major_tom major_tom skrev:
jag menar inte att det är toppen att jobba på "vanligt" svenskt lager, det jag vill säga att det tar mig emot rent etiskt att handla hos ett företag som sätter det i system så som amazon gör. med det sagt så undviker jag även andra nätföretag där det höjs röster om dåliga villkor, som zalando till exempel. arbetsvillkor är skitviktigt, är förjävligt att det är så illa på svenska lager (eller inom vården osv), men villkoren i lagerbranchen kommer ju inte direkt bli bättre i.o.m amazons lansering. att vara upprörd/bry mig om en sak gör inte att jag skiter i annat.

alla gör givetvis sina egna ställningstaganden, och det här är var jag står : )

[länk]
Exakt. Jag betalar hellre några hundralappar för dräglig arbetsmiljö.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
jag menar inte att det är toppen att jobba på "vanligt" svenskt lager, det jag vill säga att det tar mig emot rent etiskt att handla hos ett företag som sätter det i system så som amazon gör. med det sagt så undviker jag även andra nätföretag där det höjs röster om dåliga villkor, som zalando till exempel. arbetsvillkor är skitviktigt, är förjävligt att det är så illa på svenska lager (eller inom vården osv), men villkoren i lagerbranchen kommer ju inte direkt bli bättre i.o.m amazons lansering. att vara upprörd/bry mig om en sak gör inte att jag skiter i annat.

alla gör givetvis sina egna ställningstaganden, och det här är var jag står : )

[länk]
vad tror du är för arbetsförhållanden på fabrikerna som tillverkar som exempel verktygen du andvänder när du renovera dit hus
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad tror du är för arbetsförhållanden på fabrikerna som tillverkar som exempel verktygen du andvänder när du renovera dit hus
Man måste väl börja någonstans?
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad tror du är för arbetsförhållanden på fabrikerna som tillverkar som exempel verktygen du andvänder när du renovera dit hus
de har jag svårare att påverka än arbetsmarknadspolitiken i mitt egna land. ingen kan göra allt, men jag kan i alla fall välja att inte handla från butiker där det ofta rapporteras om missförhållanden.
 
  • Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
de har jag svårare att påverka än arbetsmarknadspolitiken i mitt egna land. ingen kan göra allt, men jag kan i alla fall välja att inte handla från butiker där det ofta rapporteras om missförhållanden.
Det rapporteras massa från china men det stoppar inte dig förstår du vad jag menar
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det rapporteras massa från china men det stoppar inte dig förstår du vad jag menar
jo, det stoppar mig. du kommer inte vinna den här etikdebatten. jag begränsar tex hur mycket nya kläder jag köper just på grund av hur illa det är i kina.

åter igen. vi gör alla våra egna val.
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 6 till
  • Laddar…
Så du menar att allt du äger är inte tillverkat i nåt annat land en med dom med bra arbetsförhållanden helt omöjligt skulle jag säga
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
nej helt rätt, det är omöjligt. men där jag KAN välja, väljer jag.
som @Silver78 sa, man måste börja nånstans.
sen tror jag att det här utviket om hur jag bara har hemvirkade yllesockar från frigående får i dalarna (;)) inte är helt intressant för resten de som läser tråden
 
  • Gilla
Poxeman och 10 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Amazon är något nytt för oss som lever i ankdammen Sverige. De stora webbsidorna i Sverige är välorganiserade, har en bra sökmotor och är inte fulla med allt mellan himmel och jord.

Amazon är mer som att gå på en köpgata i Asien, ALLT finns att köpa, i små butiker upplandat med sekunda produkter och kraftiga överpriser. Det gäller att man vet exakt vad man ska ha och ha koll på detaljerna annars får du hem något som går på 110V, är en tidigare variant eller helt fel vara.

Frågade brorsan som bor i UK hur han upplever Amazon och fick detta svar:

Sökmotorn är riktigt dålig, det går inte att avgränsa vad man letar efter utan amazon vill alltid skapa träffar så att de ser ut som att de har vad man söker efter. Sök efter M6 bultar och istället visas M5.

Det finns företag som betalar pengar till amazon "sponsored" vilket gör att mitt i alla träffar så kommer en produkt som du egentligen inte vill ha men de har betalat för att visa. Lite som när man söker på Google.

Söker du efter t ex nätverksswitchar med PoE får du i alla fall en massa utan PoE.

Rekommendationerna/review är också ofta för andra produkter men amazon försöker koppla samman det så att du köper. Mycket fuffens med reviews.

Försäljare från Kina har igen också tillåtitsoch de går inte att filtrera bort. Allt ser bra ut fram till att du klickar på köp och leverans tiden är 9 veckor...

Allt detta sagt, amazon har en bra returpolicy i mångt och mycket och de är billiga på vissa varor.

Bra leveranser alla dagar i veckan här i UK. Misstänker att efter Brexit så kommer det bli värre, de skickar varor från Spanien med bra deals, men on de blir fel så måste du returnera till Spanien.
Det problemet har inte vi i Sverige ;)

Personligen kommer jag nog att använda Amazon främst för de udda sakerna som tidigare varit svåra att köpa i Sverige.

Hur gör man med denna sökning? 425:- på Elbutik.se, men vilken av dessa ska man välja? Känner att man behöver gå en kurs i hur man handlar på Amazon...

Tre Eltako universella dimmerströmbrytare med priser och betyg på en e-handelswebbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Den billigaste eftersom det är samma produktnamn på alla tre?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Så du menar att allt du äger är inte tillverkat i nåt annat land en med dom med bra arbetsförhållanden helt omöjligt skulle jag säga
Så du menar att bara för att vissa saker är omöjliga att påverka ska vi inte göra nåt? Ingen kan göra allt men alla kan göra nåt och om alla gör nåt så blir det åtminstone lite bättre.
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 5 till
  • Laddar…
De säljer ju också VVS-prylar :crysmile:

Mässingsfärgad VVS-avstängningsventil för rörkoppling med priset synligt, annonserad på en webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
fubar och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
A ansic skrev:
Den billigaste eftersom det är samma produktnamn på alla tre?
Titta igen, alla tre är olika. Screentrycket skiljer mellan dem alla och två heter på bilden EUD61NPN-UC-230V. En av dem med suffixet 230 tillverkas av LIEHT LIGHTNING PRODUCTS?! En är på 500W de andra 400W

325:- är lite för billigt för att jag bara skulle köpa den utan mer kunskaper.

Hur vet jag att alla tre får användas / är lämpliga i Sverige?
 
Rätt fantastiskt att de inte anlitat en vettig konsult inför lanseringen av svenska sajten, detta skapar så otroligt med friktion.

Att skapa en stopplista över knepiga ord på div sidor som får gå till manuell granskning är inte direkt ”rocket science”... snarare något man hade full koll på redan typ 1990-talet.

Jag hade kurser inom Information Retrieval på detta för ett par decennier sedan och fortsatt :-D
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Rätt fantastiskt att de inte anlitat en vettig konsult inför lanseringen av svenska sajten, detta skapar så otroligt med friktion.

Att skapa en stopplista över knepiga ord på div sidor som får gå till manuell granskning är inte direkt ”rocket science”... snarare något man hade full koll på redan typ 1990-talet.

Jag hade kurser inom Information Retrieval på detta för ett par decennier sedan och fortsatt :-D
En övertro på maskinöversättningar, helt klart.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.