richardtenggren
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jag tar hellre risk för burkigt än risk för kondens.
Grundprincipen är isoleringsfritt på varma sidan.
Fast det är väl ändå ingen risk så länge daggpunkten ligger utanför ångspärren? Läst någon tumregel om att 2/3 av total isoleringsmängd ska vara utanför ångspärren.
Vi har 265 mm isolering utanför ångspärren, vilket bör vara väldigt safe.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde ut körde jag:
22 mm panel
Spikläkt
Västkustskiva 50 mm
Vinddduk
45x170 med glasull
Plast
45x70 installationsskikt
Spånskiva
Gips.

Bor i Jämtland och jag klarade inte kraven på u-värde med enbart 45x45 som installationsskikt. Ville inte köra tjockare än 45x170 heller då jag reste stommen helt själv (2 våningar) så jag ville ha lite lättare reglar att hantera. Det funkar toppen iaf, stormar mycket hos mig men det hörs nästan inte i utbyggnaden. Varmt, tyst och stabilt :)
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jag tar hellre risk för burkigt än risk för kondens.
Grundprincipen är isoleringsfritt på varma sidan.
Alla(?) husföretag kör med minst en 45x45 innanför plasten, vissa t.o.m två.
 
Ojoj, att bygga i egen regi är inget för den som är ovan att leda stora projekt... Varit en del motgångar ett tag nu, men allt löser sig. Tar tid och energi bara. Tur att man har lite vana sen innan, även om det är i en helt annan bransch förstås. :)

Snickarna har börjat och nästan alla regelväggar är uppe. Nästa vecka hoppas vi få på takbalkar, men det återstår en del innan vi är där. Upptäckte igår att vi kommer vara en takbalk kort. Note to self: lägg inte ut så viktiga beställningar på någon annan.. Nåväl det löser sig, men kostar naturligtvis.

Stort tack för all input ang yttervägg!!
Vi har beslutat att skippa utegipsen och väggen blir enligt detta:
  • 22mm Panel i olika bredder
  • 28x70 Spikläkt
  • 28x70 Luftspalt
  • Västkustskiva 50 mm
  • Vindduk
  • 45x170 Stående regel, 170 isolering
  • Diffusionsspärr
  • 45x45 Liggande sekundärreglar, 45 isolering
  • 28x70 Installationsskikt
  • OSB
  • Gips
Vi säkrar upp med montageband/farexband också. (y) Dessutom pågår diskussion ang att ta bort det extra installationsskiktet och köra i 45an istället. Vi får se.

Imorgon ska jag träffa elektrikern och prata el. Det blir Hager Easy KNX. Verkar schysst. Mycket LED-lister och totalt två takspottar i hela huset. Vi är inga stora fans av takspottar. :D Blir spotlight på skena istället, något vi tycker är både snyggare och mer praktiskt då man kan rikta mer.

Tar gärna emot tips ang el generellt, men framförallt Easy KNX i synnerhet!

Aktuell bild.
Byggplats med regelväggar uppe och arbetare som förbereder för takbalkar på ett hus i konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 5 till
  • Laddar…
F flimsy skrev:
Ojoj, att bygga i egen regi är inget för den som är ovan att leda stora projekt... Varit en del motgångar ett tag nu, men allt löser sig.
Kul att se att det händer något!
Jag som bygger själv är förstås nyfiken över vilka motgångar ni haft och hur ni har löst dem?

Vad gäller väggens uppbyggnad undrar jag vad tanken är med dubbla korsläkt på insidan (45x45 och 28x70)? 45x45 är ju perfekt för elinstallation men kan vara lite snålt om man vill dra rör-i-rör i väggen, även om det funkar. Den där 28x70 undrar jag dock vad vitsen är med? Vill man ha lite extra isolertjocklek och extra lättarbetat installationsutrymme (för rör-i-rör tex) så kan man ju istället köra 45x70. Visst, du måste antingen försöka skråspika läkten (om man nu använder 90mm spik) alternativt skruva den. Men jag skulle säga att det blir billigare att bygga så än att bygga 45x45 och 28x70 då tidsåtgång och materialåtgång borde vara lägre om man skruvar ett skikt jämfört med att spika två skikt.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Det räcker gott och väl med en 45*45 som instalationsskikt.
Iodrätta rör drar man bakom 45an mot plasten
Vågrätt bör det inte vara några problem att passera stående väggreglar. Vet inte vad det är för rör som ska tänkas behöva gå i yttervägg som är tjockare än 45mm
 
