JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag tänker att det finns regler som vi förväntas följa och att de ska tillämpas av alla och inte bara av oss som har någon form av moral. Men det kanske bara är jag som stör mig på sånt. Det är ju inte gratis med bygglov, så varför ska vissa komma undan?

Mäklarna skiter väl i vilket, dom ska bara håva in.
jag förstår hur du tänker men frågan är vem det straffar om du anmäler. När väl din anmälan är inne och processad av kommunen så kommer allt detta landa på köparens bord, inte mäklare eller företaget/gubbarna som byggde. Köparen har undersökningsplikt och dom duktiga/kunniga lär också undersöka noga innan köp men det finns många som inte gör det.
 
Hej jag tänkte efter lite angående din fråga. Tveklöst anmäla! Det är ju uppenbart att man renoverat i syfte att sälja. Många andras kommentarer bekymrar mig. Vad är skillnad på korruption här o i annat land. Varför ska man vända bort blicken o låtsas om att man inte ser? Dubbelmoral, hör ofta människor diskutera bidragsfusk o annat samtidigt som man svart kör, renoveringar. Nä, jag tycker du ska anmäla om du tror på svensk samhällsmodell. Då ska vi strida för den också. Inte bara plocka russinen ur kakan. Lycka till
 
  • Gilla
albinroo och 18 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Finns så mycket värre saker i samhället som ingen bryr sig om att anmäla eller göra någonting åt. Om det inte är några större grejer och som påverkar dig och ditt boende, så skulle jag låta det vara. Lätt att tro att det annars rör sig om den berömda svenska avundsjukan eller avsikt att jävlas. Om saken gäller att man vill informera en eventuellt ny ägare så går man väl direkt till hen eller mäklaren.
 
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Först och främst,ta reda på vilka regler som gäller i just din kommun !
I min kommun får man bygga ut 15 m2 utan bygglov.i min förra kommun behövde man inget bygglov alls.
Sen så borde det väl vara bra med en förbättring på ett grannhus som höjer värdet på alla hus runtomkring?
 
  • Gilla
hyo57
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag tänker att det finns regler som vi förväntas följa och att de ska tillämpas av alla och inte bara av oss som har någon form av moral. Men det kanske bara är jag som stör mig på sånt. Det är ju inte gratis med bygglov, så varför ska vissa komma undan?

Mäklarna skiter väl i vilket, dom ska bara håva in.
Om mäklaren har fått ett mejl och blivit upplyst dvs fått information, så ligger dom illa till om dom inte upplyser köparna.
 
-Som säljare får man uppge alla ombyggnader/tillbyggnader och renoveringar som har utförts och även intyga att "erforderliga bygglov finns".
-Mäklaren har en undersökningsplikt för de objekt hen säljer och skall följa upp om något verkar oklart.
-Köparen skall noggrant gå igenom det underlag mäklaren tillhandahåller tillsammans med besiktningsprotokoll (eller se till att besiktning utförs om den saknas).

Det kan ju vara så att säljaren har kontaktat kommunen och fått besked om att bygglov inte behövs? Den uppgiften kanske inte protokollförts, utan endast kommunicerats mellan berörd tjänsteman och frågeställaren.

Jag skulle tro att en köpare får behålla tillbyggnaden, även om det skulle visa sig att den saknar bygglov.

"Okynnesanmälan" skapar ingen vidare grannsämja.....
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
- Sollefteå kommun gjorde stor sak av att jag ville bygga in verandan till entrén (mindre än 15m2) som vätter från vägen och närmaste granne ligger mer än 100 m bort. Så det är säkert beroende på kommun och handläggare.
- Beträffande svartarbete är det Du som skall bevisa att svartarbete förkommer. Jag hade ett sådant fall där en snickare uppbar förtidspension pga av arbetsskada. Det var allmänt känt att snickaren anlitades för svartarbete men svaret jag fick från Försäkringskassan var att jag skulle inkomma med bevis. Vem ställer upp på det?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Klart att du skall skicka in en anmälan! Alla ni som försvarar renoveringsgänget och ber TS att "sköta sitt": om de nu inte har gjort något fel så kommer ju kontrollen att visa det, och alla går nöjda därifrån. Om de däremot HAR gjort fel så blir de tvungna att rätta till det innan någon oskyldig stackare åker på det. Vilket är precis som det borde vara, och förhoppningsvis lär de sig något och gör inte så igen. Så jag ser inte vad TS har att förlora på att skicka in sin anmälan!
 
  • Gilla
Enolf och 10 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?

