradera för en spottstyver, och på sommaren dräller det av dem på landets loppisar.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
C
M Marsman80 skrev:
Under tiden ska jag fundera på höjd på "gungbrädans" fästpunkt.
Högre är roligare förstås, men den blir lätt en ganska farlig katapult. Fråga mig inte hur jag vet :rofl:
 
  • Haha
ylven
  • Laddar…
Kul projekt! Jag byggde ett utegym nu i somras med pullup-stång och dips-stänger som jag kan ta lite bilder på ifall det finns intresse. Om du borrar hål för stängerna, hur ser su till att de inte roterar i hålet?
 
  • Gilla
Marsman80 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.