  • Gilla
konne och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Det räcker gott och väl med en 45*45 som instalationsskikt.
Iodrätta rör drar man bakom 45an mot plasten
Vågrätt bör det inte vara några problem att passera stående väggreglar. Vet inte vad det är för rör som ska tänkas behöva gå i yttervägg som är tjockare än 45mm
Exempelvis behöver LKs Väggbockstöd Grip 70mm fritt i vägg. Nu använde jag dessa i vårt bygge där vi skulle ut ur vägg med radiatorrör och det gick ju med 45mm installationsskikt eftersom jag på alla ställen kunde pressa bak fuktspärren, men det är ju inte alltid det är möjligt att göra så. Men jag håller med dig i sak, dock kan det ju vara värt att lyfta fram att det kanske inte alltid funkar.

Till husbygget kommer jag köra med 70mm installationsskikt (och 195 stomme) och för mig gav det den bästa isolereffekten per krona sett till virkes- och isolerkostnad. Det gav en merkostnad på cirka 6000 kr jämfört med 45x45 vilket skulle ta ungefär 13 år att spara in. Det tyckte jag det var värt då det även ger ett mera lättarbetat installationsskikt.
45+170+45 skulle i sin tur kosta 10000 kr mer än 195+45 men har ju sämre U-värde än 195+70 och skulle ge en paybacktid på 45 år. (Ovanstående räknat med SCOP på 3. I dagsläget har ju många värmepumpar mellan 4 och 5 vilket gör kalkylen ännu mindre lönsam).

Tittade även på isolering i platta och i tak och konstaterade att 300 isolering i plattan ger en paybacktid på 24 år jämfört med 200 isolering (med COP3) och är med andra ord inte särskilt lönsamt. Men nog byggde jag så ändå, för det känns bra. :rofl:
I taket ser det bättre ut, där var det ungefär 18 års paybacktid på 500 isolering jämfört med 300. Men återigen, har man en modern värmepump med bättre COP än jag räknat blir det förbaskat långa paybacktider...
 
  • Gilla
Björkisvägen och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är inte vi som vill ha det där extra installationsskiktet, det är vår konstruktör.
Han är gammalmodig, över pensionsåldern, och kör väl på med hängslen och livrem skulle jag gissa. Hans argument är att det går snabbare att dra all installation, men framförallt att man inte riskerar att punktera plasten.

Ska kolla med snickaren, men tror att vi köpt in all 28x70 redan. Förhoppningsvis kan vi köra det på retur.

Någon med tips ang KNX?
 
F flimsy skrev:
Ja, det är inte vi som vill ha det där extra installationsskiktet, det är vår konstruktör.
Han är gammalmodig, över pensionsåldern, och kör väl på med hängslen och livrem skulle jag gissa. Hans argument är att det går snabbare att dra all installation, men framförallt att man inte riskerar att punktera plasten.
Men plasten är ju redan innanför 45x45-an? Och jag tycker det känns dumt att regla upp ett "installationsskikt" med bara 28x70, då ju dosor ofta är anpassade för 45-regel. Plus att det blir trängre att dra tomrör i ett 28-skikt än ett 45-skikt.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Ska du ha KNX till mer än belysning? Är du intresserad av att puls med helautomation själv.

Jag landade tillslut i ett system med Plejd. Väldigt väldigt nöjd!
Klara ju mer än belysning också iofs.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Kul att se att det händer något!
Jag som bygger själv är förstås nyfiken över vilka motgångar ni haft och hur ni har löst dem?
Framförallt har det varit strul med ritningar, fel mått, saknade mått mm. Inte kul när byggarna är på plats redan. Hade inte jag lagt så mycket tid på att dubbellkolla alla ritningar så hade vi inte upptäckt det i tid. Nu har vi hunnit korrigera allt, men en del grejer har varit i sista sekunden och en del har faktiskt varit sånt som byggts, men som har fått byggas om.

