C Chast18 skrev:
Spännande! Vi planerar också bastubygge nästa sommar med liknande upplägg. Vad har ni alla för uppfattning om prisskillnaden mellan att köpa en byggsats (från t.ex. Polhus) och att bygga helt själv i lösvirke? Vi hade tänkt köpa en byggsats eftersom vi inte har så mycket byggerfarenhet, men ska man ändå montera ihop bastun själv kanske det inte kräver så mycket mer än lite research för att klara av att bygga den "from scratch"? :thinking:
Hade inte jag fått hjälp av min far som är pensionerad snickare, hade jag nog köpt en färdig bastu. Troligen också färdigmonterad. Det finns ju många olika där en del faktiskt inte kostar skjortan.
 
  • Gilla
Chast18
  • Laddar…
Sitter och klurar på det här med bastuaggregat och avstånd till väggar, lavar etc....

Enligt Harvia-specifikationerna ska det vara 30 cm från aggregat till trävägg. Kan det vara kortare om jag sätter upp en plåt mot väggen eller rent av köper en skyddsplåt och klär runt aggregatet?

Tycker skyddsplåtarna är fula så jag tänker sätta upp en bit korrugerad plåt (med distans mot träet) runt väggen bakom kaminen.
 
Bluetail Bluetail skrev:
Sitter och klurar på det här med bastuaggregat och avstånd till väggar, lavar etc....

Enligt Harvia-specifikationerna ska det vara 30 cm från aggregat till trävägg. Kan det vara kortare om jag sätter upp en plåt mot väggen eller rent av köper en skyddsplåt och klär runt aggregatet?

Tycker skyddsplåtarna är fula så jag tänker sätta upp en bit korrugerad plåt (med distans mot träet) runt väggen bakom kaminen.
Ringde kompisen som är brandman och fick höra att avståndet halveras om man har brandskyddsplåt mellan, så då tänker jag att istället för att ha 300mm så kör jag 150mm till plåten och sen 50mm mellan plåt och vägg. Borde väl funka... Vill hellre ha skyddet vid väggen än runt kaminen eller tänker jag fel?

För mig blir det ett par tusen billigare och så tycker jag det skulle vara snyggare med en gammal återvunnen tjock takplåt vid väggen.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Mineritskivor är väl ännu bättre om man vill minska avstånden. Dyrare än återvunnen plåt förstås, men rimligen effektivare också.

Själv körde jag Harvias skyddsplåtar och är nöjd med dem, men vi är alla olika.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
R Riddarn 115 skrev:
När jag byggde min bastu så skulle den gå att bada året om fast det blir neråt -40 på vintern!
Så isolering i taket är ett måste men på golvet inne i bastun använde jag vanligt trägolv med lutning från bägge sidor med en springa och en hängränna under för att leda bort vattnet
Bluetail Bluetail skrev:
Sitter och klurar på det här med bastuaggregat och avstånd till väggar, lavar etc....

Enligt Harvia-specifikationerna ska det vara 30 cm från aggregat till trävägg. Kan det vara kortare om jag sätter upp en plåt mot väggen eller rent av köper en skyddsplåt och klär runt aggregatet?

Tycker skyddsplåtarna är fula så jag tänker sätta upp en bit korrugerad plåt (med distans mot träet) runt väggen bakom kaminen.
Ja det ska vara ett ”brandsäkert” material och en luftspalt bakom. Jag reglade upp och satte en mineritskiva. Men det är väl inte det snyggaste direkt. Plåt funkar säkert men blir inte det varmt? Om det nu skulle påverka?
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
C Chast18 skrev:
Spännande! Vi planerar också bastubygge nästa sommar med liknande upplägg. Vad har ni alla för uppfattning om prisskillnaden mellan att köpa en byggsats (från t.ex. Polhus) och att bygga helt själv i lösvirke? Vi hade tänkt köpa en byggsats eftersom vi inte har så mycket byggerfarenhet, men ska man ändå montera ihop bastun själv kanske det inte kräver så mycket mer än lite research för att klara av att bygga den "from scratch"? :thinking:
Det är väl en smaksak. Har du inte tummen mitt i handen OCH gillar att planera/klura lite så bygg själv. Billigast blir det nog också.
 
