Hej,

För ett år sedan tog vi över ett hus som var i stort behov av renovering. Första året har vi gjort en totalrenovering av första våning där allt från ytterväggarnas regling och inåt revs och byggdes upp på nytt med ny planlösning och på ett med gediget sätt. Det har bytts tak inklusive ny råspont, en veranda har byggts och även en takkupa som man ska kunna gå ut på balkongen som blir placerad ovanför verandan.

Så nu när första våning är färdig är det dags för nästa steg, övervåningen. Även där kommer vi ta bort allt och börja på nytt och vi förändrar planlösningen. Vi har haft en tanke på planlösning men vi har börjat tänka om och därför tänkte vi att det kunde vara bra att höra vad fler anser om idén och om det kanske finns förslag på ändringar eller en helt annan lösning.

Original-planlösning.
Planritning av en vindsvåning med tre sovrum, badrum, klädkammare och öppet ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid den ursprungliga planlösningen så kom man upp i en väldigt mörk "hall" med fyra dörrar till de olika rummen (då var klädkammaren ihopslagen med sovrummet bredvid). Eftersom det bara fanns fönster inne i rummen så var det väldigt dystert när alla dörrar var stängda, så vi kände att vi behövde ha in mer ljus och en annan mer välkomnande planlösning.

Vi flyttade trappan och satte in en takkupa mot söder för att få in ljus i huset. Tanken är att när man kommer upp från trappan så möts man av ljuset från fönstren samt den fina utsikten. Det ska finnas tre sovrum på övervåningen, ett badrum och helst en del förvaring men detta skulle även kunna integreras i rummen. Här nedan kommer två av de förslagen som vi nyligen tagit fram.

Har ni några synpunkter hur man skulle kunna göra det bättre eller har någon ett helt annat förslag? Det ska även tilläggas att det är snedtak där det är ca 1,2m längst in och sedan är takets lutning 45 grader.

Förslag 1.
Planritning av en övervåning med tre sovrum, badrum, förvaring/kontor och central trappa som leder till en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag 2.
Skiss av en övervåningsplanlösning med tre sovrum, ett badrum, förvaringsutrymme och en central trappa som leder ut till en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



//Magnus
 
K
Jag hade nog velat ha ett fönster på toaletten. Men lösning ett ser ju underbar ut, toalettfönster kanske man kan lösa med ett takfönster.
 
  • Gilla
C_M_G
  • Laddar…
BirgitS
Jag undrar om inte badrummet blir svårmöblerat i förslag 1 och sen känns det ju inte riktigt optimalt med en badrumsdörr som öppnas på ett sånt sätt att den slås upp mot någon som kommer uppför trappan.
 
  • Gilla
C_M_G
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag hade nog velat ha ett fönster på toaletten. Men lösning ett ser ju underbar ut, toalettfönster kanske man kan lösa med ett takfönster.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag undrar om inte badrummet blir svårmöblerat i förslag 1 och sen känns det ju inte riktigt optimalt med en badrumsdörr som öppnas på ett sånt sätt att den slås upp mot någon som kommer uppför trappan.
Tack så mycket för era synpunkter, jag håller helt med er! Det finns både positiva och negativa punkter med båda förslagen.

Alternativ 1:
+Inga kvadratmeter försvinner
+Förvaring/kontor kan göras till ett litet sovrum om det skulle behövas
+Man kan lätt slå ner väggen mellan sovrum och förvaring/kontor för att skapa ett stort sovrum

-Inget fönster i badrummet
-Man måste gå genom sovrummet för att komma till förvaring/kontor

Alternativ 2:
+Badrummet får ett fönster.
+Man slipper gå igenom ett annat rum för att ta sig till förvaringen.

-Man förlorar yta till passage
-Lösningen är inte lika flexibel

Alla gamla väggar är nedtagna så planlösningen är väldigt flexibel så det kan ju även finnas ännu bättre lösningar än dessa två.
 
BirgitS
Har du kollat hur det blir om du byter plats på de två sovrummen till vänster och byter plats på sovrum och bad/förvaring till höger?
Blir det bättre med dörrarna då?
 
C_M_G du skapar väldigt komplicerade rumsformer som dessutom skall möta takfallet. Det kan vara trevligt om det är detaljstuderat och genomtänkt rumsligt. Är det inte helt genomtänkt i tre dimensioner riskerar det att bli som en stökig anhopning av tillfälligheter. Tänk tex. på alla lister som skall fogas perfekt i udda vinklar för att det skall bli snyggt.

