Tomten intill min tomt håller på att förberedas för ett hus,
Förra veckan kom "grannhörande" från kommunen, vars inlämningstid går ut imorgon 4/11.

Positivt förhandsbesked har lämnats till innehavaren av tomten intill min.

Nu är typ hela grunden, alla rör, vatten borrat klart. Då undrar jag om det verkligen får gå till så?

På "samma mark" = Min tomt, började jag bygga för ca 6 månader sedan - och jag fick vänta först närmare 7 veckor innan markarbetet kunde beslutas då allt var ute på "Grannhörande" och tiden för detta var 7 veckor. Sen gick det ytterligare 2-3 veckor innan kommunen gav klartecken.

Hur kommer det sig då att denna tomt intill min, är typ klar med väg, grund, vatten, garage grund även långt innan denna "grannhörandetid" gått ut? Känns som om bygglov har "kusinkänningar" i luften, då det inte verkar bättre.. Eller?

Jag är inte på något sätt emot att de bygger, men kanske lite reservationer över hur de gjort med marken. Det framgick inte i de underlag som kommunen skickade.

Vad gör man?
 
  • Gilla
Papen
  • Laddar…
Du är fri att börja bygga när du vill, även utan bygglov..
Men då får man räkna med att kanske bli tvingad å riva också. ;)
 
  • Gilla
HEM2121 och 11 till
  • Laddar…
Bara att gratulera, du har en driftig granne som vill bygga färdigt sitt hus.

Eventuella klagomål från grannar påverkar i slutändan sällan husets placering så länge den följer detaljplan.
 
  • Gilla
Storfors och 4 till
  • Laddar…
Men... Du skriver grannehörande? Det är alltså i så fall en förfrågan från kommunen som skickas ut innan ett beslut om bygglov tas, och bara om något i det föreslagna bygglovet strider mot detaljplanen. Grannehörandet är då en del av beslutsunderlaget för bygglovet.

Sedan efter att beslutet är taget, så skickas bygglovet ut till grannarna (oavsett om det är planstridigt). Detta för att grannarna skall ha en möjlighet att överklaga bygglovet.

Är du säker på att det är just grannehörande du fått ut? Inte information om det färdiga bygglovet?

Om beslut om bygglov fattats, men ännu inte vunnit laga kraft, så kunde man tidigare påbörja bygget på egen risk. Det ändrades för något år sedan.

I många kommuner säger man att markarbeten kan påbörjas även utan bygglov. det behövs inga bygglov för att gräva ned ledningar, bygga infart osv, så länge det inte innebär en ändring av marknivån med mer än 0,5m. Strikt formellt får man inte göra markarbeten som är en del av ett bygglovspliktigt bygge. Olika kommuner tolkar reglerna olika bokstavstroget.
 
  • Gilla
eemeliie och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du är fri att börja bygga när du vill, även utan bygglov..
Men då får man räkna med att kanske bli tvingad å riva också. ;)
Nej, inte nu längre. Om du börjar bygga innan bygglovet vunnit laga kraft, så är det ett svartbygge, och du skall åka på en saftig byggsanktionsavgift, även om bygglovet sedan vinner laga kraft. Det ändrades typ 2018.
 
  • Gilla
  • Wow
HEM2121 och 6 till
  • Laddar…
harry73
Det känns som grannen tar stora risker.
 
Själva husbygget är inte påbörjat,men allt markarbete. Där är det flera nivåer som är ändrade, mer än 0,5 meter

Det som jag fick från kommunen var just "Grannhörande" inför bygglov.
Enda jag la som anmärkning, då detaljplanen för deras hus är rakt på berget - ett djup under ytan på max 1 meter (där jag borrade vatten, var det ca 1,5 meter till berg och det är riktigt nära grannens (nu bygget) tomt, där jag la invändningen mot att om de måste spränga, att beakta mitt vattenborrhål och ev. sättningar det kan medföra i plattan på mark för mitt garage.
Men, grannhörandet skall vara inne imorgon 4/11 - men som det verkar så är det ju skit i samma, då de redan gjort färdigt markarbetet; både grund för hus och garage, samt att de ändrat flera höjder.. sen kommer väl betongen för plattan under nästa vecka....
skumt då jag fick invänta grannhörandet och beslutet i två månader innan jag fick sätta grävmaskinen i marken för mitt bygge.
 
H
M MiWass skrev:
Tomten intill min tomt håller på att förberedas för ett hus,
Förra veckan kom "grannhörande" från kommunen, vars inlämningstid går ut imorgon 4/11.

Positivt förhandsbesked har lämnats till innehavaren av tomten intill min.

Nu är typ hela grunden, alla rör, vatten borrat klart. Då undrar jag om det verkligen får gå till så?

