R Richard Beiron skrev:
Märkligt och typiskt svenskt sosseresonemang, det är ok att jobba svart så länga jag inte tror du är rik? Jante? Stämpla och jobba svart samtidigt är det ok? Så länge jag inte tror du är rik? Vara sjukskriven och jobba svart är det ok? Om du inte tror den som gör det är rik? Var går gränsen för att räknas som rik? Var går gränsen mellan storföretag och litet företag? Baserar du gränsen på omsättning, vinst eller antal anställda? Har du tänkt på att det är väldigt få välbeställda som skattefuskar och att de flesta som skattefuskar är snickare, målare, elektriker, städare osv. ??
dä ä fan inget sosseresonemang utan någon fjant till Nyliberal C el L tjänsteman som inte tål att någon har ett nyare o vitare hus
 
  • Haha
  • Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
CCPusher CCPusher skrev:
Möjligtvis mäklaren själv Mr camoUflage ?
Vad jag kan se har inte snabbe nämnt varken dig eller ditt objekt någonstans...
Vad menas? Jag är inte mäklare, och återigen så ser du väl att jag skrev att han har tagit bort/redigerat propagandan. Hittade du inget annat att kommentera såsom vart beläggen för dessa påståenden om fuskbygge samt olovlig bygglov? Hur vet ni att det inte finns underlag och intyg för renoveringarna?
 
  • Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
CCPusher CCPusher skrev:
Möjligtvis mäklaren själv Mr camoUflage ?
Vad jag kan se har inte snabbe nämnt varken dig eller ditt objekt någonstans...
Är du trådskaparens fru, ser inte dig heller.
 
  • Gilla
CamoflageX
  • Laddar…
Det intressanta är hur TS kan konstatera att det är ett fuskbygge och hur ett attefallstillbygge, om än väldigt fult och icke bygglovspliktig är olovligen uppfört.
Vem vet, det kanske är minutiöst renoverat enligt alla gällande regelverk av duktiga hantverkare som arkitektoniska dyslektiker...
 
  • Gilla
CamoflageX och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det intressanta är hur TS kan konstatera att det är ett fuskbygge och hur ett attefallstillbygge, om än väldigt fult och icke bygglovspliktig är olovligen uppfört.
Vem vet, det kanske är minutiöst renoverat enligt alla gällande regelverk av duktiga hantverkare som arkitektoniska dyslektiker...
Instämmer! Tycker att man kan ta fram belägg för sina påståenden istället för att såga hela fastigheten.. Jätte tråkigt av grannar att bete sig så, kan man inte knacka på och fråga? Många grannar visar gärna upp sina renoveringar.
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Samma regler gäller redan. Köpare har undersökningsplikt. Hur Ska ni rädda Sveriges alla husköpare genom att anmäla alla misstänkta svartbyggen och ev ”fuskbyggen” ?
Köparen har ingen undersökningsplikt vad avser bygglov, det finns det dom på
RH 2014:33
.
En köpare ska inte behöva anta att det saknas bygglov på det som byggts.
 
  • Gilla
  • Älska
tergo och 2 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Jag hade absolut anmält. Vem vinner på anmälan? Alla laglydiga medborgare, framförallt blivande köpare och skattebetalare.

Vem förlorar på anmälan? Kriminella bedragare som stjäl från staten och husköpare för att berika sig själva.


Jag förstår absolut inte hur det kan vara en diskussionsfråga. Hur hade du själv känt om du råkar köpa ett hus byggt utan tillstånd, där saker kanske eller kanske inte är korrekt byggda. Det börjar läcka efter ett år och ingen försäkring gäller eftersom det inte är det minst korrekt byggt. Du kan inte pressa pengarna av säljaren för det är en målvakt, Kalle 45, alkis i 20 år som har bränt hundringen han fick för att låna ut sitt namn.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
C CamoflageX skrev:
Vad menas? Jag är inte mäklare, och återigen så ser du väl att jag skrev att han har tagit bort/redigerat propagandan. Hittade du inget annat att kommentera såsom vart beläggen för dessa påståenden om fuskbygge samt olovlig bygglov? Hur vet ni att det inte finns underlag och intyg för renoveringarna?
Registrerad idag och ditt första inlägg var att börja gnölat om förtal..?
You do the math...
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?

