Kul! Det där ser spännande ut och precis som Nötegårdsgubben är jag också nyfiken på hur värmen blir.
Är det takhöjden som gör att du väljer låga lavar eller har du valt det för att du vill ha det så?
 
Precis. Takhöjden för låg vid väggarnai denna breda bastu. Gjorde istället 3 lösa lavar/ bänkar som man kan flytta famåt/ bakåt beroende på hur värmen blir. Golvet är ett gammalt plankgolv som är isolerat under. Det kommer att notas och lackas. Mittensektionen där kaminen står är en tät plåtbalja med trall över. I den finns avlopp för vatten hammnar utanför kaminen. Så stugan är varm men osäkert hur höjden på lavarna blir och hur jobbigt det blir att flytta dom. Kanske höjer upp dem
 
Den här tråden har man ju varit in i några gånger (minst sagt). Tänkte bidra med mitt bastubygge.

Bastu och relax på ett husvagnssläp. Vedeldat och oisolerat. Bastudelen är i stort sett klar. Relaxen funkar temporärt men görs klart under våren.

Kan även bli en löstagbar veranda utanför och kanske en utedusch. Vi får se...

Mer info i tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-bygger-en-mobil-bastu.368374/
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
murak
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Tänker också bygga en bastustuga, skulle vilja ha isolerade väggar, kostar så lite att fixa.

Planerar c:a 8 kvm (4+4) med bastu och relax, ingen dusch. Kollade på byggsatser men det är ju galna priser, 50-60000 kr utan bastu-aggregat.
Tänker att stugan står helt eller nästan helt kall när man inte bastar.
Bastufolie? Nåt man kan skippa? Utifrån tänker jag - Panel - spikläkt - träregelstomme isolering - invändig träpanel.

Blir nån Harvia vedeldat aggregat.

Hade varit intressant att bygga egna "fönster" med glas från t.ex. https://interglas.se/shop/2-glas-isolerglas-med-444p.html
 
  • Gilla
Mr_Moore
  • Laddar…
Kul! Klart man ska ha bastu. Bastufolie hade jag först tänkt men skippade det efter info om att det kan hålla inne fukt. Men gör man det bra med luftspalt så kan det nog vara bra. Jag har ej isolerat väggar men det är för att jag vill ha timret synligt. Har bra isolering i tak och mellanvägg. Och rejält aggregat
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Idag spontanfirar vi att @murak blivit klar. Ut och tänd!

[länk]
Tack @Nötegårdsgubben jag uppskattar verkligen dina kommentarer och att du tände kaminen! Barnen sover nu sött och jag har så klart smitit ut i bastun för att kolla hur varmt de är efter elden falnat, hur fuktigt hygrometer tycker det är och hur golvet känns. Sitter nu på övre laven i knappt 40 graders värme och bara njuter frukten av mödan och svarar på lite glada tillrop från sociala medier. Tack än en gång!
 
  • Gilla
Stalis6203 och 6 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ska göra ett försök att komma ihåg hur det var för några år sedan.

Började med ett timrat skal med innermått 400x270 cm. Bastudel 200x270 cm och dusch/relax 190x270 cm. Måtten för bastun kommer av att jag ville ha plats med två bänkar 80x190 cm i vinkel, som skulle kunna användas till extra sängplatser vid behov.

Spikade fast innertaket ( furupanel):
[bild]
Hej! Jag är medveten om att jag svarar på äldre inlägg ,men hur som helst. Snyggt bygge! Hur gjorde du tätningen runt skorsten med tanke på att du har "veckat" plåttak? Med vänlig hälsning, Jonas
Lade på isolering 95 mm :
[bild]

Reglade upp för golvet och lade lärkträtrall med "knivblads springa" emellan för ventilationens och den enkla rengöringens skull.
[bild]

Reglade upp mellanvägg med isolering 95 mm, på halva avståndet (=2m) och satte in bastudörr. Listade golven.
[bild]

Lade taket med spånt och papp.
[bild]

Satte in dörrar och fönster.
[bild] [bild]

Tätning av isoleringen mot sparrarna:
[bild]

Spika läkt:
[bild]

Plåt:
[bild]

Vindskivor:
[bild]

Taklister
[bild]

Kamin (Harvia 3) och skorsten. se även i tråden "Timmerbastu och el" .
[bild]

Duschkabin:
[bild] [bild]

Vattenpump ( Clas O ) och varmvattenberedare ( K-Rauta 80 l) se även i tråden "Dusch i uthus på gården".

[bild] [bild]

KLART för bad !!! ( efter sotaren kollat och godkänt)

[bild]
 
K Kobban317 skrev:
Kul! Klart man ska ha bastu. Bastufolie hade jag först tänkt men skippade det efter info om att det kan hålla inne fukt. Men gör man det bra med luftspalt så kan det nog vara bra. Jag har ej isolerat väggar men det är för att jag vill ha timret synligt. Har bra isolering i tak och mellanvägg. Och rejält aggregat
Hur mycket isolering har du i taket? Ingen plast?
Risk för kondens mot yttertak tänker jag?
 
J
Min bastubod:
9 m2, oisolerad, vedeldad, kamin Harvia 20 ES pro, glesgolv lärk, enkel och billig att bygga, omklädningsrum, två nivåer sittlavar + en fotlav, 6 (till 8) personer bastar samtidigt. Varken el, rinnande vatten eller plast.

https://www.byggahus.se/forum/threads/oisolerad-bastubod.305332/

Vedeldad bastubod på 9 m2 med Harvia-kamin, glesgolv av lärk, omklädningsrum och sittlavar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en oisolerad bastubod med mått, vedkamin, och sittlavar i två nivåer plus fotlav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nikorasu och 5 till
  • Laddar…
Min mökkisauna:
10 m2, isolerad relaxdel, oisolerad bastudel, vedeldad kamin Harvia 16, glesgolv furu, enkel och billig att bygga, två nivåer sittlavar + två lösa fotlavar av egensågad asp. Plats för 6 (till 8) i bastun samtidigt. Varken el, rinnande vatten eller plast.

Länk till projektet:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-liten-relax-ska-byggas-i-loesvirke.394308/

En liten vedeldad bastu byggd av trämaterial, belägen i ett snötäckt landskap under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Nu kör vi!

Lastbil fullastad med byggmaterial såsom isolering och träbrädor, redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Grundram för friggebod under konstruktion med grusunderlag, verktyg och två personer i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är vi igång! Småkör själv i påsk men få hjälp nästa helg.

Jävla grävaren jag anlitade hade inte direkt gjort det rakt men hade ett lass 0-8 så justerade under varje sten.

Det blir en typ friggebod-size i lösvirke. Bastudelen ca 2x2 m och resten relax.

Bygger även trall på två sidor och kommer fälla in en badtunna från badbaljan.com (hybrid ved/el).

Bastuugnen en Harvia M2 som jag köpte på K-rautas kampanj i vintras.

Kör trall 34x145 i bastun och en väldigt trevligt massivt trägolv från moelven i relaxen.
 
  • Gilla
Saelen och 2 till
  • Laddar…
Person bygger ett träskjul utomhus med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en byggarbetsplats med delvis isolerade väggar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett rum under renovering med träväggar och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom ett fönster i trävägg under konstruktion över en trädgård med hus och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av rum under renovering med öppen takstol, träväggar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av fönsterkarm i obehandlat trä med utsikt över byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning under konstruktion med synlig isolering och oavslutat träväggar, utsikt genom fönster till byggmaterial utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Work in progress.

En halvfärdig träramkonstruktion för ett hus med vindskyddsväv och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.