JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Som skattebetalare är det lika viktigt att vi ser till kommunens ekonomi; att hantera ett svartbygge senare är betydligt dyrare än om det görs bums. Dessutom - kan nästa ägare råka illa ut, och det är därför en FÖREBYGGANDE insats att meddela kommunen. Hela vår tillvaro styrs av lagar. Myndighetsutövning sker under lagarna. Myndigheterna skall ENBART arbeta och besluta under lagarna. De flesta lagarna är förebyggande. Det handlar verkligen inte om "angiveri" det är ett samhällsekonomiskt tänkande. Finns det någon sunt fungerande människa som anser att detta inte är normalt folkvett, så har de själva inte helt rent mjöl i påsen (anser jag).
 
  • Gilla
Solblå och 4 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ska dra iväg ett mail till mäklaren. Dock tycker jag mig se denna mäklaren på många av denna typen av hus. Han blev dessutom anmäld nyligen när han sålde ett hus till underpris till sin gamla kollega på annan firmasom därefter sålde det för 500k mer några månader senare.
Måste vara rätt agerat. Dessutom, om du sedan blir granne med en trevlig person som blivit pålurad ett svartbygge (om det är så) så kan du knappast säga till honom att du förstod det med gjorde inget. Är mäklaren oseriös och inte reagerar på detta finns möjligheter att rapportera även denne. Det är dessutom inte säkert att det tar lång tid för en kommun att reagera.
 
  • Gilla
Bason40 och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Detta är tillbyggnaden.
[media]
Förut fanns enbart en trappa till dörren.
Många tillbyggnader av den här karaktären är att anse som en atterfallsåtgärd och därmed inte bygglovspliktig, har du kollat hur det förhåller sig i den aktuella detaljplanen?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Detta är tillbyggnaden.
[media]
Förut fanns enbart en trappa till dörren.
Otroligt ful och opraktisk trappa.
Ska man först stå ett steg ner medan man låser upp för att sedan gå och hämta matkassarna som står kvar i snön nedanför trappan?
För att inte tala om svärmor som ramlar handlöst utför trappen när hon kliver ut genom dörren.
Stegen ser dessutom väldigt grunda ut. Bör vara över 30 cm djupa med denna steghöjd. Speciellt på en utomhustrappa där snö kommer packas på vintern.
 
Som svar på den frågan skulle jag som människa säga rakt ut: Den som är syndfri, kastar första stenen.
Vart vill man komma eller vad vill man säga om man ska springa o jaga folk för deras misstag? Lite väl småaktigt.
 
  • Arg
  • Gilla
Skapa och 1 till
  • Laddar…
Usch vad trist att TS skall kallas för rättshaverist och avundsjuk när han uppmärksammar att en firma skiter i lag och ordning i sitt bygge. Visst kan man fundera över varför man gräver ner sig i ett hus på Hemnet, som man inte själv är intresserad av, men det i sig är inte relevant i frågeställningen. Självklart skall TS gå vidare med sin info. Ett alternativ till kommunen är att upplysa mäklaren om det. Såvida kopplingarna till byggfirman inte är för uppenbara ..

Och en firma som struntar i lov/byggstart och bygger sådär skrämmande fult, så undrar man hur resten ser ut. Fulel? VVS? Osv. TS kan mycket väl ”rädda” en stackars barnfamilj.

Men framför allt kan jag inte släppa hur fult det är. Menar de att det är värdehöjande med en vedbod utan glas på framsidan? Och ett T till smala fönster på sidan? Gosh

edit - uppmärksamma:
  • Dörren är inte centrerad. Saknar ljusinsläpp.
  • Inget annat ljusinsläpp på framsida.
  • Småfönstren är för små, och sitter för nära varandra, i skilda riktningar; hade man byggmaterial över?
  • Det finns en gammal trapp på sidan man struntat i att bila bort?! Och med dörrmattan i metall kvar? Och denna gör avbrott i fasaden!!??
  • Byggnaden saknar upptag för regnvatten?
  • Anslutningen till huset/takpannor ser sned ut?
 
Redigerat:
  • Gilla
Solblå och 10 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Usch vad trist att TS skall kallas för rättshaverist och avundsjuk när han uppmärksammar att en firma skiter i lag och ordning i sitt bygge. Visst kan man fundera över varför man gräver ner sig i ett hus på Hemnet, som man inte själv är intresserad av, men det i sig är inte relevant i frågeställningen. Självklart skall TS gå vidare med sin info. Ett alternativ till kommunen är att upplysa mäklaren om det. Såvida kopplingarna till byggfirman inte är för uppenbara ..