Är du säker på attt det är ett fusk/svartbygge? Det är inte så att de har ett bygglovsärende redan och skall göra ett tillägg/ ändring på det befintliga bygglovet?
Kan det falla under attefall eller friggebodsregler? Vissa kommuner kräver heller inte ändring om utbyggnaden är under ett visst antal kvm.

Mitt råd eftersom du orkar bry dig är att knacka på och fråga ägaren av huset hur det lägger till. Du kan ju ha som öppningsfras: jag vill ju inte lägga näsan i blöt men stör mig så sjukt mycket
 
S Skapa skrev:
Hej jag tänkte efter lite angående din fråga. Tveklöst anmäla! Det är ju uppenbart att man renoverat i syfte att sälja. Många andras kommentarer bekymrar mig. Vad är skillnad på korruption här o i annat land. Varför ska man vända bort blicken o låtsas om att man inte ser? Dubbelmoral, hör ofta människor diskutera bidragsfusk o annat samtidigt som man svart kör, renoveringar. Nä, jag tycker du ska anmäla om du tror på svensk samhällsmodell. Då ska vi strida för den också. Inte bara plocka russinen ur kakan. Lycka till
Jag håller helt med. Du behöver inte vara 100 säker på att det är fel för att göra en anmälan. Du tar ansvar för din oro, du säger inte vad som är rätt eller fel utan låter kommunen avgöra det. Håller också med andra inlägg att den utbyggnaden är något av det fulaste jag sett!!
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
K Kent i Lerviken skrev:
Finns så mycket värre saker i samhället som ingen bryr sig om att anmäla eller göra någonting åt. Om det inte är några större grejer och som påverkar dig och ditt boende, så skulle jag låta det vara. Lätt att tro att det annars rör sig om den berömda svenska avundsjukan eller avsikt att jävlas. Om saken gäller att man vill informera en eventuellt ny ägare så går man väl direkt till hen eller mäklaren.
Just den inställningen gör att inget händer. Trist o oengagerad inställning, tycker jag
 
  • Gilla
Solblå och 10 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Detta är tillbyggnaden.
[media]
Förut fanns enbart en trappa till dörren.
Enda situationen jag kan se att man får bygga det där utan bygglov eller attefallsanmälan är om en detaljplan har gjort små tillbyggnader lovbefriade. Förhandsbesked ger inte rätt att påbörja ett bygge så det kan inte vara förklaringen. Anmäl till kommunen innan det säljs så är det tydligt att det potentiellt olovliga gjorts innan ny ägare tillträder. Då kan kommunen enkelt rikta den eventuella sanktionsavgiften mot byggaren och inte den nya köparen.
 
  • Gilla
Solblå och 4 till
  • Laddar…
Jag hade anmält. Genom att folk ser att otillåtna byggen blir anmälda, minskar risken att du eller andra grannar i framtiden råkar ut för att nån gör ett fulbygge som drabbar dig/er.
Om ingen nånsin anmäler, kommer vi att behöva mångdubbelt fler tjänstemän och poliser för att hålla ordning. Medborgare som hjälper till att hålla ordning är oändligt billigare o effektivare.
 
  • Gilla
Solblå och 9 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Detta är tillbyggnaden.
[media]
Förut fanns enbart en trappa till dörren.
det där skulle jag också anmäla. Ser ju riktigt illa ut. Det är ju därför det finns bygglov. För att folk inte ska kunna bygga hur som helst. Hade det däremot byggts på ett sätt som smälter in bättre är det kanske inte lika uppenbart att anmäla. Vad säger detaljplanen?
 
  • Gilla
Skogsfrojden och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Som trogen hemnetknarkare följer man försäljningar i bygden och ofta ser man hus sålda för småpengar dyka upp igen helrenoverade med ibland förändrad fasad, tillbyggnader osv. För tillfället ligger ett hus ute som såldes för bara 3 månader sedan, nu totalt renoverat invändigt och med en helt ny tillbyggd farstu. Det finns inga bygglov/bygganmälan för den, jag begärde utdrag från kommunens bygglovsarkiv. Man retar sig på dessa ”renoveringsfirmor” som lurar folk. Vad ska man göra? På ett sätt tänker man att man ska skita i vilket, men samtidigt så finns det ju regler som man själv ska följa om man tänker göra något på sitt eget hus.

Hur resonerar ni? Agerar ni ”polis”? Skiter ni i vilket?
Herregud vilka märkliga funderingar det dyker upp i detta forum

Här på ön hade vi en annan person som åkte runt med sin 245:a och fotograferade allt som han uppfattade som svartbygge.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
hyo57
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.