Förstår jag saken rätt att trappan redan är flyttad och takkupan byggd?
 
makhno_ makhno_ skrev:
C_M_G du skapar väldigt komplicerade rumsformer som dessutom skall möta takfallet. Det kan vara trevligt om det är detaljstuderat och genomtänkt rumsligt. Är det inte helt genomtänkt i tre dimensioner riskerar det att bli som en stökig anhopning av tillfälligheter. Tänk tex. på alla lister som skall fogas perfekt i udda vinklar för att det skall bli snyggt.

Förstår jag saken rätt att trappan redan är flyttad och takkupan byggd?
Ja, rumsformerna blir ju inte helt kvadratiska i förslagen så de blir ju lite mer komplicerade än det var t.ex innan. Takkupan är gjord och trappen är flyttad och det är jag är otroligt nöjd med, både utvändigt och hur det blev på första våning. Men det gör ju också att vi har skapat oss en mer komplicerad planlösning på andra våning. För att få ihop storleken på rummen och placeringar på dem så har vinklar fått användas.

Så här ser det ut nu när vi byggt takkupan och verandan, dock är mycket kvar att göra. Spröjs ska på fönstren på verandan, en balkong ska byggas ovanpå och resten av huset ska få ny fasad. Vi upplevde det som att taket verkligen som dominerande huset så en takkupa tycker vi gjorde mycket för att få bort den känslan.

Ett hus med nybyggd takkupa och flyttad trappa, med fasad som väntar på renovering och en veranda som ska få spröjs och en balkong ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rödmålat hus med takkupa och nybyggd veranda i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag tycker dock det känns roligare att det händer något i rummet och inte bara en rak korridor från trappan till balkongen, nu blir det en lite mer öppen känsla när man kommer upp för trappan. Men jag är verkligen ingen expert på detta och det kanske bara kommer upplevas som stökigt? Jag lägger till två bilder i 3D på det förslaget som ligger oss varmast om hjärtat just nu så kanske man kan skapa sig en bättre uppfattning om hur det kan bli. Vad tror ni, för stökigt?

3D-rendering av en husvåning med komplex planlösning inklusive takkupa och veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av andra våningen i ett hus med en ny takkupa och en veranda under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Listningen tror jag dock inte blir några större problem med en smygvinkel och en bra kap- och gersåg. Då ser jag nog mer snedtakets möte med det platta taket som den stora utmaningen men det hade varit samma problem oavsett vinklar eller inte.

Tack för er input!
 
  • 3D-modell av ett hus med en nyligen tillagd takkupa, flyttad trappa och en veranda under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har icke vinkelräta hörn i mitt hus och är det något jag ångrar bittert så är det just det. Det tar plats och går inte att möblera så jag avråder starkt från det.

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag bäst om den planlösning ni rev. Jag hade behållit den och krympt klädkammaren bredvid trappen för att få ljus och passage ut på altanen. Möjligen tagit bort den klädkammaren helt om en soffhörna är viktig men det är jag det.

I nuvarande läge vill jag föreslå en ny takkupa över trappen och badrummet bredvid trappen. Då bör man kunna få ett ljust badrum samt räta ut i varje fall det hörnet.
 
  • Gilla
C_M_G och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för takhöjd vid kattvinden? Gissar att det blir svårt att få in fullhöjd i duschen mot den väggen. I alternativ ett går det kanske att knö in en dusch precis innanför dörren, men det verkar inte idealiskt. I alternativ två ser det värre ut.

Jag skulle rita vidare med full takhöjd för dusch i fokus.
 
  • Gilla
C_M_G
  • Laddar…
Om ni inte måste ha antalet sovrum så hade jag skippat ett av dom och istället gjort ett större rum/allrum vid vindskupan för att få så mycket glädje som möjligt av dörren, ljuset och balkongen. Trevligt att komma upp för trappen och få lite känsla av rymd och inte en liten hall.
 
  • Gilla
C_M_G och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för era synpunkter, det här med forum är verkligen en bra källa till inspiration och får en att vrida och vända på sina idéer!

M Mats skrev:
Jag har icke vinkelräta hörn i mitt hus och är det något jag ångrar bittert så är det just det. Det tar plats och går inte att möblera så jag avråder starkt från det.

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag bäst om den planlösning ni rev. Jag hade behållit den och krympt klädkammaren bredvid trappen för att få ljus och passage ut på altanen. Möjligen tagit bort den klädkammaren helt om en soffhörna är viktig men det är jag det.