Ett annat fel är att plattan blev 1dm för stor i ett språng då konstruktören ändrat ett mått, men inte meddelat. Upptäcktes då allt var gjutet och klart. Ingen kris, men vi fick lite mindre badrum och för bred trappa som följd. Eftersom jag upptäckte felet direkt efter gjutning så kunde alla ritningar korrigeras utifrån de faktiska måtten på plattan.

Sen har det varit andra saker som att fabriken som skulle leverera stommen brann ner i somras, vilket gjorde att vi fick planera om helt med allt vad det innebär. Så vi är rätt mycket försenade och får bygga i skitväder.

Så, hur vi löst det är att försöka ligga steget före, som nu med felbeställningen av takbalkar. Bara det att jag upptäckte det nu och inte när vi sen står där och ska lyfta upp balkarna är ju en enorm skillnad. Vi får lägga en order express, som sen snickaren för göra alla urkap på för hand, kommer tappa ett par dagar, men då kan snickaren planera och göra annat.

Ja det var bara några exempel.

Kommunikation är A och O!
 
  • Gilla
skydiver och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Men plasten är ju redan innanför 45x45-an? Och jag tycker det känns dumt att regla upp ett "installationsskikt" med bara 28x70, då ju dosor ofta är anpassade för 45-regel. Plus att det blir trängre att dra tomrör i ett 28-skikt än ett 45-skikt.
Instämmer i detta! Ska träffa snickaren imorgon och överlägga. Det är ju inget bärande så det är bara att ta beslut och jag vill helt klart köra utan! Däremot i badrummet som ligger mot yttervägg så behåller vi den lösningen tror jag.

Tack alla ni som gett input!!
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Ska du ha KNX till mer än belysning? Är du intresserad av att puls med helautomation själv.

Jag landade till slut i ett system med Plejd. Väldigt väldigt nöjd!
Klara ju mer än belysning också iofs.
Kommer koppla upp larmet samt ventilationen. Lite markiser/rullgardiner också. Vad jag vet klarar inte Plejd detta utan är mer enbart för belysning. Sen har jag förstått att de jobbar på att kunna styra fler saker, men det finns ju inte nu. Dyrt är det också. :p
Plejds stora nackdel är att det är ett låst system. Jag vill ha ett så öppet system som möjligt där jag själv kan styra vilka komponenter jag vill ha.

Valde mellan z-wave och KNX, velade länge, men när jag upptäckte Easy KNX så var det ingen tvekan. Kommer göra all programmering själv, det är lika lätt som Plejd.
 
F flimsy skrev:
Kommer koppla upp larmet samt ventilationen. Lite markiser/rullgardiner också. Vad jag vet klarar inte Plejd detta utan är mer enbart för belysning. Sen har jag förstått att de jobbar på att kunna styra fler saker, men det finns ju inte nu. Dyrt är det också. :p
Plejds stora nackdel är att det är ett låst system. Jag vill ha ett så öppet system som möjligt där jag själv kan styra vilka komponenter jag vill ha.

Valde mellan z-wave och KNX, velade länge, men när jag upptäckte Easy KNX så var det ingen tvekan. Kommer göra all programmering själv, det är lika lätt som Plejd.
Men då gillar du ju att pula :) blir säkert jättebra :)
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Hej.
Jag har läst alla svar, tankar och funderingar. Sitter nu med eget projekt och funderar på ytterväggen.
Jag har arbetat med en hantverkare som oftast vill bygga vägg enligt nedan:

22 Fasad
28 Läkt
0 Vind
45 Regel+Iso
195 Regel+Iso (Bärande kan ändras uppåt och nedåt i dimension beroende på önskemål och krav)
0 Ångspärr
45 Installation+iso
12 Osb
13 Gips

Jag inser att det blir en köldbrygga i mötet mellan 45 i ytterkant och bärande reglar, men är inte detta försumbart i jämförelse med västkustskiva 50mm som i trådens exempel? Han menar att det tar längre tid att bygga med västkustskiva och ser inte fördelen med det. Dessutom ger väl 45 både ytter och inner stabilitet?

Luftspalten är spikläkten i de fall panelen han använder har spårat på baksidan. Han menar då att den spårningen räcker för luftflöde. Även säljare på Derome tyckte detta räckte. Jag undrar om det är för tätt? Ser att det är dubbla 28 för bra luftflöde i tråden.

Vore kul med svar då jag grubblar.
Tack på förhand, vänligen Viktor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.