Som bredbandskund hos Telia sedan drygt 15 år så har jag länge stört mig på att gamla kunder alltid får sämre avtal än nya. Därför har jag de senaste 5 åren tagit för vana att ringa Telia 25 dagar innan bindningstidens utgång och förhandla om det.

Som my kund kan man välja Max-hastigheten men betala för lägsta hastigheten på fiber. Ex. Betala för 100mbit och få 500mbit. Denna rabatt gäller enligt hemsidan nya kunder vid 12 månaders bindning. Därefter får man ordinarie höga pris.

Men tipset är att ringa dem o binda om i 12 månader och be dem ge dig kampanj-priset. En gång sa de att det inte gick. Men då hotade jag med uppsägning, varpå jag kopplades till uppsägningsavdelningen. Där var det inga problem, man hade de rätta behörigheterna i systemet där.

Så sedan några år tillbaka är jag släktens Telia ”förhandlare”. När kundtjänst fixat mitt abonnemang, så ber jag dem fixa några till på samma avtal.. har sett till att alla har en synkad bindningstid.

Jag har vänner som fått nej av Telia pga att det bara gäller nya kunder. Men de har fått rätt efter att de kopplats till någon med rätt behörigheter.

Så visst ska det löna sig att vara trogen kund...
Mitt senaste avtal säger 500/500mbit 379kr (30kr dyrare än mitt föregående).
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Tack för tipset, betalar åt helsike för mycket för 100. Är kvar då de är överlägset stabilast där jag bor, kvalité går före pris för min del, men skulle inte skada om det var billigare.
 
Förra black friday hade de 500Mbit for 299kr i 12 månader. Kan vara värt att se om de har något liknande om några veckor igen.
 
...men det är ju inte speciellt billigt?

Tex Bhanhof kör ju 1000/1000 för 299kr per månad, förvisso mot bindning i 24 månader.
 
Det har de dock bara i sitt egna och telias nät vad jag vet. Hos mig kostar tex Bahnhof 1Gbit 1039kr per månad. Telias 500 går vanligtvis på 999kr/månad här med så de 299 jag haft nu i ett år var ju ganska mycket billigare här.
 
Det priset gäller bara i Bhanhofs eget nät. Det är dyrare om man köper tjänsten i Telias Öppen fiber.

operatörsbytet är ju inte Krångligare än att byta tjänst, så varför köra.något dyrare och långsammare....
 
R RalleB skrev:
Bryr man sig det minsta om sin personliga integritet så väljer man inte Telia....

[länk]
Jo det blir ju trovärdigt när den infon kommer från bahnhof själva.....

Jag gör likadant som TS, hör av mig med jämna mellanrum för att förhandla priser med Telia, funkar jämt.
Aldrig haft problem med "utpressare" el dyl.....
 
Nuvarande kampanjer verkar löpa till 22 november, kan vi räkna med black friday erbjudande även i år, tror ni?
 
R
J Jörgen Ö skrev:
Jo det blir ju trovärdigt när den infon kommer från bahnhof själva.....

Jag gör likadant som TS, hör av mig med jämna mellanrum för att förhandla priser med Telia, funkar jämt.
Aldrig haft problem med "utpressare" el dyl.....
ja det är ju bara att gå in på: https://utpressningskollen.se/

Sen kan du börja räkna själv om du vill kontrollera, du har alla målnr. där.

men du kanske inte bryr dig om din integritet på nätet utan tycker det är ok att Telia datalagrar allt du gör på internet och är beredd att lämna ut den informationen.
 
R RalleB skrev:
men du kanske inte bryr dig om din integritet på nätet utan tycker det är ok att Telia datalagrar allt du gör på internet och är beredd att lämna ut den informationen.
Har inga problem med det, har ingen aktivitet på Internet som behöver hållas dold, sedan finns det olika viljor/synsätt hur vissa myndigheter t.ex. Polis ska få tillgång till information.
 
R RalleB skrev:
ja det är ju bara att gå in på: [länk]

Sen kan du börja räkna själv om du vill kontrollera, du har alla målnr. där.

men du kanske inte bryr dig om din integritet på nätet utan tycker det är ok att Telia datalagrar allt du gör på internet och är beredd att lämna ut den informationen.
Vars sida som också är publicerad av bahnhof......
Har inget att dölja, bryr mig faktiskt inte, så jag kan inte gnälla på något jag aldrig haft problem med.....tycker även det skulle vara ok att det sätts upp mer övervakningskameror här o där.....
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag själv brukar ta en dialog när min bundna tid går ut och är "villig" att sänka hastighet alternativt binda abonnemang x tid för att sänka kostnad och liknar inlägget ts började med.

Sedan vilka priser man får beror ju väldigt mycket på fiberoperatör, hur öppna näten är och vilka tjänsteleverantörer som finns att välja mellan.
Så att "säga" att det var väl inget bra pris "jag har detta" behöver inte vara relevant om det inte är samma förutsättningar.;)
Själv låste jag nyss 12 månader och fick då nykundpris, kunde välja ett snäpp högre hastighet och 6 månader halva kostnaden för TV, men man måste ha något litet argument för att kunna göra det. På vår station står utrustning från tre fiberoperatörer från Telia, Telenor och Comhem/Tele2 (de har kört säljkampanj i området så hade också deras priser), däremot finns inte Bahnhof där, så här finns möjligheter.
Huvudsaken är att jag är nöjd och jagar aldrig lägsta pris, värdesätter enkelhet, problemfritt, etc, också.
 
A AndersS skrev:
Så att "säga" att det var väl inget bra pris "jag har detta" behöver inte vara relevant om det inte är samma förutsättninga
Nej man får ju bestämma sig för om man köper äpplen eller päron. Nu uppfattade jag dock att jämförelsen rörde bredband och med bindningstid, och då kändes inte priset speciellt vasst oavsett vad standardpriset för telia var.

Dessutom kan man ju tillägga att 299 för 1000/1000 inte är anmärkningsvärt. Tittar man på gruppanslutna flerfamiljshus är ju priset ännu lägre vilket ytterligare förstärker att 3-400 för 500/500 inte är speciellt "bra".
 
Och olika paketeringar, bredband, mobiler, TV, mobilt bredband, etc.
Vi har hela behovet och jag ser till helheten utifrån vad som behövs i kapacitet och sedan det totala priset.
Är ganska lat ska erkännas och jagar inte lägsta pris, acceptabelt räcker utifrån de val jag kan göra.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.