I nuvarande läge vill jag föreslå en ny takkupa över trappen och badrummet bredvid trappen. Då bör man kunna få ett ljust badrum samt räta ut i varje fall det hörnet.
Jag ska ta med din starka avråda i huvudet och försöka hitta andra alternativ som inte kräver detta, som du säger det tar ju upp yta. I de sovrummen åt söder har vi tänkt att man kan bygga platsbyggda förvaringar/garderob mot de väggarna med snedvägg för att på så vis utnyttja det omöblerbara utrymmet.

Jag håller även med dig om att det hade varit en bra planlösning att ha kvar den gamla om nu trappen hade varit kvar på samma plats. Vi har dock gjort om planlösningen en hel del på undervåningen med och i denna planlösning så passade trappen betydligt bättre på den nya placeringen samtidigt som vi gillade idén om att gå upp och möta ljuset. Det gav även ljus nedför trappan till norrsidan av huset som annars är väldigt mörk då det även är skog precis bakom. På framsidan har vi dock en vid utsikt som sträcker sig minst tre mil och detta ville vi möta när vi kommer upp för trappen.

Riktigt så dålig tycker jag inte att planlösningen är för att vi ska lägga mycket pengar på en till takkupa, så det skippar vi helst :)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad har du för takhöjd vid kattvinden? Gissar att det blir svårt att få in fullhöjd i duschen mot den väggen. I alternativ ett går det kanske att knö in en dusch precis innanför dörren, men det verkar inte idealiskt. I alternativ två ser det värre ut.

Jag skulle rita vidare med full takhöjd för dusch i fokus.
Det är ca 115cm vid kattvinden. I lägenheten vi flyttat från hade vi exakt så, ett badkar intill kattvinden. Då kunde man stå om man hade böjt huvud, det fungerade men det var verkligen inget att föredra. I vår första planlösning är tanken att ha duschen bort mot kattvinden till höger i rummet. Gör man en generös dusch där så får man full takhöjd där inne. I den andra planlösningen hittar jag dock inget bra alternativ ännu.

Men jag ska kika vidare om jag hittar andra alternativ på planlösningar där en dusch får plats på ett bättre sätt och även ha med de andra synpunkterna i huvudet.

V Villa1949 skrev:
Om ni inte måste ha antalet sovrum så hade jag skippat ett av dom och istället gjort ett större rum/allrum vid vindskupan för att få så mycket glädje som möjligt av dörren, ljuset och balkongen. Trevligt att komma upp för trappen och få lite känsla av rymd och inte en liten hall.
Det kommer vara två barn och vi föräldrar i huset och vårt mål är att alla ska sova på samma våningsplan, i alla fall nu i början av levnadsåren. Så ett alternativ hade varit att helt enkelt riva väggen till den vänstra sovrummet när barnen blir lite större då vi har ett gästrum på nedervåningen som någon av oss skulle kunna bo i då.
 
Redigerat:
Nu har jag suttit i CADen och ritat lite olika alternativ och fick fram ett förslag som jag tycker känns bra.

Jag har haft med i huvudet att försöka jobba bort vinklarna om det går, det har inte lyckats men jag har i alla fall reducerat dem. Som vi har pratat om tidigare så är det även lite klurigt att få till en dusch med full ståhöjd på de två tidigare förslagen så jag har försökt hitta en lösning där detta blir möjligt.

En till fördel fördel förutom att det är möjligt att få plats med en dusch rätt smidigt är att utsikten från fönstret som ligger i badrummet i sista förslaget är väldigt begränsad då det ligger ett garage ganska nära huset. Så det som nu blev sovrum till höger om trappen får en betydligt trevligare utsikt. Att det inte är så bra utsikt i badrummet gör mig inte alls mycket, man skulle till och med kunna köra ett klarglasfönster då ingen kommer se in om man inte klättrar på taket.

Så, vad tror ni om detta? Förutom redan upptagna nackdelar som att det finns sneda väggar, ser ni något annat som skulle kunna förbättras?

CAD-ritning av husets övervåning med tre sovrum, badrum och förvaringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skippa förvaring och gör hallen till en hörna där barnen kan hänga med kompisar...?

/M
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Skippa förvaring och gör hallen till en hörna där barnen kan hänga med kompisar...?

/M
God tanke! Vi har dock ett gästrum på nedervåningen som kommer vara lekrum till vardags men jag gillar tanken! Man kan ju även ha social yta för hela familjen men förvaring är även en bristvara :(
 
BirgitS
Kan du rita in lite sängar och en de nödvändigaste sakerna i badrummet så att man får lite bättre känsla för storlekar och möblerbarhet?
Hur breda dörrar har du ritat in?
De ser väldigt smala ut jämfört med trappan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.