Och en firma som struntar i lov/byggstart och bygger sådär skrämmande fult, så undrar man hur resten ser ut. Fulel? VVS? Osv. TS kan mycket väl ”rädda” en stackars barnfamilj.

Men framför allt kan jag inte släppa hur fult det är. Menar de att det är värdehöjande med en vedbod utan glas på framsidan? Och ett T till smala fönster på sidan? Gosh

edit - uppmärksamma:
  • Dörren är inte centrerad. Saknar ljusinsläpp.
  • Inget annat ljusinsläpp på framsida.
  • Småfönstren är för små, och sitter för nära varandra, i skilda riktningar; hade man byggmaterial över?
  • Det finns en gammal trapp på sidan man struntat i att bila bort?! Och med dörrmattan i metall kvar? Och denna gör avbrott i fasaden!!??
en av de märkligaste och fulaste utbyggnader jag sett! Stackars grannar som ska behöva titta på och se den varje dag!
 
F FruNilsson skrev:
Som skattebetalare är det lika viktigt att vi ser till kommunens ekonomi; att hantera ett svartbygge senare är betydligt dyrare än om det görs bums. Dessutom - kan nästa ägare råka illa ut, och det är därför en FÖREBYGGANDE insats att meddela kommunen. Hela vår tillvaro styrs av lagar. Myndighetsutövning sker under lagarna. Myndigheterna skall ENBART arbeta och besluta under lagarna. De flesta lagarna är förebyggande. Det handlar verkligen inte om "angiveri" det är ett samhällsekonomiskt tänkande. Finns det någon sunt fungerande människa som anser att detta inte är normalt folkvett, så har de själva inte helt rent mjöl i påsen (anser jag).
du har rätt i allt du säger så jag förutsätter att du anmäler alla brott du råkar se eller göra dig skyldig till eller gör du som så mogna andra med hög moral ex ser genom fingrarna på skattebrott när grannen ger svart arbetskraft på helgen köper svartsprit och momsfifflar
 
  • Arg
CCPusher
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Anmäl till kommunen självklart
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag tänker att det finns regler som vi förväntas följa och att de ska tillämpas av alla och inte bara av oss som har någon form av moral. Men det kanske bara är jag som stör mig på sånt. Det är ju inte gratis med bygglov, så varför ska vissa komma undan?

Mäklarna skiter väl i vilket, dom ska bara håva in.
Nu är detta med bygglov rejält uppluckrat. du kan bygga till utan bygglov men bygganmälan skall göras. Det hänger på yta och vad du skall göra om bygglov eller bygganmälan skall göras. Är man grannhus så kanske man skall kolla vad grannen gör om det stör dej. Ett hus 1 km bort som skall säljas är ju en sak för eventuella köpare och undersökningsplikt. Mäklaren har sitt ansvar. En del människor gillar att leka polis så i ditt fall skulle jag meddela kommunen. huruvida de gör något är en annan sak. Är det bara mindre förändringar bryr de sig ofta inte då handläggningskostnader ofta är större än de avgifter de ev. kan kräva in. Själv bryr jag mig inte om man bygger till ett trädäck i motsatta sidan av stan eller man bygger till en inglasad altan på ett hus i ett annat kvarter.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag tänker att det finns regler som vi förväntas följa och att de ska tillämpas av alla och inte bara av oss som har någon form av moral. Men det kanske bara är jag som stör mig på sånt. Det är ju inte gratis med bygglov, så varför ska vissa komma undan?

Mäklarna skiter väl i vilket, dom ska bara håva in.
Fast mäklaren som säljer det renoverade objektet är skyldig att kolla modet finns giltiga tillstånd på fastigheten. Innan erbjuder någon annan att köpa
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?

Låter spontant som att du har lite för mycket tid över! Dags för en nu hobby kanske?
 
  • Gilla
hyo57 och 3 till
  • Laddar…
Att blanda in myndigheter i saker som inte egentligen är ett problem eller påverkar dig är ett riktigt "dick move" i min mening.
 
  • Gilla
Färdigrenoverad
  • Laddar…
K Knuten26 skrev:
Fast mäklaren som säljer det renoverade objektet är skyldig att kolla modet finns giltiga tillstånd på fastigheten. Innan erbjuder någon annan att köpa
Mäklaren har ingen skyldighet att kolla upp planbestämmelser och bygglov. Däremot bör mäklaren kunna informera köparen om vart hen ska vända sig för att få sådan information. I vissa fall bör mäklaren på eget initiativ informera köparen om vart hen ska vända sig för att få den typen av information.

https://fmi.se/vad-galler-vid-forme...h-roll/radgivnings-och-upplysningsskyldighet/
 
Det går inte att se bilden! Jag vill också se den fula utbyggnaden!
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.