Något facit i förväg för exakt ditt hus är svårt att ta fram.
Det gäller t.ex. injustering av tilluftsventiler i de olika våningarna.

Sedan har du ju pelletsuppvärmning igång under delar av året, som också kommer att påverka.
 
Ok ok , vad händer om jag sätter för mycket tilluft och mindre frånluft ?
Tar huset skada ?
 
J J.Gustavsson skrev:
Ok ok , vad händer om jag sätter för mycket tilluft och mindre frånluft ?
Tar huset skada ?
Det kan inte bli för mycket tilluft med ventiler, de kan du endast få om du har mekanisk tilluft och då skapas ett övertryck i huset, det är inte bra av flera anledningar.

Men ingen fara om du har ventiler i väggen. Frånluft på WC, våtrum och kök och ventiler i sovrum/vardagsrum blir bra.
 
J J.Gustavsson skrev:
Hade iaf en från Anticimex här och besiktigade huset.

Jag måste fixa mer ventilation i huset,
-Du ska ha tilluft ventilation i alla sovrum , säger han till mig , eftersom det har bildats lite bakteriell på vind.
Vad har till-och frånluft i huset med det bakteriella som bildats på vinden?
 
O olotor skrev:
Vad har till-och frånluft i huset med det bakteriella som bildats på vinden?
För hög RF i bostadsdelen ger alldeles för hög RF på vinden i hus som inte har diffusionsspärr under isoleringen.
 
O olotor skrev:
Vad har till-och frånluft i huset med det bakteriella som bildats på vinden?
Balansen. Du skall ha undertryck i huset för att inte trycka ut fuktig varm luft som kondenserar på kallare ytor.
 
  • Gilla
franzke
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Något facit i förväg för exakt ditt hus är svårt att ta fram.
Det gäller t.ex. injustering av tilluftsventiler i de olika våningarna.

Sedan har du ju pelletsuppvärmning igång under delar av året, som också kommer att påverka.


Blev iaf nyfiken på att skaffa en sån fläkt du har på i din köksfläkt.

Ska vi se om jag fattat detta rätt :p

I köket , på befintligt rör sätter jag dit en takfläkt , på röret bara rätt på ? Ute ? Och behåller den befintliga köksfläkten inne i köket?
 
J J.Gustavsson skrev:
Blev iaf nyfiken på att skaffa en sån fläkt du har på i din köksfläkt.

Ska vi se om jag fattat detta rätt :p

I köket , på befintligt rör sätter jag dit en takfläkt , på röret bara rätt på ? Ute ? Och behåller den befintliga köksfläkten inne i köket?
Vi hade sedan tidigare en fläktkåpa från IKEA, typ denna
mattradition-vaeggmonterad-koeksflaekt-svart__0755561_PE748460_S5.JPG
I den fanns ursprungligen en inbyggd, högljudd trumfläkt.
Den fläkten har jag tagit bort helt. I övrigt allt intakt (inbyggd hastighetsstyrning naturligtvis ur funktion).
På taket sitter den takfläkt jag visade i inlägg #8. I vårt fall passade den nästan klockrent på befintlig ventilationshuv. Detta måste ju säkerställas i förväg.
Tilläggas ska också att jag kompletterat med en fast ljuddämpare på vinden (vi har 1-plans) för att ytterligare få ner ljudnivån från takfläkten:
https://soliduct.se/clx-50-125-900.htm
ljuddampare-cirkular.jpg
Lösningen kanske måste modifieras hos dig, beroende på dina förutsättningar.
Det är ju också viktigt att tänka på att det är en imkanal, som har regler kring det.
 
Okey , ja då tänkte jag helt fel där,
Då är detta inget för mig , jag trodde man skulle bara sätta den på befintligt rör och ändå ha kvar vanliga köksfläkten :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.