R
A Andy78 skrev:
Här är ett exempel från en TP-Link Archer C9 Wifi-router.

IGMP Proxy: Enable

IGMP Version: V2



IPTV/VLAN: Enable

ISP Profile: Custom



Internet VLAN ID: 835

Internet VLAN Priority: 0

802.1Q Tag: Off



IP-Phone VLAN ID: 855

IP-Phone VLAN Priority: 5



IPTV VLAN ID: 845

IPTV VLAN Priority: 4

Enable IPTV Multicast VLAN: Off



LAN1: Internet

LAN2: IPTV

LAN3: Internet (eller IPTV / IP-Phone)

LAN4: Internet (eller IPTV / IP-Phone)
Du hade ju bara kunnat länka till den sidan du hittade det på så hade det sparat mig ett par minuter att leta. https://www.telia.se/privat/community/thread/396352-fiber-och-egen-router-med-iptv-och-ip-telefoni

Lämpligt nog utelämnade du att personen har IPTV på en port i routern och internet på en annan vilket får mig att tro att du faktiskt fattar att du har fel och inte bara missförstår problemet. Lite fult i.s.f.

Det du länkade till är m.a.o. precis det jag hela tiden sagt är ganska enkelt att åstadkomma.
 
Ja ställde frågan vilken guide du sökte men du svarade inte.
Så jag postade dom här som ett exempel då det är vlan du måste konfigurera.

Visst kunde jag postat en länk till sidan.
Vad missförstod jag i ditt inlägg?
 
R
A Andy78 skrev:
Ja ställde frågan vilken guide du sökte men du svarade inte.
Så jag postade dom här som ett exempel då det är vlan du måste konfigurera.

Visst kunde jag postat en länk till sidan.
Vad missförstod jag i ditt inlägg?
Nej jag hann inte svara på sju minuter :)

Jag söker en guide som gör det du hävdar; att kombinera IPTV och internet i samma fysiska nätverk. Det har jag ju sagt hela tiden.

Men jag börjar bli rätt säker på att du inte förstår problemet.
 
@Andy78
Den routerkonfiguration du postar i inlägg #30 ger inte den funktion du beskriver i inlägg #15. Den uppnås bara med Telias routrar.

Telia har appen Zappa för mobiltelefoner. Om denna app (dvs telefonen) och IP-TV-boxen får en IP-adress på samma LAN så kommer Zappa att kunna kommunicera med ip-tv-boxen.
Därför är det ”smart” att mixa in IP-TV VLANet på det lokala hemmanätverket, LAN/WLAN.

Telias IP-TV ligger ju på ett eget IP-nätverk, ett eget LAN. För att kommunicera mellan två nät behövs normalt en router med routes uppsatta mellan näten. Man kan inte blanda ihop två LAN på samma kabel. Därför används VLAN för IP-tv LANet.

Du beskriver, att du kunde ansluta PC och TV (förutsätter att du menar IP-TV-box) i vilken port som helst på Telias router, men det kräver en hel del routermagi/konfiguration.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
och om jag inte minns fel så bryter det mot alla regler som finns för hur man ska hantera traffiken i ett ip nät.
Telia har gjort ett rejält fulhack i sin egen router för att få det att fungera och det är väl knappast rekomenderat att pillra ihop det på egen hand med tanke på de säkerhetsproblem det kan skapa om du inte är helt 100 på vad du pysslar med.
Det säkraste är ju att splitta nätet före routern och helt enkelt se dom som att nån hackar din tv box så är det telias problem och att din egen utrustning ligger skyddad i ett separat nät
 
Hur gick det för @Manhunter med den nya Wifi routern?
Funkat den bra?
Fanns det behov av ”fiber-TV” ?
 
Jag la projekt på hyllan
 
Det vore ju synd om du blev skrämd av diskussionerna som uppstod här.

Om du har en fungerande router och en ny så kan du ju dra igång den nya utan flytta över WAN-kabeln och konfigurera den nya i lugn och ro.
Du kan även ansluta den nya routerns WAN till en LAN port på gamla routern. Det är ingen bra permanent inkoppling. Dubbla routers ger prestandaförlust, dubbla NAT kan ställa till det för vissa spel mm, men det kan vara skönt att ha tillgång till nätet när man provar och om man behöver googla på något.
 
Guud vilken teknisk diskussion och inte så lite spekulativ när man diskuterar olika lösningar men inte kan kolla eftersom inte längre har iptv eller kanske ”skickade det otaggat minns inte”. Ni skrämmer slag på icke-nördarna!!

Icke nörd beskrivning.
Ja du kan enkelt brygga din Telia router för att få MYCKET bättre Wi-Fi och tv och andra saker utan mystiska port prtotokoll.
/ en annan nörd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.