Hej!

Inte ny här på forumet men dock min första tråd.

Jag är i tankarna att bygga nytt hus någon gång i framtiden och som så många andra vill jag ha ett sjönära läge.
Nu har jag hittat ett område som passar perfekt in på mina kriterier men det finns såklart lite bekymmer att hantera.

Området har en detaljplan från 60-talet och på den plats jag har tänkt är det planerat för bostäder. Området är ej avstyckat i flera fastigheter utan är i nuläget en fastighet på ett par hektar. Det finns nära bebyggelse i tänkt tomtgräns.

Nu till problemet/problemen, området som jag vill stycka av en del utav ett område med äldre skog som skattas högt utav de som bor i området. Jag är övertygad om att jag kommer att stöta på patrull fastän jag har planer att helt och hållet följa detaljplanen.

Jag har pratat med samhällsbyggnadskontoret för staden och där får jag till svar att det är ett politiskt beslut så jag har en pågående mejlkorrespondens och inväntar svar från politikerna.

Nu till min fråga: Vad bör jag göra för att gå vidare i detta ärende?
Bör jag söka förhandsbesked? Detta får jag en uppfattning om att det är för att starta en utredning för byggnation utanför detaljplanerat område.
Bör jag söka bygglov? För att söka bygglov behöver jag en ordentlig uppsättning med handlingar och det är jag inte riktigt redo att upprätta ännu då det känns svårt att få en uppfattning om detta är möjligt.
Bör jag kontakta länsstyrelsen för att försöka stycka av fastighet? Förstår det som att de inte kommer att lyfta ett finger förrän de finns ett förhandsbesked eller liknande från kommunen.
Bör jag fortsätta föra diskussion med samhällsbyggnadskontoret och hoppas på positiva besked? Detta kommer jag nog göra under en tid tills jag antingen får positiva besked, eller tills jag får ett avslag och då fortsätta i en annan riktning.

Några andra förslag? Jag har inte bråttom i ärendet men vill gärna inhämta erfarenheter från andra som varit i liknande situationer.

Tack på förhand!
 
Jag förstår inte riktigt förutsättningarna. Äger du den stora fastigheten på ett par hektar?
 
Nej, det stora området som jag vill stycka av ifrån ägs av kommunen.
 
Hej,

Jag kommer med några motfrågor. När du säger strandnära läge, menar du inom strandskyddat område? De fastigheter som kommer gränsa till din, är de avstyckade från den stora fastighet, dvs kommunen, och när är det gjort? Vad var syftet med planen när den upprättades?

Det är många faktorer som spelar in, och jag förstår att samhällsbyggnadskontoret meddelar att det är ett politiskt beslut. Även om du nu får positiv respons från politikerna i dina mail så skulle jag säga att det måste till någon form av beslut. En granskning behöver göras enligt plan- och bygglagen. Du skulle kunna söka förhandsbesked, där en lokaliseringsprövning görs, remisser skickas till bl a Länsstyrelsen m fl. Du skriver att grannar i området anser att träden har höga naturvärden, men är det ett skyddat område? Det borde inte vara det i och med att en DP tillåtits. Detta är något som också prövas i förhandsbeskedet. Grannar får också möjlighet att komma med yttranden som beaktas av byggnadsnämnden.

Eller så är det så att byggnadsnämnden anser att allt följer gällande detaljplan och anser att allt redan är utrett och att avstyckning är okej enligt plan.

Sa samhällsbyggnadskontoret inget om att du skulle komma in med en ansökan som de kan granska och föra vidare underlag till politikerna för beslut? En del kommunen gräver inte djupare i vissa frågor förrän de har en ansökan att behandla.

Det är Lantmäteriet som sköter avstyckning, inte Länsstyrelsen. Ett samtal till LM kan också ge dig information.
 
Redigerat:
Detaljplanen från 60-talet kan vara en rest från miljonprogrammet som aldrig hann bebyggas. Tyvärr tror jag att chansen för att kommunen vill stycka av en villatomt från en sjönära fastighet med uppvuxen skog är mycket låg, åtminstone om fastigheten inte ligger i glesbygd.
 
