1) Nej egentligen behöver jag inte anpassa höjden till andra dörrar. Inga ytterligare dörrar finns inom synhåll förutom ytterdörren (visserligen).

Sågar jag ut 210 cm från golvspånet så borde det åtminstone bli fel med minst 30mm (dvs höjden på flytspacklet i badrummet).

Det kanske räcker med att göra öppningen 30mm högre dvs 213cm. Det hela löser sig senare? Jag vill bara komma vidare med att sätta skivmaterial utan att bygga in mig i ett hörn.

2) När är det sämre. enligt artikeln på BH om flytspacklen såp blev det bättre att göra allt på en gång.
 
Oftast så kräver det lite mer pyssel och tid med att få till just fallet, då är det oftast bättre att man gör fallet separat, då har men betydligt mer tid på sig att få till det bra. Skulle nog vilja påstå att fallet är bland det viktigaste i ett badrum ihop med ett ordentligt tätskikt! Och där slarvas det ordentligt. Sen finns det en mängd olika varianter hur man gör, men det finns ju anledning till att många har ett dåligt fall i sina badrum, det slarvas för att det ska gå för fort.
Att flytspackla är en konst som många inte behärskar.
 
Precis och det är därför jag ska ta in proffs. Betydligt större chans att ett proffs får rätt fall än att jag får till det som aldrig har gjort det. Jag måste dock specificera hur jag vill ha fallet.

Men behärskar man tekniken så är det väl en fördel att få en hel spackelkaka?
 
Ju mer specifika krav på fallets utformning - desto fler spacklingar.
Ibland är det rätt väg att flytspackla en yta, och handspackla en annan.
 
Tja, gör man bara rent och primar mellan spacklingarna så spelar det ingen större roll, jag har använt mig av båda metoderna beroende på vad som krävs, och har aldrig haft ngt problem. Jag delade ofta av falldelen och "övrigt" golv, då blir det bara där spacklet möter varandra som sas ska bindas ihop. Men som sagt, olika golv kräver olika metoder.
Viktigaste är att man får ett bra fall, även om det tar lite längre tid!
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
Ja tillslut kanske jag känner mig manad att göra det själv :)
 
  • Ritning av rum med måttangivelser och inredningsdetaljer, bl.a. bord och trappräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörren/tröskeln är till vänster om toaletten. Ytterspetsen på toaletten är i linje med dörröppningen.
 
Inget av det jag ser på ritningen ser ut som en wc!:p
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Gottegrisen ovanför duschen är toan. 35x70cm. Tog i lite på djupet :)
 
Ska jag såga reglar och skivor på 213cm från golvspånet. Spackelkakan kan ju bli allt från 25mm till 35mm. Tänker om jag 213 borde det inte bli allt för fel när dörrkarmen ska monteras.
 
D Derbyboy skrev:
Fallet för duschplatsen ska vara 7-20mm. Går det säga om jag ska sikta mot 7 eller 20mm. Vilka fördelar nackdelar finns det med ett kraftigt fall, dvs 20mm?
Detta styrs ju en hel del av vad du ska ha för storlek på plattorna för du kan knappt ha 20mm/m om du har 15x15 eller större plattor.

GoForIt GoForIt skrev:
Mitt tips är att sänka ner själva duschutrymmet några millimeter, så att du får en kant mot det övriga utrymmet.
Flytspackla i två omgångar.
Jag håller med dig, speciellt om det är ett litet utrymme.
Jag brukar också lägga plattorna i duschzonen med en mindre storlek på fixkammen än de utanför.
Det får ju inte bli en tåspräckarkant utan bara en hjälp att få vattnet att hålla sig i duschzonen så det är knappt synbart.

Flyter också i två omgångar eller t.om tre om där ska vara golvvärme.
Först självnivellerar jag hela golvet så elslingan flyts in.
Sen en avstängningslist var duschzonen ska vara och flyter golvet utanför.
Sist drar jag avstängningslisten och flyter lokalfallet.
Jag har ALDRIG misslyckats med några fall i badrum och anser det bättre och lägga den lilla tiden extra.

D Derbyboy skrev:
Jag har läst på om det där med flytspackling och tydligen blir det bäst resultat om man spacklar hela utan i ett svep. Tänkta leka bort just det arbetet.

Vad är fördel med kant?
Det har absolut ingen betydelse utan tvärtom anser jag som du ser ovan.
Kanten gör en enorm nytta framförallt om man har duschdörarr med släplister som aldrig håller helt tätt.
Då slipper man att vattnet kryper ut i fogarna under släplisterna.
Framförallt är detta viktigt och bra om duschzonen ligger nära dörr/tröskel.

F fb35523 skrev:
det är nog lika bra med tanke på hur det brukar se ut med fallet när hantverkare varit framme.
Det finns ju även vi som kan... ;)

F fb35523 skrev:
Ska du börja vid brunnen eller vid ett hörn?
Man börjar väl ALDRIG plattsättningen vid brunnen eller i ett hörn ? :surprised:
Ska man säga att man normalt sett brukar börja på ett speciellt ställe så är det i 9/10 där delning mellan duschzon och övrigt golv är så man vill ha en fog där fallet bryter mellan lite och mycket. ;)

D Derbyboy skrev:
Tror dock det kommer försvåra läggningen av klinkers. Duschplatsen är en kvartscirkel i hörn.
Oavsett om det väljs rundade dörrar eller raka dörrar gör man duschzonen kvadratisk...
Jag rekommenderar alltid raka dörrar då det är ganska stor skillnad på utrymmet när man står och duschar.
Förstår inte alls de som väljer rundade dörrar faktiskt. :surprised:;)

D Derbyboy skrev:
Sågar jag ut 210 cm från golvspånet så borde det åtminstone bli fel med minst 30mm (dvs höjden på flytspacklet i badrummet).

