Ja, tänkte att man kunde ha det till något sådant. Eller till utemöbler, eller till blomkrukor, eller göra egna beslag. Farsan ville göra en atombombsäker servicelucka till sin krypgrund också. Så jag behåller böset tänker jag.

Jag gjorde en stol som ett projektarbete på högskolan en gång, tänkte om man kunde låna den här estetiken och göra lite barstolar till uteköket. Då är plåtarnas slät- och planhet av mindre betydelse eftersom att man ändå sätter ihop mindre bitar till en större helhet.

Moderna barstol designad av sammanfogade metallplåtar och nitad detaljarbete, med industriell estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Ramnemark och 10 till
  • Laddar…
Martin_B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Klart du ska spara lite plåt! Alltid kan den stå i vägen någonstans i 20 år!
Eller det klassiska - man sparar skiten i 20 år, blir förbannad och får nog efter 20 års bärande fram-och-tillbaka för att göra plats, och slänger skiten.

Veckan efter behöver man EXAKT sådan plåt och till och med mängden man hade var lagom. :D

Lika kul varje gång.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Vad har hänt de sedan förra inlägget för 9 månader sedan? Inte jättemycket konkret. Och framförallt är det ganska få projekt som är färdiga men desto fler som är påbörjade. Så dagens inlägg blir utan färdiga resultat.

Vår pojke har lärt sig att gå och jag är tillbaka på jobbet, så det blir mindre tid till projekt. Under den mörka årstiden blir åtminstone jag lite lat också.

I slutet av september gjorde vi lite äppelvin, som fortfarande står på jäsning i källaren. Jag måste verkligen tappa om det snart, men det har inte blivit av. Äpplena räckte till lite äppelmos också, som blev väldigt bra och har förtärts med välbehag.
Transparent plastlåda fylld med äpplen på ett bord med blommigt duk, skärbräda och kniv framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hink med äppelvin på jäsning täckt av en kökshandduk fastklämd med klädnypor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Burkar med hembakat äppelmos märkta med datum på ett färgglatt brickbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har vi piffat till vårt gästrum på övervåningen med lite färg som blivit över. Rummen i det här huset är små och nästintill omöjliga att fota. Först kommer bilden från prospektet.

Inredd gästrum med bäddad säng, fönster och öppen dörr till ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ommålat gästrum med osläta väggar och pågående renovering, stege och en ICA-kasse syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gästrum med blå tapet, vit dörr, tänd lampa och säng med mönstrat överkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett litet gästrum med blå väggar och vitt tak, möblerat med säng och träkista, samt en väggbonad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen köpte vi en bil innan jul, en BMW E61 525i. Det slog mig att alla fyra bilar jag har ägt har varit med raka sexor och bakhjulsdrift. Det var rätt mycket fix med den. Allmänskicket är väl hyfsat för att ha gått 27 000 mil och med ett inköpspris om 30 000 kr. Kombi, drag, skinnklädsel och inte alldeles för slö var våra kriterier.

Flera lampor var trasiga och behövde bytas. Halvljuset var riktigt dåligt, så polerade glasen och bytte xenonlampor. Då blev det mycket bättre. Det fanns ingen AUX i stereon så köpte sladd och mjukvara för att koda in det och så köpte jag en bluetooth-dongel som jag installerade.
BMW E61 525i parkerad utanför ett hus, sett från ett fönster över en gräsmatta och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fordonets display med varningsmeddelanden om trasiga lampor och ett infotainmentsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en BMW E61 med öppnat instrumentbräde och synliga ledningar vid bilmodifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen har det behövts bytas filter och luftfjädring och sånt men jag har lämnat iväg det mesta. Kanske ska lämna iväg den på en automatlådespolning och oljebyte också.

Men nu är vi inne på 2020 så i nästa inlägg blir det lite trädgårdsrelaterade projekt som vi håller på med.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Kul att höra av dig igen!
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
I år då så köpte jag en gunga på blocket. En tryckimpregnerad sak som hölls ihop med järnbeslag. Jag monterade isär den, rengjorde den och målade den. Stolparna med linoljefärg, bladgrön, i en blandning med balsamterpentin där det skulle räcka med en strykning utomhus. Men jag vet inte, kanske ser det som en grundning och målar den igen. Behöver ändå slänga på lite mer färg då jag inte kom åt under bockarna. Beslagen målades med Rust-o-leum combicolor som jag tidigare använt till bandsågen. Fast nu använde jag en kulör som hette smidesjärn som är mörkt grå, nästan svart.

