När vi gav oss ut på jakt efter ett tidstypiskt femtiotalshus att njuta av denna fredag, hade vi turen att fånga en arkitektritad pärla i Lerum - späckad med de rätta byggdetaljerna från årtiondet.

Du kan läsa artikeln här: Tidstypisk 1950-talspärla i Lerum
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Väldigt tilltalande. Den svarta marmorn, teglet inomhus i kombination med eken. Fantastiskt hus!
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Köket och badrummet passar ju inte in med resten alls
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vackert hus! Men håller med om att badrum och kök inte passar in, dels för tidtypiskhet men också pga försvinnande ordinära.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Håller med. Reagerade också på de fönster som bytts. Trist att inte kunna sätta in liknande fönster om de nu behövde bytas.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
N
Gediget och fint 50-talshus med de krav på kök och badrum man hade då. Fönsterbyte till tidstypiska nödvändigt om jag skulle köpa.
 
Tänk att få slippa tillgänglighetskraven och få bygga med fantasi. Vilken lycka!
 
S Stingray468 skrev:
Tänk att få slippa tillgänglighetskraven och få bygga med fantasi. Vilken lycka!
Med enkel modifikation av entreplanet. Lite större toalett med dusch och en plats att värma mat exempelvis vid tvättstugan så är kraven uppfyllda för suteränghus.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Är verkligen träpanel i taket tidstypisk 50-tal? Tvivlar.
För mig hör det hemma i övernattningsstugor i fjällen, eller gillestugor anno 1975. Sa vansinnigt fult!
 
M MagHam skrev:
Är verkligen träpanel i taket tidstypisk 50-tal? Tvivlar.
För mig hör det hemma i övernattningsstugor i fjällen, eller gillestugor anno 1975. Sa vansinnigt fult!
Jag undrar om det inte är tak och väggar klädda med träpanel som är typiskt 70-tal. Det är verkligen det värsta jag vet när det kommer till inredning, men de här taken stör mig faktiskt inte alls.
Fönstren däremot! Jag studsade verkligen när jag såg dem!
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Samma hus låg ute för försäljning för ett knappt år sedan. Ny mäklare och grön väggfärg tog huset hela vägen till byggahus :)
 
Planlösningen stämmer inte med verkligheten, väggen i entrén finns inte
 
Utöver Marléns utmärkta artikel skulle jag vilja lägga till den fantastiska omsorgen om detaljer. T.ex. förekomsten av smide, att fasadteglet är murat i vackert förband, att teglet fortsätter inomhus. Alla nivåskillnader vore naturligtvis en skräck för a PBL-fanatiker av idag.
 
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
Vackert hus och att man ritat med omsorg och kvalitet gör att huset fortfarande 70 år efter byggnation är attraktivt. Kvalitet lönar sig.

J justusandersson skrev:
Utöver Marléns utmärkta artikel skulle jag vilja lägga till den fantastiska omsorgen om detaljer. T.ex. förekomsten av smide, att fasadteglet är murat i vackert förband, att teglet fortsätter inomhus. Alla nivåskillnader vore naturligtvis en skräck för a PBL-fanatiker av idag.
Ja en detalj som jag reagerade på var de 8 vita fläckarna på väggen, detta kan väl bara en installatör vara stolt över. Förutom att man kanske ska fundera ett extra varv ifall man verkligen behöver en kopplingsdosa varje meter så bör man i all fall måla in locken i väggens färg så de inte skämmer väggen.

Inomhusvy av ett äldre hus med mörka väggar, vitkopplingsdosor, träbord, stolar och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
FunkishJonny och 6 till
  • Laddar…
Får känslan av att huset är homestylad inför försäljning nån skrev att det var till salu föra året undrar ju varför dom säljer igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.