I Isak90 skrev:
Ytterligare tre takstolar är beställda och idag har jag börjat märka ut var jag ska gjuta plintar.:)
Hur stora gör du plintarna och hur gör du grundläggningen/armeringen?
 
Hur lång tid beräknar du att det tar tills du kan bo i huset?
 
Du ska inte ha en dörr in i garaget från bakre delen av carporten? Tänker att det kan var skönt om det regnar och har bilen i carporten.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Vad är detta för kommun som kan ge så snabba svar? :surprised:
Hos oss hade säkerligen tagit minst 6 månader att få ett besked.
Jag har inte fått bygglovet än, men handläggaren lovade att ta tag i det så fort som möjligt och sa att jag borde ha det inom ett par veckor.:) Jag gjorde granngehör själv för att snabba på det hela.

//Fredrik
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Hur stora gör du plintarna och hur gör du grundläggningen/armeringen?
Det har jag inte riktigt bestämt än. Men jag tänker mig en bottenplatta på minst 50x50cm och runt 10cm tjock. Och så släpper jag upp armeringsjärn till ett 200mm gjutrör till stolphållaren.

Tänkte stämma av det med gjutaren innan jag börjar.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
skydiver
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Hur lång tid beräknar du att det tar tills du kan bo i huset?
Snickarna ska vara färdiga i mars, och sedan skulle jag gissa på att jag har runt ett antal månader på insidan. Min förhoppning är att kunna flytta in någon gång under sommarhalvåret och före hösten.:)

//Fredrik
 
F falkn skrev:
Du ska inte ha en dörr in i garaget från bakre delen av carporten? Tänker att det kan var skönt om det regnar och har bilen i carporten.
Jag tror inte att jag sätter in någon nu. Däremot så kommer jag nog att förbereda för det i väggen så jag kan sätta in en dörr i framtiden.:) Det blir dörr bredvid porten i garaget så det blir knappt 4m till carporten så det regnet tänkte jag försöka stå ut med.:p

//Fredrik
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Är det fönster i garaget som nu hamnar ”i carporten”? Kanske ger det bättre ljus i garaget om man sätter i takfönster istället?

Jag har förvisso aldrig haft ett garage själv och har ingen erfarenhet av om det är praktiskt men takfönster har jag och det ger väldigt fint ljus i vårt hus
 
C cmb skrev:
Är det fönster i garaget som nu hamnar ”i carporten”? Kanske ger det bättre ljus i garaget om man sätter i takfönster istället?

Jag har förvisso aldrig haft ett garage själv och har ingen erfarenhet av om det är praktiskt men takfönster har jag och det ger väldigt fint ljus i vårt hus
Ja precis, fönstren på garagegaveln hamnar nu i carporten. Takfönster känns onödigt i ett garage, har inte valt det i huset heller. Men jag ser inga problem vad det gäller ljusinsläppet i garaget, misstänker att man lär tända lysrören nästan varje gång man är där ändå.:)


//Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Ja precis, fönstren på garagegaveln hamnar nu i carporten. Takfönster känns onödigt i ett garage, har inte valt det i huset heller. Men jag ser inga problem vad det gäller ljusinsläppet i garaget, misstänker att man lär tända lysrören nästan varje gång man är där ändå.:)

//Fredrik
Jag har inte ett enda fönster i mitt garage och det funkar hur bra som helst. Fördelarna med att inte ha fönster är många:

- svårare för tjuvar att ta sig in
- bättre u-värde
- billigare att bygga
- enklare att bygga
- inga fönster att tvätta
- mera tillgänglig väggyta
- man slipper bli stressad över att det blivit mörkt och man inser att tiden rusat iväg när man hållit på med något spännande och det nu är mitt i natten och man ska på jobb om några timmar
 
  • Gilla
tobbbias och 12 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Det har jag inte riktigt bestämt än. Men jag tänker mig en bottenplatta på minst 50x50cm och runt 10cm tjock. Och så släpper jag upp armeringsjärn till ett 200mm gjutrör till stolphållaren.

Tänkte stämma av det med gjutaren innan jag börjar.:)

//Fredrik
Det blir bra det. Precis så gjorde jag när jag bytte plint på min sommarstuga
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Idag när jag åkte förbi efter jobbet så var snickarna på plats och la råspont på garaget. Tyvärr hann de inte få på pappen men jag hjälpte till så vi la på presenningen igen. Nu ser vädret betydligt bättre ut framöver så till veckan räknar dom med att kunna fortsätta.:)

Råspontklädda takstolar på ett halvfärdigt garagebygge omgivet av grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad råspont på ett garage tak med omgivande natur och en liggande slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat råspont på garagetaket med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad råspont på ett garage med en upplagd elborr, omgivet av byggnadsställningar, i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu jobbar jag tyvärr hela helgen så det blir inget gjort förrän måndag..

//Fredrik
 
  • Gilla
tobbbias och 10 till
  • Laddar…
Hej!

Idag har snickarna fortsatt med råspont på huset.:) Dagen började med att finjustera och rikta takstolar inför brädning. Kilarna till takfoten som var med var fel, så snickarna har sågat till nya och monterat. Jag har hantlangat och hjälpt till där det behövs. Ca 2/3-delar blev brädat idag:)

Råspont och takstolar under konstruktion på ett hus, med synliga tillpassade kilplattor vid takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med halvfärdiga takstolar och råspont, omringat av byggmaterial och ställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående takarbete på hus med delvis lagd råspont och justerade takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis färdigställt råsponttak och vägg med vindskyddsskiva på husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar med pågående montering av råspont, nya kilarna synliga, i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med halvfärdigt hus, råspont och takstolar, omgivet av byggmaterial och ställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råspont monterat på en del av ett hustak under konstruktion, med exponerade takstolar och omgivande landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar på ett hus under konstruktion med nysågade kilformade trästycken och påbörjad råspontklädsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råspont på takstolar med en cirkelsåg och nytillverkade kilbrädor på en husbyggnadsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar med nyuppsatt råspont och anpassade kilbitar på ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis brädat tak med råspont och justerade takstolar på en byggarbetsplats under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med delvis lagd råspont och synliga takstolar, omgivet av byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående råspontarbete på hus med takstolar delvis brädat och byggställningar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon blir det fortsättning och förhoppningsvis åker papp och läkt på.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
erkka och 13 till
  • Laddar…
Snyggt!

När de lämnar råsponten sådär i luften, vad fäster de fortsättningen på om det inte finns någon takstol under? :thinking:
 
De kanske kapar mitt på takstolen med sänksågen som syns på en av bilderna??

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.