Hejsan. Har flyttat in i en nyrenoverad lägenhet med dcl uttag för lampor. Dom har installerat dom på taket och konstigt nog flera mot väggen som den jag försöker få in kontakten på, vilket inte går. Det ser ut som att den bara går in en bit. Men inge hela vägen. Provat tryck allt som går utan resultat. Kan just denna uttag vara av någon annan sort? Kontakten jag använder funkar på alla andra uttag som sitter på taket och på andra som sitter på väggar. Den jag försöker på ser annorlunda ut på utsidan, alltså kring själva uttaget. Jag behöver inte äns anstränga mig för att föra in kontakten på alla andra. Lägger lite bilder. Mvh Väggmonterat DCL-uttag som ser svårt att ansluta till i en nyrenoverad lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DCL-uttag monterat mot vägg med löst sittande kontakt som inte går i helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vit DCL-uttag på en gråmålad vägg, uttaget ser intakt ut men användaren rapporterar problem att ansluta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DC-lampa uttag i grå vägg med märkning som säger "taket" ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Clas Ohlson DCL-plugg som hålls i handen, svårt att ansluta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller ett DCL-kontaktuttag med kablar som inte passar i vägguttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
E
Vet inte, men ibland kan lite lubrikation göra susen. Dutta lite WD-40 på fingret och smörj de tre stiftens ändar.

Men är det nygjort bör du kanske reklamera, känner inte till den typen av utanpåliggande Dcl-uttag du pekar på.
 
Visar de sista bilderna den kontakt du försöker sätta i uttaget?

Ser ut som att den inte sitter ihop riktigt.
Kanske för långa ledare i kontakten
Sen ser det ut som om kabeln är avmantlad för mycket, ser enkelisolerade ledare
Så försök att fixa det
 
E
U Uffe A skrev:
Visar de sista bilderna den kontakt du försöker sätta i uttaget?

Ser ut som att den inte sitter ihop riktigt.
Kanske för långa ledare i kontakten
Sen ser det ut som om kabeln är avmantlad för mycket, ser enkelisolerade ledare
Så försök att fixa det
Ja, detta tänkte jag också nämna, men han skriver att kontakten går i hans andra uttag utan bekymmer.

Men öppna den gärna och kolla.
 
U Uffe A skrev:
Visar de sista bilderna den kontakt du försöker sätta i uttaget?

Ser ut som att den inte sitter ihop riktigt.
Kanske för långa ledare i kontakten
Sen ser det ut som om kabeln är avmantlad för mycket, ser enkelisolerade ledare
Så försök att fixa det
Men hur kommer det sig att kontakten funkar på alla andra uttag ?
 
Ser ut som att stiften inte går in i hålen och det är dom som stoppar den. Har provat med andra kontakter från clas Olsson på andra lampan jag har här i huset med samma problem.
 
E
Chic0 Chic0 skrev:
Ser ut som att stiften inte går in i hålen och det är dom som stoppar den. Har provat med andra kontakter från clas Olsson på andra lampan jag har här i huset med samma problem.
Ja, du ska inte behöva köra med gummiklubba i alla fall.
Slå en signal till installatören i första hand och Classe i andra.

Har du satt ihop kontakterna själv och felfritt?
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, du ska inte behöva köra med gummiklubba i alla fall.
Slå en signal till installatören i första hand och Classe i andra.

Har du satt ihop kontakterna själv och felfritt?
Jo satte dom själv. Som sagt använt på alla andra felfritt. Kollade med classe men deras svar va.."tyvärr vi får inte förklara pga regler. Bara en elektriker får trixa och fixa"
 
E
Chic0 Chic0 skrev:
Jo satte dom själv. Som sagt använt på alla andra felfritt. Kollade med classe men deras svar va.."tyvärr vi får inte förklara pga regler. Bara en elektriker får trixa och fixa"
Du har installerat lamputtag?
 
Chic0 Chic0 skrev:
Jo satte dom själv. Som sagt använt på alla andra felfritt. Kollade med classe men deras svar va.."tyvärr vi får inte förklara pga regler. Bara en elektriker får trixa och fixa"
Allt du skrivit tyder ju på att det är uttaget det är fel på, och inte "stickproppen". Bor du i en hyresrätt kontaktar du värden och säger att ett uttag inte fungerar.
 
E
B b_hasse skrev:
Allt du skrivit tyder ju på att det är uttaget det är fel på, och inte "stickproppen". Bor du i en hyresrätt kontaktar du värden och säger att ett uttag inte fungerar.
Detta är väl en bostadsrätt!
 
Nä inte det.
E El-Löken66 skrev:
Du har installerat lamputtag?
Bara kontakten till lampan
 
E El-Löken66 skrev:
Detta är väl en bostadsrätt!
Ok, i så fall är det den som beställt renoveringen som får kontakta den som gjort installationen av uttaget!
 
Jo har kontaktat dem. Hör väl av sig om nån dag. Hade velat fixa det själv bara
 
E
Chic0 Chic0 skrev:
Jo har kontaktat dem. Hör väl av sig om nån dag. Hade velat fixa det själv bara
Du kan kolla upp ifall firman finns i myndigheternas register först. Detta har potential att vara livsfarligt!

Men han ska egentligen ha chansen att åtgärda.

Vilka mer arbeten har de utfört där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.