Jag köpte lite nya rep till gungorna, treslagna förtöjningslinor från Poly.se. Efter lite youtubeklipp var jag redo att splitsa ihop ändarna så att man slipper knutar. Tycker också att det är snyggare om det bara går ett snöre ned till varje sida istället för två. Det blev helt okej, men det är helt klart ett moment som man lär bli bättre på ju mer man gör det.
Gunga målad med linoljefärg och renoverade järnbeslag i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målade bladgröna plankor på sågbockar med en cykel och verktyg i bakgrunden på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målade järnbeslag för gunga på arbetsbänk med pensel och öppnad färgburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägunga renoverad med nytt vit treslagen rep, splitsat för enkel upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person monterar grön målad gunga i trädgård, barn på stege hjälper till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi gjorde också i ordning ett jordgubbsland lite hastigt då vi fick en hel hög med plantor från grannarna. Jag och sambon fick lite hjälp(?) av vår son och hans kusin.
En person och ett barn gräver i en trädgård för att anlägga nya planteringsytor, med en skottkärra och en spade i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyanlagt jordgubbsland med halvgrävd kantsten och trädgårdsredskap i en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Barn vattnar nyplanterade jordgubbsplantor i trädgårdsland med skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sambon ville ha lite odlingslådor, så för att tvingas sätta igång med det beställde vi ett par bågväxthus med insektsnät och plastöverdrag. När de kom var det bara att måtta upp virket efter dessa och börja såga, måla och skruva. Jag har bara gjort en prototyp hittills, men försöket föll väl ut så det blir säkert fler av samma modell. Jag ville inte använda tryckimpregnerat eftersom sambon är rädd för gifter och jag gärna ville måla dem med falu rödfärg ljus, så de består av vanliga 45x45-reglar och råspont. För att de inte ska bukta isär när man fyller dem med jord tänker jag hålla ihop mitten av dem med spikband nere och uppe (under jorden). För att de inte ska multna sönder direkt så tänkte jag klä insidan med platonmatta.

Jag fick inspirationen härifrån, fast de verkar använda regelvirke hela vägen runt. Hoppas att våra håller.
http://www.gronaogon.se/2019/08/06/bygga-odlingslådor-43745153

Ett bågväxthus med grön insektsnät och svart stomme i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Virke och brädor målade med falu rödfärg ljus ligger ovanpå ett bord i en trädgård, förmodligen förberedda för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Familj engagerad i trädgårdsarbete, målar röda odlingslådor ute i solskenet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd odlingslåda i trä målad med falu rödfärg ljus placerad på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är väl att jag ska gräva upp gräset och jorden runt odlingslådorna (tänkte ha flera stycket bredvid varandra) och göra gångar med singel runt. Det lilla projektet blir gärna ett stort projekt.

Sen nu i långhelgen så lyckades jag få lov att plocka tegel från en rivningsplats i byn. Ett gammalt bageri har gått i konkurs och det fanns några äldre tegelbyggnader där som kunde vara lämpliga donatorer till en framtida växthusgrund och brunnsöverbyggnad. Så vi lyckades plocka på oss cirka 1200 tegelstenar under helgen.
Rivningsplats med tegelstenar och grus framför en grävmaskin och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade lite tegel sedan tidigare som jag hjälpligt staplat vid sidan av förrådet. Nu när mina cirka 300 stenar blir uppåt 1500 så behövde jag nog se över förvaringen lite. Så jag har börjat gräva upp upplagsplatsen för att stensätta den och sen stapla teglet på lastpallar om jag kommer över några. Så detta är väl det projekt som tar upp mest kraft nu, min erfarenhet av anläggning och stensättning är minimal och det verkar vara svårt att få det bra. Makadam och stenmjöl och kross och paddor och rätskivor, mycket är det man måste tänka på. Just den här platsen verkar tidigare ha använts som utslagsback för det som blir över i hinken när man blandat betong, för det var riktigt jobbigt att gräva.

Staplar av gamla tegelstenar vid ett staket med säckar av barkmull och kogödsel, som förberedelse för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En uppgrävd rektangulär plats i en trädgård med en skottkärra full av jord och en hög med tegelstenar staplade intill ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag kom hem igår hade sambon börjat sätta smågatsten som kantsten i rabatten. Med betoning på "sätta" för hon hade bara lagt dem löst uppe på jorden. Jag skrattade gott och tvingade sen henne att åtminstone gräva ner dem i jorden. Då hämtade hon ett snöre och allt så nu blir det till och med hyfsat rakt!
Person som lägger smågatsten som kantsten i en trädgårdsrabatt, med gräsklippare och skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och just det, vill man bli våra grannar så är huset bredvid vårt till salu, kom och köp!
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-tomelilla-tomelilla-kommun-slakterigatan-11-16864756
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
Nu inför sommaren har vi fokuserat på att fixa till vårt uterum, som behövde en liten översyn för att man skulle uppskatta att umgås där.

