Kemiläraren Kemiläraren skrev:
Jag hade absolut anmält. Vem vinner på anmälan? Alla laglydiga medborgare, framförallt blivande köpare och skattebetalare.

Vem förlorar på anmälan? Kriminella bedragare som stjäl från staten och husköpare för att berika sig själva.


Jag förstår absolut inte hur det kan vara en diskussionsfråga. Hur hade du själv känt om du råkar köpa ett hus byggt utan tillstånd, där saker kanske eller kanske inte är korrekt byggda. Det börjar läcka efter ett år och ingen försäkring gäller eftersom det inte är det minst korrekt byggt. Du kan inte pressa pengarna av säljaren för det är en målvakt, Kalle 45, alkis i 20 år som har bränt hundringen han fick för att låna ut sitt namn.
du har rätt inget tvivel men moralfrågor är intressanta, anmäler du även när grannen kommer över med en pava fin whiskey som är svartsprit, el när han har en grävare som gräver svart som även han gnäller när någon stjäl hans diesel, när dina barn röker på, du sneddar väl inte i deklarationen, hum svårt är det
 
Kemiläraren Kemiläraren skrev:
Jag hade absolut anmält. Vem vinner på anmälan? Alla laglydiga medborgare, framförallt blivande köpare och skattebetalare.

Vem förlorar på anmälan? Kriminella bedragare som stjäl från staten och husköpare för att berika sig själva.


Jag förstår absolut inte hur det kan vara en diskussionsfråga. Hur hade du själv känt om du råkar köpa ett hus byggt utan tillstånd, där saker kanske eller kanske inte är korrekt byggda. Det börjar läcka efter ett år och ingen försäkring gäller eftersom det inte är det minst korrekt byggt. Du kan inte pressa pengarna av säljaren för det är en målvakt, Kalle 45, alkis i 20 år som har bränt hundringen han fick för att låna ut sitt namn.
Som köpare har man undersökningsplikt. Det gäller inte bara själva byggnaden utan också om huruvida ett nyligen gjord ombyggnad/tillbyggnad har bygglov. Jävligt trött på människor som inte förstått detta utan gnäller efter köpet o ylar om dolda fel o annat.
 
C CamoflageX skrev:
Vad menas? Jag är inte mäklare, och återigen så ser du väl att jag skrev att han har tagit bort/redigerat propagandan. Hittade du inget annat att kommentera såsom vart beläggen för dessa påståenden om fuskbygge samt olovlig bygglov? Hur vet ni att det inte finns underlag och intyg för renoveringarna?
Nej, jag ser inte att han har redigerat något, däremot så verkar moderatorn ha varit inne och putsat lite.

Olovlig bygglov? Antingen så har man ett bygglov och då är det lovligt eller så har man inte det.
 
D Dilato skrev:
När jag köpte mitt hus stod det i besiktningsprotokollet att det saknades bygglov på ombyggnad av fasad.
Senare påstod säljaren att det nu fanns bygglov, så protokollet ändrades.
Vad som inte framkom var att det inte fanns bygglov på Altanen, och att bygglovet för fasaden gått ut.

Min granne visste detta men inte f*n sa han något, utan det framkom efter att jag köpt!
1:a kvällen i nyköpta huset kom han och sa att det var ett svartbygge.
Någon månad senare anmälde han det till kommunen..

Lång historia kort,jag fick söka bygglov och det tog 5 år! att få det. Det blev därför jättebilligt, ingen tilläggsavgift för kommunen sjablade.

Under tiden har jag inte kunnat bygga ut, inte glasa in, inte sätta tak.

Säljaren fick betala bygglovet, men jag var tvungen att gå till kronofogden och tingsrätten..och jag fick inte ens betalt för resor och allt sådant.

Tänk om jag vetat innan!
Vilken pissgranne!
 
E ElVegito skrev:
Är du trådskaparens fru, ser inte dig heller.
Suck, ännu en dagslända... Eller ännu en profil av mäklaren, förlåt Mr camoflage?

Nej, jag är inte hans fru. Är du?
 
M malarmaster skrev:
Som köpare har man undersökningsplikt. Det gäller inte bara själva byggnaden utan också om huruvida ett nyligen gjord ombyggnad/tillbyggnad har bygglov. Jävligt trött på människor som inte förstått detta utan gnäller efter köpet o ylar om dolda fel o annat.
Nej målarmäster, undersökningsplikt gäller inte för bygglov.

Det finns en frågelista angående ombyggnader/renoveringar och kända fel som köpare ska kunna lita på då den är undertecknad "på heder och samvete" av säljaren.

Sen vad heder och samvete betyder i Sverige idag kan ju diskuteras i en annan tråd..
 
  • Gilla
Solblå och 2 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
För invändig renovering behövs väl inget bygglov.
 
Små ändringar som inte stör grannen eller sticker ut anser jag, skit du i det. Ändringar som stör och förstör för alla grannar som kan se eller bli påverkade, det är grannarnas ensak :p

Jag hade en ärlig mäklare och säljare iallafall som sa att vedboden inte hade bygglov (hopbyggd med garaget). Den är en bit över 10 år, ingen ser den och grannen skiter fullkomligt i den.
Jag förstår en del som svartbygger i vår kommun, då folket på kommunen är otroligt dryga och kan inte reglerna till 100%. Tar lång tid på sig och svarar knappt folk.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
frawer
  • Laddar…
K kortis skrev:
du har rätt inget tvivel men moralfrågor är intressanta, anmäler du även när grannen kommer över med en pava fin whiskey som är svartsprit, el när han har en grävare som gräver svart som även han gnäller när någon stjäl hans diesel, när dina barn röker på, du sneddar väl inte i deklarationen, hum svårt är det
Frågan om vem som vinner och vem som förlorar är fortfarande relevant. Nej, för mindre förseelser hade jag inte anmält. Men om jag vet att någon tjänar pengar (försörjer sig?) på att lura stat och oskyldiga så.. är det läge att anmäla.