På "samma mark" = Min tomt, började jag bygga för ca 6 månader sedan - och jag fick vänta först närmare 7 veckor innan markarbetet kunde beslutas då allt var ute på "Grannhörande" och tiden för detta var 7 veckor. Sen gick det ytterligare 2-3 veckor innan kommunen gav klartecken.

Hur kommer det sig då att denna tomt intill min, är typ klar med väg, grund, vatten, garage grund även långt innan denna "grannhörandetid" gått ut? Känns som om bygglov har "kusinkänningar" i luften, då det inte verkar bättre.. Eller?

Jag är inte på något sätt emot att de bygger, men kanske lite reservationer över hur de gjort med marken. Det framgick inte i de underlag som kommunen skickade.

Vad gör man?
Eftersom att du inte har något emot att de bygger men orolig för hur grannens arbete med sin mark påverkar din mark. Fråga grannen och ring även kommunen och fråga. Grannen får ändra sin mark, höja 50 cm eller sänka 50 cm utan bygglov. På deras nybyggnadskarta finns ju ursprungshöjden.
 
  • Gilla
jbfk
  • Laddar…
De vill kanske hinna gjuta innan kylan kommer.
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
M MiWass skrev:
Själva husbygget är inte påbörjat,men allt markarbete. Där är det flera nivåer som är ändrade, mer än 0,5 meter

Det som jag fick från kommunen var just "Grannhörande" inför bygglov.
Enda jag la som anmärkning, då detaljplanen för deras hus är rakt på berget - ett djup under ytan på max 1 meter (där jag borrade vatten, var det ca 1,5 meter till berg och det är riktigt nära grannens (nu bygget) tomt, där jag la invändningen mot att om de måste spränga, att beakta mitt vattenborrhål och ev. sättningar det kan medföra i plattan på mark för mitt garage.
Men, grannhörandet skall vara inne imorgon 4/11 - men som det verkar så är det ju skit i samma, då de redan gjort färdigt markarbetet; både grund för hus och garage, samt att de ändrat flera höjder.. sen kommer väl betongen för plattan under nästa vecka....
skumt då jag fick invänta grannhörandet och beslutet i två månader innan jag fick sätta grävmaskinen i marken för mitt bygge.
Tråkigt om kommunen inte agerar likvärdigt som för dig men det ändrar ingenting!
Nu är det viktigt att du inte låter kommunens agerande påverka dig till negativa känslor kring din granne som ju verkar effektiv så hör av dig till grannen med hur du önskar ha det så ska du se att allt ordnar sig till det bästa!
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Gå försiktigt fram och tänk dig för.

Visst har grannen gjort fel och visst kan du anmäla till kommunen, och grannen kan få sanktionsavgifter.
Men då har ni en förstörd relation sedan. Ni ska ju förhoppningsvis bo intill varandra i många år.

En bra början kan vara att gå över med en termos kaffe när du ser grannen, och småprata lite.
Passa på att berätta om dina farhågor om borrhålet.
 
  • Gilla
zwennebanan och 7 till
  • Laddar…
Kommunen har nog inte gjort fel. Om bygglovet inte ens är beslutat, så är det otänkbart att kommunen har godkänt det här.
 
  • Gilla
eemeliie och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Gå försiktigt fram och tänk dig för.

Visst har grannen gjort fel och visst kan du anmäla till kommunen, och grannen kan få sanktionsavgifter.
Men då har ni en förstörd relation sedan. Ni ska ju förhoppningsvis bo intill varandra i många år.

En bra början kan vara att gå över med en termos kaffe när du ser grannen, och småprata lite.
Passa på att berätta om dina farhågor om borrhålet.
Helt klart instämmer jag, där det inte är grannen som ska bo där som gjort allt, utan det är högst troligt hustillverkaren - en liten lokal som bygger med frivirke. De gör även andra huset på andra sidan den tomten som är närmast min.

Själva grannen har jag bara sett någon gång men då har jag haft fullt upp - dock har tanken funnits att ta kontakt och bjuda på en kopp för att visa att jag inte alls önskar någon negativitet.

När jag byggde mitt hus här, så hade jag bott i ett hus i nästan samma område - så jag kände alla befintliga grannar.
 
Betongplatta räknas som svartbygge utan startbesked.

De har gjort helt fel och hänsynslöst om de har blrjar utan start beskedet
 
  • Gilla
perolito
  • Laddar…
harry73
K Knight skrev:
Betongplatta räknas som svartbygge utan startbesked.
Nu skrev TS att de inte hade gjutit betongen ännu, och de kommer säkert vänta tills bygglovet är färdigt

M MiWass skrev:
sen kommer väl betongen för plattan under nästa vecka....
TS behöver inte anmäla till kommunen om han inte tycker att han lider direkt skada av det som de gjorde nu.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.