Heij83
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vill man inte få på taket innan man isolerar väggar och tak? Det bör väll finnas en risk för fukt som inte kan torka ur annars? Mest nyfiken :D
hoppas att det inte ska komma in någon mer fukt och det lilla som möjligtvis skulle kunna leta sig in tar isoleringen hand om. Det är cellulosaisolering.
Taket hoppas jag att få klart dom kommande två veckorna
 
Ok. Skönt att få på taket :)
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
Äntligen är taket så gott som på plats, lite kapningar av ränndalar och några nockpannor kvar som får hitta sin plats en solig höstdag.

Men ska jag någonsin bygga ett hus igen så kommer det att bli ett utan takkupor!!!
Person som arbetar på taket av ett hus under konstruktion med trävirke och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra fredagen kom ett monster lass med OSB, gips och takskivor. Tog en heldag att bära in allt!
Obyggt hus med delvis pålagt tak, och byggmaterial som OSB och gipsskivor packat i högar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


El centralen monterads och kopplades även den förra helgen.
Nyinstallerad elcentral med öppen dörr och synliga säkringar och kablar mot OSB-vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så senaste dagarna har gått åt att montera OSB på väggarna. Otroligt givande arbete då det syns resultat snabbt och man får en bättre bild på hur huset kommer att se ut på insidan.
Inomhusvy av en byggarbetsplats med OSB-skivor på väggar, fönster och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusbyggarbetsplats med OSB-skivor på väggarna, ställning, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var lite kämpigt att få ut vattenrören ut ur väggen, instalationsskiktet är 45mm medan böjarna till rören var närmare 70mm.
Det fans då två alternativ sala på reglarna och få ett mindre rum eller lösningen som jag tyckte var bättre. Att skära upp diff spärren och gröpa ur lite isolering och sätta dit en ny bit plast som går in lite i väggen så böjarna får plats.
OSB-montering på väggar i byggprojekt, synliga vattenrör och isoleringsmaterial vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 7 till
  • Laddar…
Heij83
Fick idag upp luckan till vinden.
Uppfälld vindstrappa som leder till en öppen vindslucka i ett pågående byggprojekt med synlig isolering och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passa även på att besiktiga hur det ser ut, har faktisk inte varit uppe sen isoleringen.
Mycket plats att röra sig på är det inte
Person med hörselskydd och skyddsglasögon inspekterar en vind med synlig isolering och trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vilken lucka valde du? :)
Vi ska byta vår, är inne på en från Dolle.
 
Heij83
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vilken lucka valde du? :)
Vi ska byta vår, är inne på en från Dolle.
Det blev vad dom hade hemma på Derome.
 
  • Kvitto från Derome på OSB-skiva med uppgifter om köpt träskiva ROYAL och POLAR.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Älskar vinterljuset som vi får in i stora fönster i söder
 
  • Rymligt rum under renovering med stora oskyddade fönster och ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Garningen och 7 till
  • Laddar…
Heij83
Nu har jag varit usel på att uppdatera igen, men det går i sin sakta takt, alla är inte lika snabba som ”Skydiver” ;) då blir det inte så mycket revolutionerande att skriva om.

Men sista tiden så har jag satt osb och gips, på stora delar av ovanvåningen och 75% av nedervåningen är nu klara med gips.
Ovanvåning under renovering med osb-skivor på väggarna och gipstak, samt byggmaterial utspritt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I vecka som gick var rörmokarna här och satte in kopplingsskåp för vatten och golvvärmeskåpet kom på plats.
Installation av gipsvägg med synliga rör och kopplingsskåp för vatten och golvvärme, samt kablar för hemmabio i forgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i och med att dessa skåp kom på plats så kunde jag sätta igen köksvägen som jag längtat länge på att få göra.
Oisolerad vägg med synliga rör och elledningar, installationsarbeten för kopplingsskåp och teknikvägg pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med OSB och gipsplattor på väggar, kopplingsskåp för vatten synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknikväggen bakom TV:n har varit ett kul projekt att fundera på, kommer att ha många högtalare kopplade och alla kablar ska ligga i väggen. Letade länge och väl efter något snyggt att koppla med bakom förstärkaren och trilla tillslut över en kopplingsbox för hemmabio, ska bli kul att se hur det blir
Hemmabio-kopplingsbox med märkningar för högtalare och HDMI-portar för installation i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obyggd teknikvägg med ramar och utstickande kablar, i en under konstruktion varande inomhusmiljö med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
skydiver och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Får ju även dela med mig lite av livet runt omkring.
Igår den 8/12 blev vi föräldrar till dessa två små pojkar, Tor och Vidar så nu får jag se hur mycket jag hinner med den närmaste tiden.
En nybliven far håller två nyfödda tvillingpojkar mot sin bröst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Frooss och 31 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Får ju även dela med mig lite av livet runt omkring.
Igår den 8/12 blev vi föräldrar till dessa två små pojkar, Tor och Vidar så nu får jag se hur mycket jag hinner med den närmaste tiden.
[bild]

Grattis!

Jag är också tvillingpappa till två 1,5 åringar.. Fantastiskt resa att få vara med och se dem växa upp!
 
  • Älska
Heij83
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Nu har jag varit usel på att uppdatera igen, men det går i sin sakta takt, alla är inte lika snabba som ”Skydiver” ;) då blir det inte så mycket revolutionerande att skriva om.

Men sista tiden så har jag satt osb och gips, på stora delar av ovanvåningen och 75% av nedervåningen är nu klara med gips.
[bild]

I vecka som gick var rörmokarna här och satte in kopplingsskåp för vatten och golvvärmeskåpet kom på plats.
[bild]
i och med att dessa skåp kom på plats så kunde jag sätta igen köksvägen som jag längtat länge på att få göra.
[bild]
[bild]

Teknikväggen bakom TV:n har varit ett kul projekt att fundera på, kommer att ha många högtalare kopplade och alla kablar ska ligga i väggen. Letade länge och väl efter något snyggt att koppla med bakom förstärkaren och trilla tillslut över en kopplingsbox för hemmabio, ska bli kul att se hur det blir
[bild]
[bild]
Jag tycker du jobbar på fantastiskt bra! För mig är det lite stillestånd just nu, kul att få se uppdateringar från dig då. :D

Den där kopplingsboxen för hemmabio var ju inte alls dum, något sådant borde jag nog satt istället för alla vanliga dosor med lock som jag gjorde. Är det en stor låda bakom i väggen som du drar tomrör till bara?
 
Heij83
S skydiver skrev:
Jag tycker du jobbar på fantastiskt bra! För mig är det lite stillestånd just nu, kul att få se uppdateringar från dig då. :D

Den där kopplingsboxen för hemmabio var ju inte alls dum, något sådant borde jag nog satt istället för alla vanliga dosor med lock som jag gjorde. Är det en stor låda bakom i väggen som du drar tomrör till bara?
Det räcker med att tomma rör som slutar bakom, det är ju ingen starkström.
Fördelen med dessa boxar är att man kan eller ska eftermontera dom när skivan är uppe så det är möjligt att du kanske kan sätta i efterhand.
Lite nördigt men det blir jäkligt snyggt hoppas jag.
 
richardtenggren
Annars har Jung ett stort sortiment med det mesta också, om man letar alternativ :)
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
richardtenggren richardtenggren skrev:
Annars har Jung ett stort sortiment med det mesta också, om man letar alternativ :)
Jag har letat och letat och letat. Men det är svårt att veta vad man ska ha för sökord om man inte vet vad det man söker heter :crysmile:
 
richardtenggren
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.