Och Nej, sneddar aldrig i deklarationen. Och inte bara för att jag vet att jag redan blivit granskad :)
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Min stilla undran.
Små ändringar som inte stör grannen eller sticker ut anser jag, skit du i det. Ändringar som stör och förstör för alla grannar som kan se eller bli påverkade, det är grannarnas ensak :p

Jag hade en ärlig mäklare och säljare iallafall som sa att vedboden inte hade bygglov (hopbyggd med garaget). Den är en bit över 10 år, ingen ser den och grannen skiter fullkomligt i den.
Jag förstår en del som svartbygger i vår kommun, då folket på kommunen är otroligt dryga och kan inte reglerna till 100%. Tar lång tid på sig och svarar knappt folk.
Har ingen klagat på din vedbod på 10 år så är den ok och kan ej tvingas bort av kommunen eller grannar. Grattis :)
 
TT4F TT4F skrev:
Har ingen klagat på din vedbod på 10 år så är den ok och kan ej tvingas bort av kommunen eller grannar. Grattis :)

Ja det kunde lika gärna varit på andra hållet att kommunen snokat runt och velat få ner den när förrförra ägaren byggde den.
Garaget likaså, det är skumt byggt på 60 talet, så någon av de tidigare ägarna smällde upp osb skivor så att det utrymme som var utan väggar fick väggar och blev förråd. Syns inte för någon annan än mig heller.
Jag har löst försökt få svar från kommunen om jag får bygga om garaget utan bygglov eller behöver bygglov men absolut inte ett svar. Gissar att jag måste betala pengar för att få svar om man behöver det eller ej. Det är som sagt extremt lulligt byggreglerna för oss amatörer.
Ombyggnaden skulle endast bli att man flyttade ut 2 väggar och rev innerväggar :p Taket finns ju över hela plattan.

Men jag ska såklart ta tag i det när jag kommit så långt, det kan ju finnas hemnetknarkare som snokar runt och anger en om man skulle göra en ändring som inte påverkar någon överhuvudtaget, eller ja för mig och nästa husägare blir det bara bättre =)
 
Var lite involverad i en affär där en ny ägare gick till kommunen för att söka en ritning på ett över 50 kvm tillbygge. Han fick till svar att något bygglov fanns inte. Det hade gått mer än 10 år så ärendet var preskriberat. Köparen kände sig lugnad men fick samtidigt besked att skulle han söka bygglov på något annat kunde det bli problem... Så det är inte bara fråga om hur "nöjd" man är - det kan få konsekvenser för en ny ägare.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
D Donizetti skrev:
Var lite involverad i en affär där en ny ägare gick till kommunen för att söka en ritning på ett över 50 kvm tillbygge. Han fick till svar att något bygglov fanns inte. Det hade gått mer än 10 år så ärendet var preskriberat. Köparen kände sig lugnad men fick samtidigt besked att skulle han söka bygglov på något annat kunde det bli problem... Så det är inte bara fråga om hur "nöjd" man är - det kan få konsekvenser för en ny ägare.
Om du syftade upp på mig.
Mitt garage har en rektangulär gjuten platta. Det är själva planlösningen som inte är rätt. Bifogar bild på exakt hur det ser ut. Ytan blir inte större om jag skulle bygga upp 2 ytterväggar på plattans yttre kant, och jag ser inte var problemet skulle bli då plattan funnits sedan den byggdes, likaså taket som går ut över "uteplats" Men jag "vågar" inte slänga upp de väggarna utan att någon kommunsnubbe säger ja eller nej då det är så onödigt jobb. Och om någon anger en för svartbygge så får man ju göra om och rätt i onödan med =)
72974389_10157843684098413_6930793475789029376_o.jpg
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

"lurar folk"? För att de köper en fastighet, renoverar den och sedan säljer?
Eller menar du att de har byggt en farstu utan bygglov?
Ligger fastigheten i ett område där det absolut krävs bygglov för en farstu? Det är inte så att den ligger i ett område där det är tillåtet att bygga denna farstu, tänker på att en del kommuner tillåter 50% tillbygge utan bygglov.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
 
Pellegnillot71
GoC GoC skrev:
Du behöver inget bygglov för att bygga en veranda.
”Det krävs bygglov för att göra en tillbyggnad men en attefallstillbyggnad är undantagen från krav på bygglov.”
Dvs en veranda på några kvadrat kräver inget bygglov, men:
”I de flesta fall krävs det då i stället en anmälan och ett startbesked för att få börja bygga.”
Det är det respektive kommun som beslutar om dessa rutiner.
Så nej, de som byggt ut med en veranda och sedan sålt huset har troligen inte byggt regelvidrigt utan bygglov.
Det krävs garanterat bygglov för en veranda om den ändrar fasadens utseende (och det gör den) samt utökar byggnadens byggarea.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.