Jag har efter att ha läst på ordentligt om Elfa-system, med bärlist och konsoler, köpt ”skelettet” till en bokhylla för drygt 7 000 kr, dvs. bärlister, konsoler mm. Färdig hylla ska bära många tunga böcker och dessutom en del, bokstavligen, tung Hifi. Själva hyllplanen, som ska vara av ek i helstav, totalt ca 18 löpmeter, har jag fått offert på av en snickerifirma, pris ca 17 000 kr.

Villan från 1948 är gediget byggd i betonghålsten, sk. Gråsuggor. Det krävs normalt en mycket kraftfull slagborr och mycket tålamod för att montera upp saker, i ytterväggar. När jag nu skulle montera bärlisten från Elfa och började borra i aktuell innervägg, mellan rum och källartrappa, så känner jag inte igen mig. Borren går först genom ett drygt centimetertjockt lager av hård betongputs, därefter rasar den in genom ett minst lika tjockt lager av vassmatta eller liknande, kanske uppåt 2 cm. Först därefter möter borren på något hårdare, oklart vad.

Med tanke på att Elfas skruv är 7 cm långa kan detta inte rimligen funka för tonvis med böcker och en hel del, bokstavligen, tung HiFi. Skruven behöver ju fast stöd hela vägen igenom.

Jag hittar många frågor och svar om montering av Elfa på Byggahus.se, men det handlar mest om gipsskivor. Tänk om det vore så enkelt. Expander i gips och en och annan kraftig regel hade räddat mitt projekt. Men, finns det ingen som har erfarenhet av Elfa-system i kombination med en gedigen betongvilla från 40-talet?

Bifogad bild visar de Billy-hyllor som Elfasystemet ska ersätta, i nischen avsedd för bokhylla, om det är möjligt.

Fullproppad bokhylla i ett vardagsrum tillsammans med HiFi-utrustning och en stol framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Måste kännas tryggare med hårda väggar än gips i alla fall.....
Har du hänglisten eller skruvar du fast väggskenorna?
 
Husfix? Det använde iaf jag till ett tungt skåp när det inte gick att få till vettiga borrhål. Dock i lättbetong med puts på.
 
K Kane skrev:
Måste kännas tryggare med hårda väggar än gips i alla fall.....
Har du hänglisten eller skruvar du fast väggskenorna?
Vet inte det, beror på vad väggen består av, bakom puts och vass. Jag har hänglisten, även kallad bärlist.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Vet inte det, beror på vad väggen består av, bakom puts och vass. Jag har hänglisten, även kallad bärlist.
Byt till vanliga väggskenor som du sätter upp med 3-4 skruv/st så är du hemma.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi hade ett lätt(blå)betonghus och brukade fästa in tyngre saker (bl a Elfas bärlist) med Essve:s lättbetongskruv. Viktigt att inte dra åt för hårt bara.
 
Det är inte trä bakom då?
Prova att dra i en träskruv I hålet för att se om den drar?!
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
M morr skrev:
Husfix? Det använde iaf jag till ett tungt skåp när det inte gick att få till vettiga borrhål. Dock i lättbetong med puts på.
Ja, puts, kanske tunn puts på en lättbetongvägg skulle ha förenklat saken. Då hade jag nog inte behövt fråga. Nu ska bärlisten/hänglisten skruvas i ca tre cm poröst material, puts+vassmatta. Först innanför dessa tycks bärkraftigt material nås, vad det nu består av.
 
J josquin skrev:
Vi hade ett lätt(blå)betonghus och brukade fästa in tyngre saker (bl a Elfas bärlist) med Essve:s lättbetongskruv. Viktigt att inte dra åt för hårt bara.
Som sagt, mitt hus är inte av lättbetong. Om så varit fallet hade jag aldrig ställt frågan.
 
