hsd
B bakterie skrev:
"Jag använder släpet som sågbord för den här stora skivan. Det blir bra."

[bild]
Har en liknande skada på mitt släp
 
A
hsd hsd skrev:
Har en liknande skada på mitt släp
vårt förra soffbord har en relaterad skada...
 
  • Gilla
  • Haha
Uppländare och 5 till
  • Laddar…
Och jag har spår i klinkersen i källargolvet efter sänksågen. Hade offerskiva under, men inte tillräckligt tjock...

Och hårdmetall må vara hårdare än "blötjärn", men det är inte hårdare än keramik...

Nåja, spåret är under en vägg med bokhyllor, och jag behövde en ny klinga ändå. Intalar jag mig... ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
spåret är under en vägg med bokhyllor
Du vet att spåret finns där. Vi vet att spåret finns där.

När byter du plattorna?
 
  • Gilla
  • Haha
arasmus och 20 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
vårt förra soffbord har en relaterad skada...
Hade det här varit humortråden hade jag frågat om kopplingen mellan ditt soffbord och hans släpkärra, men nu får jag stå över. ;)

Kan bara konstatera att vårat altangolv råkat ut för samma sak...
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
spåret är under en vägg med bokhyllor, och jag behövde en ny klinga ändå. Intalar jag mig... ;)
Byt bokhyllan mot en modell som står på golvet och kalla spåret för bokhyllefundament. :rofl: Eventuellt får du även bulta fast hyllan med betongexpandrar och svetsa fast muttern... Ett dussin tuber PL400 mellan hylla och vägg/golv färdigställer konstruktionen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du vet att spåret finns där. Vi vet att spåret finns där.

När byter du plattorna?
Ja, det var en light-renovering av gillestugan med fix/tapetsering av väggarna, målning, samt nytt innertak. Golvet fick vara fast det egentligen är lite fult.

Så alla borde egentligen bytas, men ge inte min fru några idéer! ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Byt bokhyllan mot en modell som står på golvet och kalla spåret för bokhyllefundament. :rofl: Eventuellt får du även bulta fast hyllan med betongexpandrar och svetsa fast muttern... Ett dussin tuber PL400 mellan hylla och vägg/golv färdigställer konstruktionen.
Ja, det är redan golvbokhyllor. Och jag motsatte mig min frus idéer om att bygga in dem, men när du säger det på det viset så är det ju en tanke! ;)

"Läkare begraver sina misstag" eller hur det nu va, så varför kan inte jag? ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är redan golvbokhyllor. Och jag motsatte mig min frus idéer om att bygga in dem, men när du säger det på det viset så är det ju en tanke! ;)

"Läkare begraver sina misstag" eller hur det nu va, så varför kan inte jag? ;)
Om du nu ska begrava misstaget, så gör ett mausoleum. Av en ren (olycks)händelse så har jag en vardagsrumsstol som skulle passa där....
 
Sådär, då var släpet lagat.

Nyssvetsad tipp-spärr på ett metallsläp, synlig skarv och spärrmekanism nere till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag passade på att få tipp-spärren fixad (syns nere till höger i bild). Den har varit trasig i decennier. Nu behöver jag inte använda kofot längre när jag ska tippa. Totalt gick det på drygt 700kr + moms. Jag önskar jag kunde säga att detta var någon form av lärpengar, men jag visste redan att det är dumt att såga i släpet, så jag vet inte om jag egentligen lärt mig något. Förutom var jag hittar en riktigt grym svetsare.
 
  • Gilla
dilemma och 6 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Sådär, då var släpet lagat.

[bild]
Jag passade på att få tipp-spärren fixad (syns nere till höger i bild). Den har varit trasig i decennier. Nu behöver jag inte använda kofot längre när jag ska tippa. Totalt gick det på drygt 700kr + moms. Jag önskar jag kunde säga att detta var någon form av lärpengar, men jag visste redan att det är dumt att såga i släpet, så jag vet inte om jag egentligen lärt mig något. Förutom var jag hittar en riktigt grym svetsare.
Snarare vart du INTE hittar en riktigt grym svetsare.. :poop:
 
Violina Violina skrev:
Snarare vart du INTE hittar en riktigt grym svetsare.. :poop:
Tycker du det ser dåligt ut? Jag är inte ens nära att vara kunnig inom området men jag tycker det verkar bra, eller?

Närbild på en byggnadskonstruktion med sammankopplade metallprofiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av svetsade metallkomponenter som ser robusta och korrekt utförda ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du det ser dåligt ut? Jag är inte ens nära att vara kunnig inom området men jag tycker det verkar bra, eller?

[bild]

[bild]
Ja.. alltså.. är du nöjd så är det ju super, men att kalla den som svetsat det för en "grym svetsare" är långt ifrån korrekt..
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ja.. alltså.. är du nöjd så är det ju super, men att kalla den som svetsat det för en "grym svetsare" är långt ifrån korrekt..
Jag är jättenöjd, men så har jag heller aldrig sett släpet i verkligheten och äger det än mindre. ;)

Tyckte bara att det såg OK ut på bilderna @bakterie (släpsågaren) visade men beskriv gärna vilka brister jag missar.
 
  • Haha
Tryet och 1 till
  • Laddar…
Jag är mycket nöjd, och ser inte heller några brister. Det är mycket stendamm på efter-bilden, så det gör det kanske svårare att bedöma. Dessutom lade svetsaren på kallgalv, så man ser inte så mycket av lagningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.