Jag skulle gå fram i följande ordning:
1. Beslut från politikerna att tomten ska säljas eller iaf ett beslut att tjänstemännen kan arbeta med en köpare.
2. Planbesked
3. Avtal med kommunen om köp av mark
4. Ny Detaljplan
5. Bygglov
 
M MetteKson skrev:
Hej,

Jag kommer med några motfrågor. När du säger strandnära läge, menar du inom strandskyddat område? De fastigheter som kommer gränsa till din, är de avstyckade från den stora fastighet, dvs kommunen, och när är det gjort? Vad var syftet med planen när den upprättades?

Det är många faktorer som spelar in, och jag förstår att samhällsbyggnadskontoret meddelar att det är ett politiskt beslut. Även om du nu får positiv respons från politikerna i dina mail så skulle jag säga att det måste till någon form av beslut. En granskning behöver göras enligt plan- och bygglagen. Du skulle kunna söka förhandsbesked, där en lokaliseringsprövning görs, remisser skickas till bl a Länsstyrelsen m fl. Du skriver att grannar i området anser att träden har höga naturvärden, men är det ett skyddat område? Det borde inte vara det i och med att en DP tillåtits. Detta är något som också prövas i förhandsbeskedet. Grannar får också möjlighet att komma med yttranden som beaktas av byggnadsnämnden.

Eller så är det så att byggnadsnämnden anser att allt följer gällande detaljplan och anser att allt redan är utrett och att avstyckning är okej enligt plan.

Sa samhällsbyggnadskontoret inget om att du skulle komma in med en ansökan som de kan granska och föra vidare underlag till politikerna för beslut? En del kommunen gräver inte djupare i vissa frågor förrän de har en ansökan att behandla.

Det är Lantmäteriet som sköter avstyckning, inte Länsstyrelsen. Ett samtal till LM kan också ge dig information.
Hej!
Stort tack för ditt utförliga svar och frågeställning, det uppskattas. Jag svarar på dina frågor nedan:

Enligt den senaste översiktsplanen som finns så nämns just strandskyddet och där står det att för detaljplaner som antagits före 1975 gäller ej strandskydd. Så jag skulle svara nej på den frågan. Sedan så är ju tomten detaljplanerad för bostäder och därmed bör det ju också vara klart att inte strandskydd gäller. Området ligger runt 20 meter från vattnet.

De fastigheter som finns i tomtgräns med den tänkta avstyckade fastigheten är troligtvis avstyckade av kommunens mark, vet dock inte när men det är inte nyligen. Syftet med detaljplanen var just att främja bebyggelse av bostäder då det vid den tiden låg en större industri i området. Och jag måste revidera mina tidigare påståenden om att detaljplanen antogs på 60-talet. Jag ser nu att den antogs mitten av 40-talet. Fel av mig.

Ja, jag är inne på att just söka förhandsbesked i nästa skede. Då det kan bli att de måste ha lite lagrum för att kunna ta beslut istället för att bolla mig mellan olika distanser. Jag anser ju att plan och bygglagen är ganska tydlig här då DP finnes och jag har inte för avsikt att frångå detaljplanen.

Nej, det är inte ett naturskyddsområde men det finns en förening som strider för att det ska bli det. Jag tror att det just är detta som gör att SBK inte vill ta beslut i frågan utan att få ett ok från politikerna.

Nej, ingen uppmuntran att göra en formell ansökan. Det är det som jag tycker är lite konstigt då jag så som du tänker att då blir det lite mer konkret istället för att mejla lite fram och tillbaka. Det är dock en mindre stad och området jag vill bygga på ligger i glesbygden.

Du har helt rätt i att det är Lantmäteriet som sköter avstyckningen, det visste jag faktiskt men hjärnan var inte riktigt med uppenbarligen.

Återigen, tack för engagemang.
 
Z ZipLock skrev:
Detaljplanen från 60-talet kan vara en rest från miljonprogrammet som aldrig hann bebyggas. Tyvärr tror jag att chansen för att kommunen vill stycka av en villatomt från en sjönära fastighet med uppvuxen skog är mycket låg, åtminstone om fastigheten inte ligger i glesbygd.
Hej!

