Hej. Rörmokare har plockat bort ett element och pluggat obsoleta rör i huset, och nu behöver systemet luftas. Jag insåg dock efter att ha luftat i tre veckors tid att systemet måste få mer vatten. Jag får inte tag i rörmokaren, men inser att påfyllning bör ske via expansionskärl? Ingen beskrivning finns dock, endast nibes manual som inte beskriver annat än själva markvärmecentralen... Det sitter en röd liten ratt ovanpå expansionskärlet som jag antar är påfyllning?

Måste man stänga av något när man fyller på?

Röda expansionskärlet med ratt ovanpå och tryckmätare i en källarmiljö med kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den lilla röda ratten är säkerhetsventilen. Vrider du på den så tappar du ur ännu mer vatten ur systemet.
Ta lite mer bilder så kan du nog få hjälp med att finna fram till påfyllningsventilen. Kan vara ett svart vred.
 
  • Gilla
Captain_Lovestar
  • Laddar…
Kom ihåg att kolla filtret på värmebärarsidan så det inte har blivit tät nu när man har hålliit på med rör och element
 
  • Gilla
Captain_Lovestar
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Den lilla röda ratten är säkerhetsventilen. Vrider du på den så tappar du ur ännu mer vatten ur systemet.
Ta lite mer bilder så kan du nog få hjälp med att finna fram till påfyllningsventilen. Kan vara ett svart vred.
Ok, tog ett par bilder : Kopparledningar och rörsystem ovanför en vit apparat i ett utrymme med begränsat ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar och rörsystem ovanför en vit apparat i ett utrymme med begränsat ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på kopparledningar och rörinstallationer under ett tak, nära ett värmeväxlingssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har en svart ratt i bakkant av pannan. Troligtvis är det den som är påfyllningen. Kan du ta en närbild av den?
 
Immobil Immobil skrev:
Du har en svart ratt i bakkant av pannan. Troligtvis är det den som är påfyllningen. Kan du ta en närbild av den?
Hmm, den enda svarta ratt jag sett är den ovanpå som syns i bild. Den tycks sitta på inkommande vatten, kan det vara påfyllning? Jag ska med igen när jag har kafferast, tar bättre bilder då! Tack för alla svar hittills, jag är totalt okunnig om detta.
 
Nu när jag tittar närmare, kan nog den svarta ratten vara en avstängningsventil.
Till vänster om den har du en mässingskoppling på kopparröret.
Sitter det ett vred på den, på baksidan?
 
Bättre bilder : Värmeinstallation med kopparledningar, vit Danfoss-ratt, expansionskärl med röd ratt och gröna ventiler för golvvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stora vita ratten med danfoss på, vad gör den? Den verkar delvis påverka röret med den röda ratten ovanpå expansionskärlet? Jag ska nämna att vi har fått en till pump installerad för golvvärme, de gröna ventilerna verkar vara till den pumpen...
 
Det är den svarta ratten på kopplet som sitter uppe på ”pannan”
Uppifrån inkommande kallvatten, nedåt går den till VV beraderen och framåt går ett rör som ansluter till radiatorkretsen.
Det sitter två ”rattar” på den. Ena är en säkerhetsventil och den andra ventil till påfyllning. Pröva att vrida på den.
 
  • Gilla
Captain_Lovestar
  • Laddar…
C Captain_Lovestar skrev:
Den stora vita ratten med danfoss på, vad gör den? Den verkar delvis påverka röret med den röda ratten ovanpå expansionskärlet? Jag ska nämna att vi har fått en till pump installerad för golvvärme, de gröna ventilerna verkar vara till den pumpen...
Den vita ratten är säkert en termostat till golvvärmen.
 
  • Gilla
Captain_Lovestar
  • Laddar…
Den jag har ringat in är påfyllning på värmesystemet
 
  • Kopparledningar med markerad påfyllningsventil för värmesystemet under bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Captain_Lovestar
  • Laddar…
Tack för input alla, kommer att testa svarta ratten imorgon. Återkommer med resultatet
 
Ursäkta att jag inte svarat, haft fullt upp och inte hunnit med. Den svarta ratten går ej att rubba utan att bryta sönder den, försökte försiktigt rubba den med tång men plasten knakar oroväckande. Är det dags att ta in en rörmokare? En svart ventilratt på en kopparledning som verkar vara fastnat och svår att röra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Captain_Lovestar skrev:
Ursäkta att jag inte svarat, haft fullt upp och inte hunnit med. Den svarta ratten går ej att rubba utan att bryta sönder den, försökte försiktigt rubba den med tång men plasten knakar oroväckande. Är det dags att ta in en rörmokare? [bild]
Det där är avstängningen till vattnet som går till varmvattenberedaren. Har du ingen som det står "påfyllning" på?
Det behöver inte vara en ratt, det kan vara ett vred också.
 
  • Gilla
Captain_Lovestar
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det där är avstängningen till vattnet som går till varmvattenberedaren. Har du ingen som det står "påfyllning" på?
Det behöver inte vara en ratt, det kan vara ett vred också.
Jag ska ner o kolla igen, det är ett virrvarr av rör och kopplingar och vred inte så lätt om man inte kan något om rör tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.