God förmiddag

Vår fastighet har genom åren (innan vi köpte fastigheten) blivit större men vi har på ett ställe kvar ett ursprunglig rör i mark som inte längre utgör en fastighetsgräns. Den tidigare gränsen på den delen av fastigheten var inte rak så det satt ett rör så att säga på mitten av en sida, marken utanför har införlivats i fastigheten så röret sitter numera en bit in på fastigheten och det finns nya rör längre ut som utgör gränsen.
Det har inte tidigare stört oss då det endast varit en stor gräsmatta och röret sticker inte upp så det har gått bra att klippa gräset.
Vi vill nu nyttja den delen av fastigheten till ridbana och då är röret och betongklumpen i vägen.

Är det någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att få lov att ta bort röret?

Eftersom det finns med på kartan över fastigheten hos lantmäteriet så antar jag att dom måste ändra kartan och att det kan kosta mer än det smakar.
 
Gör en rabatt/prydnad som döljer röret?

Fäste för torkvinda

Målstolpe fotbollsmål?

Fot väderkvarn/regnsamlare?
 
Nja nu är det just ridbana som vi vill ha på den delen av fastigheten. Om det är oskapligt dyrt att ta bort den så får den vara kvar som den är men det skulle ha vissa fördelar ur ridbaneperspektiv om den kunde tas bort.
 
Slå ner det i marken en bit. Då finns det kvar och går att hitta med metalldetektor men syns inte.
 
Mät ut dess position från 2 punkter så den är lätt att återställa om det någonsin skulle behövas och bort med den bara.
 
Det är ingjutet i en betongklump så det är nog tyvärr svårt att få ned både betongklump och rör tillräckligt långt i backen.
 
Gräv ner "sänk röret alltså" på exakt samma ställe så hittar man järnröret med metallsökare
 
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Mät ut dess position från 2 punkter så den är lätt att återställa om det någonsin skulle behövas och bort med den bara.
jag skulle gärna vilja göra det lagligt och då antar jag att lantmätare måste justera kartan eller finns det någon möjlighet att de bara noterar att röret är borttaget?
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Byt ut röret som är fastgjutet mot ett kraftigt järnrör och se till att det hamnar på samma ställe i marken .på ett djup som inte stör din ridverksamhet. att ta bort ett registrerat rårör är väldigt dumt
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
J Jan-Olov Gullnäs skrev:
att ta bort ett registrerat rårör är väldigt dumt
vad är det som är dumt med att ta bort röret? Är det så dyrt att det blir dumt eller finns det någon annan orsak?
 
Som jag tolkar dig så är det ett gammalt gräns rör som inte längre är i bruk, är det så så är det bara att ta bort det.
Men dubbelkolla med lantmäteri och efterfråga vilka pinnat/kordinater som är aktiva på din fastighet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Korrekt, röret utgör inte längre någon markering av en gällande gräns. Dock finns röret kvar i alla kartor över fastigheten som jag kan hitta hos lantmäteriet och finns röret på kartan bör man väl inte ta bort det utan justering av kartan?
 
Är även betong klumpen i vägen? Annars är det väl bara att kapa röret längs med betongen...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tyvärr är även betongklumpen del av problemet om man skall kunna rida där.
 
Hur stor är den? Gräv runt den och sänk den..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.