Hej, är det någon som har erfarenhet av någon vriddimmer med zigbee eller z-wave stöd? Jag avskyr impulsdimmrar där man ska trycka in knappen och vänta på rätt ljusstyrka. Jag har bara hittat fyra smarta vriddimmrar: Elko ESH RF, EcoBright Smart dimmer, Aurora AU-A1ZB2WDM samt någon Elko-kopia på Alibaba. Den enda som finns i Sverige är Elko och den är rätt dyr (1700 på Kjell) men verkar å andra sidan vara av bra kvalitet. EcoBright verkar också vara bra kvalitet plus att den stödjer både z-wave och zigbee men kostar marginellt mindre och måste beställas från Nederländerna. Övriga två är klart billigare (50 GBP resp. 35 USD) men känns mer som en chansning. Någon som kan ge vägledning?
 
Plejd har varken stöd för Zigbee eller Z-wave.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Men Plejd är ändå alltid Plejd om än i gyllene dosor.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Har precis installerat en vriddimmer ECO-DIM.07 med stöd för zigbee (finns även för z-wave) från eco dim. Säljs för runt 1000 kr i flera stora butiker.

Det bästa är att den passar med Renovas befintliga ram/vred så inte ens utseendet påverkas av att bli smart: WAF 100%. Verkar passa flera olika märkens befintliga ramar och vred.

https://www.ecodim.nl/producten/
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Har precis installerat en vriddimmer ECO-DIM.07 med stöd för zigbee (finns även för z-wave) från eco dim. Säljs för runt 1000 kr i flera stora butiker.

Det bästa är att den passar med Renovas befintliga ram/vred så inte ens utseendet påverkas av att bli smart: WAF 100%. Verkar passa flera olika märkens befintliga ramar och vred.

[länk]
1.Fungerar dimmer "offline" med lamputtaget den är ansluten till, om zigbeenätverket skulle vara nere?

2. Har den tryckläge på rätten för snabb av/på som renvadimmarna har?

3. Sänder den ut alla signaler till zigbee och även kan ta emot?

4. Passar den helt perfekt så att det ser ut som original och inga glipor eller andra problem?
 
Redigerat:
O ohls skrev:
1.Fungerar dimmer "offline" med lamputtaget den är ansluten till, om zigbeenätverket skulle vara nere?

2. Har den tryckläge på rätten för snabb av/på som renvadimmarna har?

3. Sänder den ut alla signaler till zigbee och även kan ta emot?

4. Passar den helt perfekt så att det ser ut som original och inga glipor eller andra problem?
1) Om jag drar ur sladden till Hue Bridge så funkar dimmern precis lika som när servern är igång så jag antar att svaret är ja.

2) Ja, den fungerar precis som en vanlig vriddimmer med på/av med tryck och dimmerläge med vredet. Den dimmrar till och med bätre än orginal då jag tycker den går djupare ner innan den stänger (man kan justera min och max).

3) Inte riktigt säker på vilka signaler som bör skickas/tas emot men den skickar status för av/på så den går att kontrollera från både app och vred samtidigt. Däremot verkar inte aktuell dimmer % skickas för det ändras inte i HueAppen när man vrider på den fysiska dimmern. Det går däremot bra att ändra dimmervärde i appen så att lampan svarar och samtidigt justera med vredet så det stör inte enligt mig. Kan ju vara appen som inte har stöd för att uppdatera dimmervärde i GUI eller vriddimmern som inte har stöd för att skicka aktuell % dimmrad. Man kan alltså fullt ut automatisera med regler och annat för dimmervärde, den ställer alltid in det som HueBridge skickar.

4) Ja, passformen är perfekt, man kan inte se alls att det är utbytt bakom. Vredet känns inte exakt som original men det är inte sämre/bättre utan bara liten annan känsla/motstånd.
 
Q qvirre skrev:
Man kan alltså fullt ut automatisera med regler och annat för dimmervärde, den ställer alltid in det som HueBridge skickar.
Men det fungerar alltså inte att läsa av aktuellt värde?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det fungerar alltså inte att läsa av aktuellt värde?
Jag har inte undersökt det närmare men vrider jag på den fysiska dimmern så ändras inte värdet samtidigt i appen. Kan ju vara så att värdet faktiskt skickas utan att Hue appen uppdaterar. Jag borde kanske kunna kolla detta via Hues API?

Jag använder inte aktuellt dimmervärde till någon automatisering utan jag sätter bara värden baserat på tid/dag och aktuellt ljus ute/inne så att läsa aktuellt värde har jag inte haft behov av.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
@qvirre När du skriver att den passar perfekt, menar du då att du använder Renova-ratten på dimmerbasen eller att dimmerns medföljande ratt passar i Renova-ramen?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
@qvirre När du skriver att den passar perfekt, menar du då att du använder Renova-ratten på dimmerbasen eller att dimmerns medföljande ratt passar i Renova-ramen?
Jag använder allt från Revova på "utsidan" och byter ut dimmern i dosan mot den från ECOdim. Så allt som man ser utifrån är Renova original.

ECOdim-dimmer monterad på Renova-uttagsram på ett köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en grön och blå ECOdim smart LED-dimmer på ett grått underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart dimmerknapp från Renova hållen i en hand mot en köksbänk med trämönstrad bakkant i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ECOdim ljusdimmer baksida på köksbänk bredvid en skruvmejsel, för installation av Renova vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart Renova dimmerknapp på marmorbänk med skruvmejsel för att byta dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cccalle och 2 till
  • Laddar…
Perfekt! Då borde det funka med Eljo Trend också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.