@Pappa1986 - skriv @ innan namnet på personen du vill tagga.. inget mellanslag (namnlista kommer upp..) :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Superfint, som vanligt!

Hade missat att du hade en ny egen tråd, om nya huset (!), tror jag kommenterade ena sovrummet någon annanstans (”vad har du gjort med huset idag.. ”kanske?).

Oavsett gillar ju eran egna stil och nu får ni verkligen utlopp för den.. personligheten i stilen lyser igenom.. inget ”standard” här inte (y)
Känns skönt att kika lite extra på era bilder.. som är raka motsatsen till alla vita väggar och minimalistiska inredningar som trender idag (de är fina på sitt håll oxå, men blir lite trist när ”alla” gör lika) :)

Keep up the good work!
 
  • Gilla
  • Älska
Ammmi och 2 till
  • Laddar…
Jag samtycker till stilen.
Närbild på en del av en mörk ullkappa med knappar och del av bärarens skägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
God kväll allihop.

Skulle behöva lite hjälp.
Har plockat bort den gamla kaminen nu finns det då ett skorstenshål.
Skorstenen är murad och det sitter en hur på skorstenen.
Mina tankar på tillvägagångssätt.

1. Mura igen hålet.

2. Sätta en ventilationslucka.

Skorstenen används inte alls och kommer inte börja användas heller så frågan är vilket som är bäst?
 
P Pappa1986 skrev:
God kväll allihop.

Skulle behöva lite hjälp.
Har plockat bort den gamla kaminen nu finns det då ett skorstenshål.
Skorstenen är murad och det sitter en hur på skorstenen.
Mina tankar på tillvägagångssätt.

1. Mura igen hålet.

2. Sätta en ventilationslucka.

Skorstenen används inte alls och kommer inte börja användas heller så frågan är vilket som är bäst?
Är det ett rum där du behöver tilluft? (typiskt t.ex. sovrum). Annars skulle jag mura igen.
Eftersom skorstenen inte används är murstocken inte uppvärmd, så det blir ett kallras som högst troligt gör att luft kommer ner i skorstenen (och alltså blir tilluft) snarare än att den dras ut som frånluft.
 
B b8q skrev:
Är det ett rum där du behöver tilluft? (typiskt t.ex. sovrum). Annars skulle jag mura igen.
Eftersom skorstenen inte används är murstocken inte uppvärmd, så det blir ett kallras som högst troligt gör att luft kommer ner i skorstenen (och alltså blir tilluft) snarare än att den dras ut som frånluft.
Det är i tv-rummet, då murar vi igen att istället. Blir onödigt om man bara får in en massa kalluft. Tack för svar :D
 
Mura igen, dokumentera så det går att bila upp ifall att
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Nu är hallen färdig (saknas bara en trappnos men det va beställningsvara)
Här kommer ett gäng bilder :D:D
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Wow, det är helt fantastisk, vilken säker stilkänsla, allt från klinkers genom tapeter till möbler, färgsättning och material, helt underbart! Jag lyfter hatten! (y)
 
  • Älska
Pappa1986
  • Laddar…
God kväll.

Tänkte köra en liten lägesuppdatering.

Ska spackla en sista omgång ikväll och tanken är att börja måla tak imorgon, sätta smyg , golv mm.

Ett hörn får vi lämna så länge, där står den gamla luftvärmepumpen men vi ska ha en ny och en annan plats på den nya men kan inte montera ner den gamla förrän den nya är på plats. (Blev invecklat det där) :crysmile:
Tanken va att vara färdiga med detta rum till jul men vi blir nog klara ännu tidigare tror jag :D:D

Ett omålade rum under renovering med spacklade väggar, osatt golv och tejp över ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt i ett rum med spacklade väggar, byggmaterial på golvet och en arbetslampa tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med spacklade väggar och tak, verktyg på golvet, och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ett hörn får vi lämna så länge, där står den gamla luftvärmepumpen men vi ska ha en ny och en annan plats på den nya men kan inte montera ner den gamla förrän den nya är på plats. (Blev invecklat det där) :crysmile:
Ingen LVP -> Ingen värme -> Kall familj ->Sur familj -> Ledsen Pappa1986 = ny lvp före borttag av gammal

Typ så?
:D
 
Appendix Appendix skrev:
Ingen LVP -> Ingen värme -> Kall familj ->Sur familj -> Ledsen Pappa1986 = ny lvp före borttag av gammal

Typ så?
:D
Klockrent :crysmile:(y):D
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
God dagens. Behöver lite hjälp av kunniga byggare :D
Ska skarva en metallist, 45°.
Hur får jag till en snygg skarv lättast.
Plåtsax?
Vinkelslip?
Går det kanske göra med kap och gersåget? Finns det skivor för metall?
 
Bäst finish tror jag blir om du kör med metallklinga i kap/gersågen. Kostar allt från 300-1000kr beroende på storlek och kvalité.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jonas Persson
Beroende på hur stora delarna är kan du även kapa med såg eller vinkelsip och därefter passa ihop dem med en fil. Lite pill, men är det inte många du ska göra så går det. Tänk även på att många vinklar inte är 45 grader då t ex väggen är sned. Då kommer filen fram i alla fall om du inte ställt in gersågen exakt med en smygvinkel.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Bågfil + geringslåda funkar också och har gjort i många år.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.