Sweli skrev:
Man ska ju inte dra alla över en kamm  :-/

Håller fullständigt med.

Men med tanke på de senaste fallen på bla Efterlyst så är brottslingarna ofta balter och polacker...

Jag kanske var/är snabb att döma, kanske bara är så  att namnet Polenkonsulten i mina öron klingar lite fuffens.

Jag såg TVprogrammet för några månader sedan som just handlade om Polenkonsulten. Smart affärsidé är det, man kommer ju billigare undan, både kund och polacker och ägaren till Polenkonsulten tjänar ju på det.
(ja alla utom staten och Svenska företag)

Jag är fortfarande tveksam till att anlita dem.

Väldigt nyfiken på erfarenheter dock från ev kunder till detta företag.

Skulle jag få varma rekommendationer om att anlita dem skulle jag inte tveka en sekund.
 
Det var en artikel om dem i sydsvenskan härom dagen, men där stod mest om hur de kringgick skatte problematiken...
 
Pratade med en av mina snickare igår om just polenkonsulten, han hade inte så bra erfarenhet av dem, men å andra sidan så pratar han ju i eget intresse ;)

Enligt honom så har han träffat på pappret välutbildade snickare som inte såg skillnad mellan en spikpistol och en slagborr.
Å andra sidan så kanske han var en hejare med gammal hederlig handdriven hammare, vad vet jag.

Har inga egna erfarenheter men jag har bekanta som anlitat just polacker och är helnöjda så jag tror inte att man skall utgå ifrån att man blir blåst. Be dem visa referenser.

 
En annan aspekt på det hela är ju att jämföra med alla våra svenska klantverkare som kör enligt konceptet "fort och fel" och rättar till bara om kunden märker nåt. Tyvärr väldigt vanligt, och snacka om att bli blåst!
 
Är det verkligen ingen som har anitat dom?
Eller kan man fixa billig (Polsk) arbetskraft på något annat sätt än genom Polenkonsulten?

Jag har i alla fall slängt iväg en förfrågan till Polenkonsulten och får väl se vad han skriver!
 
Jag bor i Höganäs där Polenkonsulten har kontor och jag vet att de byggt en del Götenehus i Jonstorp några kilometer utanför Höganäs
 
Jaja, jag får väl dänga in ett meddelande här. Kan väl erkänna att jag anlitar utländsk arbetskraft.... 8).

Jätteblilligt, men oj, vad jag får engagera mej. Jag går som arbetsledare och mina två polacker bygger. De sliter hårt i 12 timmar om dan, 7 dar i veckan, och gör ett bra jobb. Skulle nog dock inte anlita just dessa killar för finsnickeri, men en hammare och såg kan de hantera med bravur. Svensk byggnorm kan de inte heller - tur man är påläst...

Aja, stomresning och putsning ska de få göra. Det jobbigaste är att HELA BYGGSVERIGE har tagit semester.

Jag anlitar dock inte Polenkonsulten (mycket dyrt anser jag), utan hade turen att stöta på några polacker på ett bygge som gav mej numret till deras chef...
 
Deras chef.. hrmm reglerna säger väl att dom måste vara egenföretagare med f-skattsedel för att det skall vara lagligt ,det är ju liksom det som är grejen om jag fattat det hela rätt?
 
Det är väl deras chef som ska ha F-skattsedeln?
 
Hur har du löst det i praktiken? Är de anställda, anlitar du någon speciell firma eller är det gamla hederliga, svarta pengar under bordet?
 
Chef, förmedlare, manager, pimp.... kärt barn har många namn.

Jag betalar till pimpen, och han betalar arbetarna i sin tur.

Arbetarna är inte anställda av mej.
 
Får du fakturor som du kan visa upp för att få ut pengar på byggkreditivet?

Förresten - är det någon som har koll på hur läget blir när Polen går med i EU om ett år?
 
Jag har "vunnit monopolpengar" från en lägenhetsförsäljning, så några fakturor behöver jag inte än... men när jag sedemera behöver gå till banken får jag antingen köra med byggkreditiv och fakturor eller låta någon värdera upp huset så jag kan ha den som säkerhet.

 
En kompis farsa har haft två snickare från Polenkonsulten större delen av sommaren, har för mig att dom kostar 140-150 kr /gubbe !
Dom har renoverat en fd. skola och lärarbostad utvändigt, bytt panel och till största delen renoverat fönster, dom är duktiga men väldigt väldigt dåliga på språk, lite tyska är det enda som funkar, engelska är bara att glöma !
Dom arbetar 06-21 ALLA dagar, äter knappt på arbetet, lagar mat när dom kommer hem !
Tidigt i sommras hade dom problem att få ut pengar från "hallicken" på "birå"......."Birå ?" ja ja "birå"....."Katastrof birå"......Katastrof Byrån = Polenkonsulten ;D Verkar funka bättre nu !
Dom hade ingen erfarenhet av rödfärg, började skrapa panelen.....använde också latex flitigt i början......inte snyggt med rödförg på latex !

Dock väldigt positiva killar, försöker alltid lära ut något nytt ord på polska, också väldigt måna om att allt går rätt till, om man kommer dit och tittar så uppskattar dom inte att man går in i huset om ingen annan är där !
Att dom ska vara tjyvaktiga är bara att glömma !

Dock så åker dom i Polenkonsultens motivlackerade Caddy med stor kåpa dom 2 km som är mellan bostad och arbete.......man kan ju fundera över hur mycket dom får i timmen från "Katastrof Birå" !
 
140-150 kr per gubbe, hmmm det låter som mycket tycker jag, helst då jag har förstått att kvitto på arbete inte har någon större betydelse.

För dessa pengar kan man få en svensk kille med spikpistol, om detta sedan skulle vara bättre eller sämre är upp till var och en att bedöma.

En vän till mig(som det brukar heta) hade tre polacker hemma och gjorde lite jobb under tre veckor.
Dessa var flitiga och mycket nogranna, jobbade ca 12 timmar 6 dagar i veckan.
När det föreslogs ett snabbare, men inte lika grundligt tillväga gångsätt sa de:
-Jag vill göra bra jobb så att jag får komma tillbaka nästa år, men du boss du bestämmer.

Dessa arbetsamma killar gjorde ett mycket bra jobb, dock behövs lite arbetsledning, en kanna kaffe per dag och några öl när det blir alltför svettigt.

Priset? 60-70 kr per timme och då tog de själva bort de timmar det regnade alltför mycket för att jobba :surprised:

Det som min vän kände var lite jobbigt var om någon skulle skada sig samt att det faktiskt känns bäst att betala vitt.
Dock kan vi andra (som har högre moral) se fram emot att om par år kommer en massa duktiga flitiga eu-polaker som gör grovjobbet till en billig penning, vilket förhoppningsvis kommer höja standarden på våra villor.

Att de sedan inte kan hantera en spikpistol gör kanske inte så mycket då vissa är duktiga på att använda en vanlig? Dessutom är de duktiga på att hålla spillet nere vilket deras svenska kollegor har nåt att lära sig av.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.