Det kanske räcker med att göra öppningen 30mm högre dvs 213cm. Det hela löser sig senare? Jag vill bara komma vidare med att sätta skivmaterial utan att bygga in mig i ett hörn.
Jag hade gjort dörrhålet 50mmm högre räknat från golvspånet så är man hemma.
Du ska väl ha dörrfoder som täcker springan som ev. blir kvar ovanför ändå.

D Derbyboy skrev:
2) När är det sämre. enligt artikeln på BH om flytspacklen såp blev det bättre att göra allt på en gång.
Vet inte vem som skrivit den artikeln eller var den finns att läsa men ByggaHus har inte alltid rätt.... ;)
Har man inte fruktansvärt mycket erfarenhet så är det enormt svårt att flyta ett helt badrum på en gång och få ett bra fall på allting direkt utan att sen behöva skrapa/slipa/handspackla och justera.
Jag själv känner ingen som lyckas med detta iaf.

J Jörgen Ö skrev:
det finns ju anledning till att många har ett dåligt fall i sina badrum, det slarvas för att det ska gå för fort.
Att flytspackla är en konst som många inte behärskar.
Du har så rätt så och problemet är framförallt att det oftast ska gå fort och då måste de flyta allt på samma gång vilket sällan blir bra.
Jag var själv på en Återkurs hos BKR igår och de visade bilder från en fastighet i Stockholm där 16st likadana badrum renoverats och ALLA hade extremt fel fall på golvet.
Nu hade processen blivit klar och det kostade 1,8 mille att göra om alla badrumsgolven.
Framförallt görs de största felen på just större projekt där allt måste gå fort.
Om jag offererar en privatkund och räknar 4 eller 8tim på flytspacklingen så får jag jobbet ändå. ;)

D Derbyboy skrev:
Men behärskar man tekniken så är det väl en fördel att få en hel spackelkaka?
Har absolut ingen betydelse utan det viktigaste är att man har en minst 12mm tjock kaka över hela golvytan för att uppnå rätt böjstyvhet i golvet för att kunna belägga det med plattor.
Flyter man sedan den andra omgången samma dag eller senast dagen efter så biter det fast ordentligt i det första lagret och försvar ännu mer. I annat fall bör man prima mellan spacklingarna.

J Jörgen Ö skrev:
Viktigaste är att man får ett bra fall, även om det tar lite längre tid!
Ja, det blir ALLTID dyrare att göra om och göra rätt i efterhand. (y)

D Derbyboy skrev:
Ska jag såga reglar och skivor på 213cm från golvspånet. Spackelkakan kan ju bli allt från 25mm till 35mm. Tänker om jag 213 borde det inte bli allt för fel när dörrkarmen ska monteras.
Förstår inte riktigt vad du menar då skivorna ska på plats innan flytspacklingen görs. :rolleyes:

Men gör dörrhålet 50mm högre än vad karmen kräver så har du ju att gå på eftersom fodret som sagt döljer springan som blir kvar ovanför karmen.
Då är där garanterat plats att ställa in karmen ovanpå flytspacklet när det kommit på plats.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack allihop.......

Ibland känner jag att livet är orättvist på så vis att @Paul-Staffanstorp antagligen bor i Skåne och jag bor i Sthlm. Det hade varit värt mycket pengar att kunna få diskutera sådana här saker med någon på plats. Ni andra går inte av för hackor heller :)

Jag hade tänkt att köra duschdraperi men funderar nu på att tänka om och köra glasdörr. Måste räkna på hur stor öppning jag kan få innan dörrarna tar i kommoden och toaletten. Kör jag dörr låter det smart med en nedsänkning för duschplatsen.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ibland känner jag att livet är orättvist på så vis att @Paul-Staffanstorp antagligen bor i Skåne och jag bor i Sthlm.
Tack det värmer... :love:
Kul att några härinne uppskattar all tid man lägger ner på att försöka hjälpa folk med det man kan.
Synd att man måste tänka efter 10ggr bara innan man skriver saker så inte man ska bli varnad eller utkastad härifrån för man råkat formulera sig felaktigt. ;)

D Derbyboy skrev:
Jag hade tänkt att köra duschdraperi men funderar nu på att tänka om och köra glasdörr. Måste räkna på hur stor öppning jag kan få innan dörrarna tar i kommoden och toaletten. Kör jag dörr låter det smart med en nedsänkning för duschplatsen.
Börjar du med draperi så måste ju den stången fästas i väggar och tak så det blir inte snyggt att sen i efterhand ta bort detta och ersätta med en dörr.
Vi har draperi i damernas badrum i vårt hus och jag kan säga att det är allt annat än optimalt då draperiet ju drar sig mot kroppen när man duschar så det är grymt störigt.
Dock fanns ingen annan lösning därinne p.g.a ett massagebadkar som står ända upp i duschzonen och man vill kunna kliva direkt från duschen i karet.

Jag hade i ditt fall garanterat skaffat INR vikbara dörrar... alla dagar i veckan.
Titta in i en utställning så du får känna och klämma på dem så märker du att det kommer fungera kanon.
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
såklart!

Hur mycket nedsänkning är lämpligt vid duschplatsen?
 
D Derbyboy skrev:
såklart!

Hur mycket nedsänkning är lämpligt vid duschplatsen?
Typ 1.5-2mm max.

Lägger man med 12mm kam utanför så kanske med 8-10 kam innanför...
Men det handlar om vilken storlek på plattor ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.