Vi använder elfahyllor som bokhylla, men även för en gammal tung plasma tv. Täcker en vägg som är 4m lång.
Jag körde inte bärlisten utan ställde skenan på golvet och sen skruvade fast med 4 skrivar i vardera skena. Då kommer ju den mesta av kraften neråt i golvet och skruvarna håller den bara mot väggen. Med bärskena så är max last per sektion endast 20kg, kanske inte kommer att fungera i ditt fall. Allt enligt elfa.
Du kanske kan hitta bättre ställen att skruva i på annan del av väggen än just högst upp. Men hela väggen kanske är uppbyggd på samma sätt.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
F Freddy_kruger skrev:
Det är inte trä bakom då?
Prova att dra i en träskruv I hålet för att se om den drar?!
Jag har inte undersökt närmare vad som finns bakom puts och vassmatta. Skulle inte tro att det är trä, även man skulle hoppas på det. Är det en normal konstruktion av innerväggar i hus från 40-talet med stomme av betonghålsten? Men i morgon ska jag undersöka borrhålet närmare med skruv, som du föreslår, sedan med borr.
Se bild på huset.
En tegelvilla från 40-talet med grönt tak och skorsten, synlig trädgård och vegetationshäck i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TomasAx och 2 till
  • Laddar…
40-tal säger du. Kan det vara så att du har betonghålsten i källaren? Väggen du försöker montera på är ofta en plankvägg där man sedan klätt den med vass som fästs med ståltråd och spik för att sedan putsa. Normal kan man dra en skruv rakt in i dessa väggar och då dra i trä. Ofta är det ett litet mellanrum mellan plankorna men för det mesta träffar man. Jag skulle inte rekommendera väggskena, kör istället med sådana skenor som man sätter vertikalt med fler infästningsmöligheter. Skruven ska vara så grova och långa som möjligt. Vill du så kan du förborra i putsen och vassen för att få så snygg montering som möjligt. Förborra in till träet med ett vanligt stålborr som du kan slänga sen då det kommer vara helt slut.
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
40-tal säger du. Kan det vara så att du har betonghålsten i källaren? Väggen du försöker montera på är ofta en plankvägg där man sedan klätt den med vass som fästs med ståltråd och spik för att sedan putsa. Normal kan man dra en skruv rakt in i dessa väggar och då dra i trä. Ofta är det ett litet mellanrum mellan plankorna men för det mesta träffar man. Jag skulle inte rekommendera väggskena, kör istället med sådana skenor som man sätter vertikalt med fler infästningsmöligheter. Skruven ska vara så grova och långa som möjligt. Vill du så kan du förborra i putsen och vassen för att få så snygg montering som möjligt. Förborra in till träet med ett vanligt stålborr som du kan slänga sen då det kommer vara helt slut.
Det var en intressant och till synes initierad infallsvinkel. Hela stommen, inklusive källaren, är av 25 cm betonghålsten. Utvändigt fasadtegel. Som jag nämnde i tidigare inlägg ska jag undersöka vad som kan finnas bakom puts och vass i denna innervägg, mellan rum och källartrappa, i morgon. Det kan ju eventuellt även vara lättbetong. Tittade på byggbeskrivningen för huset jag är uppväxt i, byggt 1960, alltså 12 senare än villan det nu handlar om. Där står bl,a.:
”Bärande innerväggar av 20 cm lättbetongstavar och övriga av 10 cm.” I det fallet var å andra sidan hela huset uppfört i lättbetong.

Jag är lite osäker på vad du menar med vertikala skenor. Såvitt jag kan se finns inga sådana i Elfas sortiment.
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Regel nr ett är ju att man tar reda på väggkonstruktionen innan man väljer infästningsmaterial, därefter väljer man man
lämpliga skruv/plugg i lämpliga dimensioner.
Och jag tror nog att det kommer fungera med hängskenan, där skruvhålen sitter väldigt tätt, får du bara rätt infästningsmaterial så.
Och som Johan456 säger så är det oftast plankvägg bakom den putsen som sitter i nät/ståltråd och vass.
Det är just därför man använder vassen och nät/tråd för att få fäste med putsen.
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.