Vilken är den bästa sticksågen för runt 2000kr?

Hitachi CJ 120VA 740W
Milwaukee 710W FSPE 110 QX
Bosch (Blå) GST 135 CE / GST120E
Metabo STE 100 Plus
DeWalt DW 333 K
 
Har inte jämfört dem, men har själv en Milwaukee 710W FSPE 110 QX och kan säga att den e kanon, inte mycket vibrationer, utblås som blåser bort spånen från den ritade linjen om man sågar uppifrån, snabb fäste för bladen, splitter plastflurp, utbytbar sladd, en bra väska där allt som kan tänkas tillhöra en sticksåg får plats.


de andra e säkerligen bra, men jag e helnöjd.

/m
 
Bläddra lite här i forumet, det har skrivits mycket om sticksågar. Tyvärr funkar inte sökfunktionen ännu men du kan testa Googla på forumet tills dom fixat sökfunktionen: "sticksåg site:www.byggahus.se" (fast utan citattecken då såklart ;))

Alla sticksågar som du nämner är säkert kanonbra, då alla är proffsgrejer. Bosch blå stickis brukar dock vara mycket omtyckt.
 
Jag har inte testkört Boschen, men jag tycker att den låg konstigt i handen och gav ett nästan billigt intryck vad gäller kvalitet. Jag föll för Makitas. Överkomligt pris (tja, de ligger i närheten av varandra allihopa). Den har dock inte snabbfäste för att vinkla plattan som DeWalt (tror jag) har. DeWalten hade iaf enligt mig en underlig design.

Vilken du än väljer blir du nog nöjd, men gå till affären och håll i dem. I slutändan är det nog mer en smakfråga, för alla är säkerligen jättebra.
 
köp en begagnad festool om du nu vill stanna på 2000kr..finns säkert på blocket .

annars är bosch att föredra.kan inget om dom andra iofs

dewalten är riktigt kass..du får inte ett rakt snitt med den men dom gör bra gersågar....(får man tillägga eftersom det finns vissa som kan ta illa upp annars.)
 
rekommenderade min svåger att köpa en GST 135... Inte för att jag är missnöjd med min Makita 4341FCT utan för att Boschen har bladstödet samt snabbinställning för gering.

Får tillägga att Boschen ligger alldeles utmärkt i handen, precis så bra som makitan.
 
Kan bara ge min åsikt om Boschen och det är enligt mig en kanonstickis. :)
 
Har haft min Gst 135 CE i några månader nu och den har fått jobba hårt och visar inga tecken på att tröttna.
Jag är mycket nöjd med den lilla blå krabaten :)

Det man lär sig uppskatta med Boschen är hur lättmanövrerade dess funktioner är!
För att geringsåga: Bara lyft upp spaken, vinkla platten, ta ner spaken. klart.  ;D
För att ta ut sågbladet: Dra sds spaken åt sidan och sågbladet kommer bokstavligen flygande!

Annars är ju dess tysta och jämna gång trevligt och mjukstarten är ju inte fel heller  :)

Har inte testat någon av de andra sågarna, men efter att ha tagit in åsikter från forumet i sticksågfrågan så skulle jag inte rekomendera dewalten.
 
 
Hej! Ny på forumet här, vet inte riktigt om jag platsar, har inte börjar bygga mitt hus än.

Däremot har jag kört mycket sticksåg, och måste verkligen rekommendera blå bosch som riktigt rejäla maskiner. Har använt 100 CE samt en äldre blå bosch som jag har glömt modellnamnet på, båda två var kalas! Starka och med bra precision.
 
Bara som lite värdelöst vetande så efter att min svåger köpt sin såg så måste vi naturligtvis jämföra... som två små barn :cool:

Vi kom fram till att Makitan var tystare, vibrerade mindre samt hade mjukare start. Makitan är också lägre än Boschen (har sett samma resultat i en brittisk snickartidningstest av sågar)
Å andra sidan har Boschen utskjutet av blad, bladstödet samt snabblåsningen  av plattan.

I övrigt blev det dött lopp.
 
Fredrik.e skrev:
har kört med både bosch 100 och festo 300 och feston är bättre enligt mig , den blir inte lika varm och den känns bättre
Fast Feston är ju kraftigare så då förstår jag att Boschen blir varmare för samma jobb. En GST 120 skulle vara mer jämförbar med Festo 300.
 
geschwint skrev:
Makitan är också lägre än Boschen (har sett samma resultat i en brittisk snickartidningstest av sågar)
Å sjutton, kom de fram till samma sak  ;D
 
hehe, syftningsfel. Det var de andra sakerna som syftades på... ::) Det kan ju inte vara svårt att mäta ;D
 
På tal om vibration, britterna hade ett intressant sätt att mäta det på... ett subjektivt sätt; fäste en penna fram på sågen och lät den dansa på ett papper på egen hand. Rätt fyndigt påhitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.