Tryckmätare visar 2.4 bar ansluten till rörsystem, använd för att kontrollera vattentrycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av LK Systems golvvärme med slangar och isolerplattor i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LK systems vill ju att man ska provtrycka upp till 8 bar, men måste man verkligen det??

Har vattenslangen påkopplad för fylla vatten.
Tryck på ca 2.4 bar. Till och returventil är stängd.
Tänkte låta det vara så över helgen.
Högre tryck än så har vi inte på Gotland..
Installation av LK Systems golvvärme med slangar och isolerplattor i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 453177
Är detta test tillräckligt eller alldeles för lekmannamässigt?

System:
LK systems 16mm.
Totalt ca 240 meter fördelat på 5 zoner.
Betonggjutning ska göras 3 november.



Tack!
 
  • Vad kostar det att provtrycka enligt instruktion?
  • Vad kostar det att reparera i efterhand ifall någonting börjar läcka?
Där har du svaret på din fråga.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
  • Vad kostar det att provtrycka enligt instruktion?
  • Vad kostar det att reparera i efterhand ifall någonting börjar läcka?
Där har du svaret på din fråga.
Jag undrar eftersom det är många här på forumet som bara kört med vattenslangen nämligen. Nyfiken vad ni andra tycker.
 
G Gabsson skrev:
Jag undrar eftersom det är många här på forumet som bara kört med vattenslangen nämligen. Nyfiken vad ni andra tycker.
Första gången jag lade vattenburen golvvärme anlitade jag en rörmokare både för att koppla in fördelaren och provtrycka. Andra gången gjorde jag det själv, att hyra en provtryckningspump kostar inte så många hundringar och sen sover man tryggare.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Här är ett urklipp från LK's instruktioner. Provtryckningen ska göras i två steg.

Fas 1

Trycksätt rörledningssystemet till ett kontroll- tryck av 1,43 x beräkningstrycket under minst 30 minuter. Kontrolltrycket ska vara 14,3 bar för tapp-vattensystem och 8,6 bar för värmesystem. Provningstrycket ska upprätthållas i 30 min.

Fas 2

Efter 30 minuter sänks kontrolltrycket snabbt till 7,5 bar för tappvattensystem och 4,5 bar för värmesystem. Detta tryck ska bibehållas under minst 90 minuter. Trycket ska normalt öka något under kontrolltiden. Rörledningssystemet ska avsynas i sin helhet.
 
Krilleman
Anvisningarna för LK är ingen hemlighet och då LK inte har något separat sortiment för golvvärme likt andra tillverkare (= samma slang som för tappvatten) så gäller den allmänna dokumentationen som @lordi redan klippt ut anvisningen för.

Jag tycker det dock är skönt och extremt mycket bättre att kunna visa källan så varje individ kan läsa på i klrtext utan källkritik varför man bör göra på ett visst sätt! (y)

https://www.lksystems.se/globalasse...1-monteringsanvisning-for-lk-pex-pal-pert.pdf

Svaret på din fråga blir då tråkigt nog att man ALLTID ska följa monteringsanvisningen för att det ska klassas som en yrkesmannamässig installation.

Således kommer aldrig endast det lokala vattentrycket vara godkänt oavsett tycket.

Saxat ur ovanstående dokument:

Textdokument med anvisningar för tryck- och täthetskontroll av plast- och metallrörsystem enligt LK Systems monteringsanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Ok ni verkar vara rörande överens om detta. Det var egentligen detta svar jag hade förväntat mig från er, men ibland vill man försöka rättfärdiga sitt eget sätt.
Nästa vecka får jag provtrycka med "rätt" tryck.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har provtryckt med luft (enligt rekommendation från LK då jag inte hade vatten i huset när jag höll på).
Pumpa upp till 1,5 bar, låt stå 2-3 timmar (trycket sjunker något då rören kan svälla lite av temp.skillnad) och pumpa på nytt upptill 1,5 bar om det sjunkit något. Låt stå ett par timmar till.

Om det försvinner tryck, ta en blomspruta med vatten och diskmedel blandat och gå och spruta på kopplingar och ev. skarvar och se var det bubblar! Försvinner mycket tryck pumpa upp till 1,5 bar med jämna mellanrum så du kan läcksöka.

Jag använde en vanlig fotpump från biltema för att pumpa upp trycket och tryckte alla slingor och fördelare samtidigt.
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
Haft kontakt med tre erfarna rörmokare idag, och ingen av dem rekommenderar att provtrycka på 8 bar för golvvärme.
Normalt drifttryck är ju ca 1.5 bar som max från värmepumpen.

Har även kontaktat Uponors teknisk support och de blev väldigt tveksamma kring dessa provtryck, trots att det står så på deras hemsida.

Så ja, man kan förstå varför folk är lite vilsna.
Uponor skulle återkomma senare imorgon så återkopplar då.
 
  • Gilla
simmin
  • Laddar…
G Gabsson skrev:
Haft kontakt med tre erfarna rörmokare idag, och ingen av dem rekommenderar att provtrycka på 8 bar för golvvärme.
Normalt drifttryck är ju ca 1.5 bar som max från värmepumpen.

Har även kontaktat Uponors teknisk support och de blev väldigt tveksamma kring dessa provtryck, trots att det står så på deras hemsida.

Så ja, man kan förstå varför folk är lite vilsna.
Uponor skulle återkomma senare imorgon så återkopplar då.
Varför kontaktar du Uponor när du skrev att du har LK? LKs anvisning har du redan fått i tråden.
 
För att Uponor råkade vara vår återförsäljare på andra produkter. Men Uponors rekommendation är identisk med LK.
 
Märkligt att Uponors tekniska support säger något annat än de föreskriver.
 
L lordi skrev:
Märkligt att Uponors tekniska support säger något annat än de föreskriver.
Verkligen. Men jag upplever att så ofta är fallet att tillverkarnas manualer inte alltid är förankrade bland de som monterar det.
Ska givetvis ringa LK systems också för att få klartecken. Rörmokarna tycker det är vansinnigt att provtrycka 8.6 bar. Och dessa är erfarna, minst 30 års erfarenhet. Med över 1000 installerade system i ryggen.
 
Det går utmärkt att fylla med vatten men trycksätta med luft. Har man bara vatten bakom stängd ventil så har man uppnått exakt samma resultat som när man trycksätter med hydraulpump.
För många kanske det är lättare/snabbare/billigare att trycksätta med luft.
 
G Gabsson skrev:
För att Uponor råkade vara vår återförsäljare på andra produkter. Men Uponors rekommendation är identisk med LK.
Det är för att de båda hänvisar till gällande branschregler enligt VVS AMA och Säker Vatten
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.