Lätt svar: Anmäl!
 
  • Gilla
Solblå och 1 till
  • Laddar…
När jag köpte mitt hus stod det i besiktningsprotokollet att det saknades bygglov på ombyggnad av fasad.
Senare påstod säljaren att det nu fanns bygglov, så protokollet ändrades.
Vad som inte framkom var att det inte fanns bygglov på Altanen, och att bygglovet för fasaden gått ut.

Min granne visste detta men inte f*n sa han något, utan det framkom efter att jag köpt!
1:a kvällen i nyköpta huset kom han och sa att det var ett svartbygge.
Någon månad senare anmälde han det till kommunen..

Lång historia kort,jag fick söka bygglov och det tog 5 år! att få det. Det blev därför jättebilligt, ingen tilläggsavgift för kommunen sjablade.

Under tiden har jag inte kunnat bygga ut, inte glasa in, inte sätta tak.

Säljaren fick betala bygglovet, men jag var tvungen att gå till kronofogden och tingsrätten..och jag fick inte ens betalt för resor och allt sådant.

Tänk om jag vetat innan!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag skulle inte heller anmäla en granne, det är ju dessa oseriösa typerna man vill klämma åt.
Det är väl ingen som tvingat dig att göra någonting det är ditt eget val om du söker bygglov eller inte. Där får du själv avgöra om det äär värt risken
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Ta en titt!
Du kan få bygga uteplatser, skärmtak, friggebodar, tillbyggnader, uthus, murar och plank utan bygglov. Du kan även få göra fasadändringar och bygga två takkupor utan lov.15 okt. 2020
Illustration av olika byggprojekt som uteplats och friggebod vilka inte kräver bygglov.
www.boverket.se › byggande › byg...
Bygga utan bygglov - Boverket
 
H handymanwannabe skrev:
Herregud!
Är han en byggare eller mäklare?
 
chajon chajon skrev:
Med en närstående som sitter fast med en bostadsrätt utan bygglov tycker jag att du borde anmäla!

I ”mitt” fall köptes ett ruckel som renoverades, bygges om till lägenheter och om ombildades till brf. Detta har nu upptäckts 10-15 år senare, byggherren har flytt utomlands efter flera skumma affärer. Mycket hade kunnat lösas om detta upptäckts tidigare, nu ligger det många ägare emellan och information saknas.
Kan bli en otäck överraskning för framtida köpare, både byråkratiskt och ekonomisk.
chajon chajon skrev:
Med en närstående som sitter fast med en bostadsrätt utan bygglov tycker jag att du borde anmäla!

I ”mitt” fall köptes ett ruckel som renoverades, bygges om till lägenheter och om ombildades till brf. Detta har nu upptäckts 10-15 år senare, byggherren har flytt utomlands efter flera skumma affärer. Mycket hade kunnat lösas om detta upptäckts tidigare, nu ligger det många ägare emellan och information saknas.
Kan bli en otäck överraskning för framtida köpare, både byråkratiskt och ekonomisk.
Preskriptionstiden är väl 10 år på byggnader utan bygglov?
 
chajon chajon skrev:
Med en närstående som sitter fast med en bostadsrätt utan bygglov tycker jag att du borde anmäla!

I ”mitt” fall köptes ett ruckel som renoverades, bygges om till lägenheter och om ombildades till brf. Detta har nu upptäckts 10-15 år senare, byggherren har flytt utomlands efter flera skumma affärer. Mycket hade kunnat lösas om detta upptäckts tidigare, nu ligger det många ägare emellan och information saknas.
Kan bli en otäck överraskning för framtida köpare, både byråkratiskt och ekonomisk.
preskriberingstiden är 10 år.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.