stigen stigen skrev:
När dom ber om en glass så brukar jag fråga om det räcker med en eller dom är sugna på flera.
Jo tack, det där fenomenet råkar man ut för varje gång. Sen får man höra i tre veckors tid att farmor och farfar är mycket bättre/snällare än en själv...
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jo tack, det där fenomenet råkar man ut för varje gång. Sen får man höra i tre veckors tid att farmor och farfar är mycket bättre/snällare än en själv...
.
Stämmer nog. Kan förstå din ”frustration”. Men för oss i nedförbacken är det en ynnest att få rå om dom ibland. Då sätter vi inte samma gränser som när vi var föräldrar. Ålder ger visdom och insikt om vad som är viktigt med livet! ”Kärlek”! :heart:
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
.
Stämmer nog. Kan förstå din ”frustration”. Men för oss i nedförbacken är det en ynnest att få rå om dom ibland. Då sätter vi inte samma gränser som när vi var föräldrar. Ålder ger visdom och insikt om vad som är viktigt med livet! ”Kärlek”! :heart:
Dag
Glass och godsaker är inte kärlek, om barnen har en tendens att lägga på sig, och i sin tur bli mobbade i skolan.
Jag var överviktig som barn, mina barn tenderar ha ärvt mina gener, och jag lovar här och nu att aldrig skämma bort ev. barnbarn med godsaker.
Upplevelser däremot! :heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Hep och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Glass och godsaker är inte kärlek, om barnen har en tendens att lägga på sig, och i sin tur bli mobbade i skolan.
Jag var överviktig som barn, mina barn tenderar ha ärvt mina gener, och jag lovar här och nu att aldrig skämma bort ev. barnbarn med godsaker.
Upplevelser däremot! :heart:
Det är bättre om du kan få med skolan på att få bort mobbningen istället för att tvinga dina barn att bli smala.
Alla har rätt att se ut hur som helst utan att bli mobbade.
Förvisso är det inte bra att vara jätte kraftig men det brukar rätta till sig i tonåren.
Och dina eventuella barnbarn kommer troligen bli mobbade för att dom inte får godsaker av dig.;)
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
M Micro skrev:
Det är bättre om du kan få med skolan på att få bort mobbningen istället för att tvinga dina barn att bli smala.
Alla har rätt att se ut hur som helst utan att bli mobbade.
Förvisso är det inte bra att vara jätte kraftig men det brukar rätta till sig i tonåren.
Och dina eventuella barnbarn kommer troligen bli mobbade för att dom inte får godsaker av dig.;)
Många kloka ord här!
Skolan, hoppas jag är med på tåget, mobbing är inte ok, men det gäller att efterleva det också.
Och som du säger kan det mycket väl "ordna" till sig, själv slet jag ut några årgångar av Nike Pegasus och fick rätsida på det.

I grund och botten önskar jag alla barn slipper mobbing under sin uppväxt, oavsett vad den ev. skulle bero på. :heart:
Som tex. övervikt, och/eller utländskt efternamn - vissa har inget, vissa får en slev av båda. :cry:
 
Tyvärr brukar inte skolorna ställa sig på den mobbades sida (Inte under min eller mina barns skoltid tyvärr)
Men jag hoppas att du får till en bra dialog med skolan.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Jag menar inte att Dag inte bryr sig om sina barnbarn eller att framstå som en bitterk_k. :rolleyes::whistle:

Jag ser hur mina barn växer lätt fast vid skärmarna, det leks inte som förr mm :heart:

Nog om detta, nu ser vi fram emot lite kluriga lösningar från Dag ;)(y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag menar inte att Dag inte bryr sig om sina barnbarn eller att framstå som en bitterk_k. :rolleyes::whistle:

Jag ser hur mina barn växer lätt fast vid skärmarna, det leks inte som förr mm :heart:

Nog om detta, nu ser vi fram emot lite kluriga lösningar från Dag ;)(y)
Du får låna boken 'Distraherad' på biblioteket.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du får låna boken 'Distraherad' på biblioteket.
Skärmdump av Nextorys webbsida med reklam för gratis provperiod och bokomslag för "Disträherad".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Gratis".. Man tackar man tackar ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
"Gratis".. Man tackar man tackar ;)
Precis..vill du att barnen inte ska fastna vid skärmen/mobilen så är det ju optimalt att läsa/lyssna på den på mobilen.. ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag menar inte att Dag inte bryr sig om sina barnbarn eller att framstå som en bitterk_k. :rolleyes::whistle:

Jag ser hur mina barn växer lätt fast vid skärmarna, det leks inte som förr mm :heart:

Nog om detta, nu ser vi fram emot lite kluriga lösningar från Dag ;)(y)

Hej!

En verkstadstråd kan rymma många olika ämnen. Jag känner absolut inte att FredrikR på något sätt kritiserar mig. Han uttrycker bara en personlig åsikt utefter egna erfarenheter. Det tycker jag är positivt! Efter ett helt arbetsliv i skolan kan jag tyvärr bara hålla med om att mobbing oftast in hanteras på bästa sätt inom skolan. Oftast är det ett ledningsproblem/vuxenproblem och avsaknaden/rädslan av att använda SF= sunt förnuft! Jag har alltid löst dessa problem med SF oavsett vad skolledningen har tyckt. Min erfarenhet är att inblandade parter har uppskattat en rak ärlig dialog där den drabbades situation snabbt åtgärdas. Mitt budskap till föräldrar har alltid varit att när jag ringer, då kommer man. Inte om en vecka, inte nästa dag utan inom en timme. Har det inte fungerat så har det blivit hembesök på kvällen. Man skall smida medans järnet är varmt! Arbetsmiljön i klassen blir klart bättre när vi vuxna vågar vara vuxna och axla vårt ansvar för alla barn.

Det var mycket på en gång men sådan är jag.


PS. Utvärderingen av Rali-systemet får vänta då barnbarnen vill stanna lite till och ”äta Spökglass”!

Dag

Färgglada glasspinnar formade som spöken i gult, grönt, orange och rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ny inredning!

Har nu skurit till den nya inredningen så att jag får plats med dom 5 Rali-hyvlarna och lite tillbehör.
I locket syns en dubblett av B30 Bullnose hyveln. Är det någon som är intresserad av den så skicka ett PM.

Trevlig Helg!
Dag

[bild]
snyggt
 
Tack aglphoto!

Alla 5 hyvlarna med tillbehör praktiskt förvarade. Lätt att plocka fram och ta med sig.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Ny inredning!

Har nu skurit till den nya inredningen så att jag får plats med dom 5 Rali-hyvlarna och lite tillbehör.
I locket syns en dubblett av B30 Bullnose hyveln. Är det någon som är intresserad av den så skicka ett PM.

Trevlig Helg!
Dag

[bild]
Snyggt, vad är det för "väska" som du har utgått ifrån?
 
R roli skrev:
Snyggt, vad är det för "väska" som du har utgått ifrån?
Tack!

Det är originalväskan som hyvlarna kom i. Där hade man skurit ut för dom 5 som var i paketet jag köpte men jag har sålt den ena lilla dubblett Bullnose hyveln och i stället skaffat en en bred 40mm liten justerhyvel samtidigt som jag beställde nya stål från tillverkaren.
Jag skall försöka köra lite tester med dom olika hyvlarna på olika träslag under veckan. Hoppas bli klar med utvärderingen till nästa helg.

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.