  • Gilla
Chast18
  • Laddar…
J
Jag tog dubbla plåtar (dvs 4) från bastupunkten som jag tyckte var snyggare. Troligen överkurs med dubbla, dyrt dessutom för lite metall, men har tagit höjd för ev annat aggregat i framtiden som kanske har andra mått (men kunna behålla skorstenen ”rakt upp”).

Klarar precis (32 cm) avståndet till fotlaven, men kan givetvis sätta en mindre plåt på den.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Bastu med tänd Harvia-kamin, skyddsplåtar på vägg och golv, och ett synligt ben av personen som tagit bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OK, overkill jag vet..

Både Harvias skyddsplåt och väggplåt med 30 mm distans.
Kommer ett värmeskydd o metall också för den oskyddade delen av röret också.

Baraföratt... ;-)
 
  • Gilla
Daper80 och 2 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
[bild]
OK, overkill jag vet..

Både Harvias skyddsplåt och väggplåt med 30 mm distans.
Kommer ett värmeskydd o metall också för den oskyddade delen av röret också.

Baraföratt... ;-)
När jag går från bastun vill jag inte ligga orolig och undra om det blir för hett i väggen, det är ändå prio så bra där!

trevlig fredag på er alla

Här kommer en nulägesbild på bygget med felsågad (billig :) råspont i taket.

Skelettet till en bastubyggnad i trä med synlig råspont i taket och omgivande natur i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andber001 och 6 till
  • Laddar…
Så här fick jag göra innan det vart godkänt från sotarn. Är det oisolerat rökrör måste det tydligen vara skyddad till taket. Dubbla skivor nere med 30mm luftspalt.
 
  • Ett svart vedeldat kamin med lågorna synliga genom glasdörren och ett skyddat rökrör täckt av stenull och nät upp till taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av en bastu med belysta träbänkar, en vedhink och en handduk, skymtar rökrör nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chipen och 5 till
  • Laddar…
Snygg lösning med stenarna och mycket fin bastudel!
Vad är det för väggpanel som syns på bild 2?
 
Sotare är uppenbarligen olika. Min ryckte mest på axlarna när jag frågade om isolering av nedre delen av rökröret. Jag hade isolerat det med ett skydd med dubbel plåt, men vi var rätt ense om att det var overkill. Så det kan nog vara bra att prata med sotaren inför brandskyddskontrollen och få ett grepp om vad för slags person det är.
 
Bluetail Bluetail skrev:
Dag 3
Var till brädhandlaren och köpte liggande panel 22x120 fasspont till väggarna.
Fick tag på ett parti råspont (20x95 tror jag det var) i gran till taket som stått ute i brädgården några år också. Får kassera en del men det mesta funkar. Kanske räcker det till innerväggen mot relaxen också.
Väl hemma hann vi få upp väggreglarna innan mörkret anlände.
[bild]


Dag 4
Lite golvfix innan regnet kom och pausade arbetet.
[bild]


Dag 5

Trist väder hela dagen så passade på att beställa hem bastuaggregat och skorsten.

Beställde Harvia 16 hos SaunaInter De hade bra paketpris tycker jag. Enligt mina beräkningar hamnar bastun på 12-13m3 med fönster och dörrar och taklut.:thinking::cool:
[länk]

Då det är 10-15 dagars leveranstid, så har vi ju gott om tid och få till allt annat :giggle:
Jag har själv en bastutunna om än bara på 6-7 kbm men jag kör en vedeldad
Vedeldad bastuugn Harvia 20 Pro med brinnande ved och stenar ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skönt att kunna värma vattnet på ett smidigt sätt och tvätta av sig.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
[bild]
OK, overkill jag vet..

Både Harvias skyddsplåt och väggplåt med 30 mm distans.
Kommer ett värmeskydd o metall också för den oskyddade delen av röret också.

Baraföratt... ;-)
KRauta säljer en stenkorg som du sätter på röret. Snyggt tycker jag och du får 20kg sten till att värma upp. Så win-win
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.