Tack för svaret.
Jag får tyvärr revidera mitt påstående om detaljplanens tidpunkt för godkännande. Den är antagen mitten av 40-talet så miljonprogrammet är nog inte fallet.
Fastigheten ligger dock i glesbygd men jag tror att det största motståndet kommer jag möta från grannar och föreningen som vill bevara skogen.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag skulle gå fram i följande ordning:
1. Beslut från politikerna att tomten ska säljas eller iaf ett beslut att tjänstemännen kan arbeta med en köpare.
2. Planbesked
3. Avtal med kommunen om köp av mark
4. Ny Detaljplan
5. Bygglov
Hej!
Beslut från politikerna ämnar jag att invänta så där är vi överens. Däremot planbesked och invänta ny detaljplan anser jag inte behövas då det redan finns en antagen detaljplan som är till belåtenhet för mig.
Jag tycker att det borde gå enligt följande:
1. Beslut från politiker och därmed ett godkännande till samhällsbyggnadskontoret,
2. Avstyckning av fastighet via Lantmäteriet
3. Bygglov
4. Bygga drömhus
5. Utstå arga blickar från grannar när jag grillar och beundrar utsikten över havet :):cool:
 
Oavsett vad som händer med detaljplan och annat så förstår jag inte varför kommunen skulle stycka av en tomt och sälja den till just dig?

Är det det ett attraktivt läge borde väl kommunen besluta om att det ska byggas där och sen sälja avstyckade tomter?
 
D dennis1 skrev:
Däremot planbesked och invänta ny detaljplan anser jag inte behövas då det redan finns en antagen detaljplan som är till belåtenhet för mig.
Men vänta nu!
Detaljplaner har väl en beslutad giltighetstid, varefter de inte längre gäller, utan nya tankar kan komma in.
Från Wikipedia:
Genomförandetid och giltighetstid
För nuvarande detaljplaner ska genomförandetiden bestämmas så att det finns rimliga möjligheter att genomföra planen under angiven tid, men den får inte vara kortare än fem år och inte längre än femton år (PBL 4:21).
Och denna plan var från 1940-talet, dvs 80 år gammal?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men vänta nu!
Detaljplaner har väl en beslutad giltighetstid, varefter de inte längre gäller, utan nya tankar kan komma in.
Från Wikipedia:
Genomförandetid och giltighetstid
För nuvarande detaljplaner ska genomförandetiden bestämmas så att det finns rimliga möjligheter att genomföra planen under angiven tid, men den får inte vara kortare än fem år och inte längre än femton år (PBL 4:21).
Och denna plan var från 1940-talet, dvs 80 år gammal?
Hej!
Bra input, får kolla upp detta. Det är väldigt tydligt att den inte har genomförts till fullo samt står det inget om genomförandetid i planakten.
 
Detaljplanen har en genomförandetid men är giltig till den ändras eller upphävs, 4 kap. 38 § PBL
Problemet i detta fall uppfattar jag inte är detaljplanen utan att TS inte äger fastigheten.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Men vad exakt står det i detaljplanen? Att det skall byggas bostäder låter lite luddigt. Det bör väl framgå vilka tomtstorlekar man tänker sig. Begränsningar i byggyta osv.

Sedan har jag för mig att det framkommit i en annan tråd här, att detaljplaner från före 197x (osäker på exakt år), drabbas av strandskydd, såvida man inte explicit beslutat att strandskydd inte skall gälla. Men där finns en viss komplexitet i formuleringar.
 
P Petrusmilli skrev:
Detaljplanen har en genomförandetid men är giltig till den ändras eller upphävs, 4 kap. 38 § PBL
Problemet i detta fall uppfattar jag inte är detaljplanen utan att TS inte äger fastigheten.
Korrekt uppfattat. Och kommunen vill inte upprätthålla gällande detaljplan för de anser att det finns naturvärden att förhålla sig till. Något som inte är behandlat i gällande detaljplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.