E
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade nog valt ur denna serie:
[bild]
Finns ett antal varianter [länk]
Grå elcentral med måtten bredd 418mm och höjd 549mm och tre svarta luckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motsvarande 60-m, bredd 418 och höjd 549
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Nissens
E El-Löken66 skrev:
Högst normalt, 3 jordfelsbrytare är lagom för ett hus.
Att jordfelsbrytare inte löser inom ett år efter installation är ju ett bra tecken, hoppas den testades vid tidsomställningen.
Lite kul att du skriver det. Jag byggde hus 2004 och ville ha två JFB. Elektrikern tyckte det var konstigt. Men jag stod på mig, och efter 16 år är jag fortfarande nöjd med det.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Högst normalt, 3 jordfelsbrytare är lagom för ett hus.
Att jordfelsbrytare inte löser inom ett år efter installation är ju ett bra tecken, hoppas den testades vid tidsomställningen.
Jodå, det var en seriös elfirma som bytte proppskåpet till en modern anläggning, och det "jordringdes" till alla förbrukare och samtliga uttag. Själv håller jag mig till att gör sådant man får som att byta uttag och strömbrytare. Däremot assisterade jag min elektriker med att dra kabel, bl a sex nya faser till köket då det är lite fler förbrukare nu för tiden jämfört med 70-talet, eftersom det är otroligt tidskrävande att riva paneler, borra hål i betongbjälklag och sedan sätta tillbaka allt igen. Och jag testar då och då jordfelsbrytarna såklart!
 
Nissens Nissens skrev:
Lite kul att du skriver det. Jag byggde hus 2004 och ville ha två JFB. Elektrikern tyckte det var konstigt. Men jag stod på mig, och efter 16 år är jag fortfarande nöjd med det.
Då var det väl kanske lite mer vanligt med "bara" en JFB, orsaken var väl att dom var relativt dyra och det räckte med en för att uppfylla kraven.
 
E etompau skrev:
"förebilden" är ju nästan snyggare än "efterbilden".
Precis min tanke
 
S sverkerc skrev:
Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
Ser helt ok ut med förutsättningarna.
Sen kan man ju ha tusen åsikter om en kabelböj och så vidare.
Men det är bara åsikter.
Var glad
 
Det handlar INTE om en eller två kabelböjar utan om helheten OCH det ser mist sagt inte bra ut. Det tråkiga är att det inte skulle tagit nämnvärt längre tid att göra jobbet snyggt.
Och klarar man inte att göra en kabelböj så är det säkert så att det fallerar rätt mycket i yrkeskunskapen även i andra delar.
 
  • Gilla
byggarätt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Bara för att visa att det finns lösningar som "amatörer" kanske inte känner till :)
Då kan vi ta alla speciallösningarna :) :
Automat, 2st i en modul:
8878424064030-2149911p-189942-jpg-png-515Wx515H-300x300.jpg



PSA, personskyddsautomat i en modul:
2163284.jpg

JFB i en modul
G_I202_XX_44266i.jpg




Trepolig PSA, dvs samma som en enpolig, men skyddar en trefasgrupp
Ersätter alltså en 4pol JFB + en trepolig säkring.
25738748.jpg




Och en trepolig PSA med gemensam JFB (jag vet inte riktigt hur man ska beskriva den eller kalla den).
Det är en 4-polig JFB som följs av tre separata automatsäkringar, en per fas, allt i en 4-modulers norm-modul.
ADZ360D.jpg




Det där var några roliga produkter man kan ta till när det är dåligt med plats.
Många av dessa finns i olika fabrikat.
 
  • Gilla
a_c och 3 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Missnöjda kunder är inte skitsnack TS är en?
Ja vi är nog några missnöjda dom gruvar oss för nästa gång man behöver anlita någon.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Ett tips, PRATA med den du ska leja, berätta vad du vill och LYSNA på vad hantverkaren säger och sedan frågar du om du inte riktigt förstår.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
När vi byter vår gruppcentral så är jag inne på att ta följande:
Eldon DBQ378N Normkapsling Plåt 3x26mod (455x510x83mm) för breddens skull samt följande lock Eldon DBL378N Dörr till DBQ378 Djup: 40mm
Eldons medföljande plintar är lite halvcrappiga, och har för få platser för area över 2,5mm2, så köp gärna också till en billig liten jordplint och nollplint för montage på DIN-skenan, typ denna (från malmbergs är bra storlek och bra för pengarna), så du kan meka ihop lite annat i kabelväg också.
2099060_m.jpg
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då kan vi ta alla speciallösningarna :) :
Automat, 2st i en modul:
[bild]



PSA, personskyddsautomat i en modul:
[bild]

JFB i en modul
[bild]




Trepolig PSA, dvs samma som en enpolig, men skyddar en trefasgrupp
Ersätter alltså en 4pol JFB + en trepolig säkring.
[bild]




Och en trepolig PSA med gemensam JFB (jag vet inte riktigt hur man ska beskriva den eller kalla den).
Det är en 4-polig JFB som följs av tre separata automatsäkringar, en per fas, allt i en 4-modulers norm-modul.
[bild]




Det där var några roliga produkter man kan ta till när det är dåligt med plats.
Många av dessa finns i olika fabrikat.
Och fördelen med kombinationer av JFB + automater har ju finessen att de själva inte bara tar mindre plats, utan det blir samtidigt mindre kopplingskabel inne i centralen, så dessa produkter ökar inte stöket på något vis.
 
Har inte lusläst hela tråden men saknar kommentarer om höjd över golv.
Jag tycker den gamla regeln om att kunna manövrera alla apparater i centralen utan hjälp av stege eller pall fortfarande är värd att beakta. Dumt att klättra när det är mörkt och i övrigt väldigt dumt då många människor har svårt med höjder och ändå fler saknar vettig stege/pall.
 
  • Gilla
Helena Lillarve
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett tips, PRATA med den du ska leja, berätta vad du vill och LYSNA på vad hantverkaren säger och sedan frågar du om du inte riktigt förstår.
Jodå det ska iaf jag göra samt vara hemma så att uttagen hamnar där vi kommit överens om och är det problem att montera dem där man märkt upp så får man veta direkt. Istället för att se i efterhand och bli sur.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
E elmont skrev:
För att få plats med mera säkringar i kapslingen kan man använda säkringar sombara tar en halv modul och då få plats med dubbelt så många säkringar.
[länk]
Hur "matas" en sådan dubbelsäkring? Finns det fasskenor för "dubbelmontage" eller är det kabel som gäller?

Bra att veta den dagen det blir fullt i centralen.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.