Så här såg det ut när vi köpte huset, sedan dess hade det fyllts på med bråte och säsongsprylar:
Uterum med rödfärgade träväggar, genomskinligt tak, vit trädgårdsmöbel med röda dynor och dekorativa objekt på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur var så var det ju väldigt bra väder där i början av juni, så vi kunde bara förvara allt bös ute på gräsmattan under tiden vi fixade:
Uterum under översyn med öppna dörrar och bråte på gräsmattan under sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tomt och någorlunda urstädat uterum:
Renoverat uterum med väggar målade i falu rödfärg ljus och trägolv, med belysning och tygstycken som takbeklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi börjat måla insidan med falu rödfärg ljus, vi hade rätt mycket över sen odlingslådorna i tidigare inlägg och vi gillade verkligen färgen. Eller jag gjorde det, min sambo hade svårt att visualisera hur allt skulle bli när allt var klart och tänkte att den röda färgen kunde ta över väl mycket. Men för en gångs skull så litade hon faktiskt på mig. Sonen passade på att stjälpa till lite. Vi hade tankar på att dölja taket inifrån med tygstycken, så vi köpte lite gardiner på IKEA och sambon sydde på fållar på långsidorna som vi sen trädde in gardinspiraler i och spände rätt rejält mot sidorna av takbalkarna. På bilden ser ni ett test där vi inte hade spänt spiralerna så mycket, då hänger det även på längden, vilket inte blev så bra. På de sista bilderna är de ordentligt spända. Det blev väldigt bra faktiskt, men vi har ett par fack kvar. Fördelen med den här metoden är att tygen sitter i facken och inte under, så vi spar takhöjd och sen ser man balkarna, vilket var ett trevligt inslag. Man kan också lätt plocka ned tyget om det behöver tvättas. Lysrörsbelysningen fick byta håll och det sitter nu tre armaturer i mitten av av tre fack, som döljs bakom tyget.

Två personer målar vägg i uterum med röd färg, renoveringsmaterial syns på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom att falu rödfärg tenderar att färga av sig så satte vi upp en panel mot bortre långsidan, så att man kan luta sig mot den om man sitter på en bänk vid väggen. Så här har vi börjat grundmåla panelen.

Renovering av uterum med rödmålade väggar, paneler under målning på ställningar och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag börjat spika upp panelen. Jag hade ursprungligen tänkt låta dra elen bakom panelen, men eftersom att det ändå ska vara en bruksig miljö så fick det bli utanpåliggande el sen ändå.

Hörn av ett uterum med faluröda väggar och nymålad vit panel, omgivet av renoveringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade fått med ett gammalt rött kylskåp när vi köpte huset, det passade rätt bra mot det faluröda i hörnet. Men vi kom ihåg att vi hade kylskåpet först efter att vi var färdigmålade så det var mest en lycklig slump. Det som kvarstod var att hänga upp tygstyckena i taket och sätta upp lite ljusslingor för mysfaktorn.

Uterum med rödmålade väggar och vita tygtak, röd kylskåp, ljusslingor, mönstrad duk på långbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat och dekorerat uterum med långt bord och stolar, ljusslingor, och svenska flaggor, med röda träväggar och vitt taktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut på kvällstid om man har en väldigt gammal telefon att fota med.

Uterum inrett med röda väggar, vita gardiner i taket, ljusslingor och ett långt bord med en duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kunde fira midsommar i uterummet när det var halvfärdigt och hade 12 vuxna gäster och två bebisar på besök i slutet av juli och det var väldigt uppskattat att kunna sitta "ute" oavsett väder. Vi har inte full koll på kostnaderna för det här delprojektet, men jag skulle uppskatta materialet till kanske 6-7000 allt som allt.

Jag har lite senare semester i år så vi får se om det hinner bli några fler inlägg nu under augusti. Jag önskar er alla en fortsatt trevlig sommar!
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 6 till
  • Laddar…
Jättefint! Ser mycket ljusare ut fast det egentligen bara är mer enfärgat, det flammiga gav verkligen ett skabbigt och murrigt intryck.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Den senaste tiden har vi börjat fixa det stora sovrummet på övervåningen. Vi tänkte bara slänga på lite färg så länge tills vi lägger om taket, och göra det mer grundligt då. Efter ommålandet till en ljus grågrön kulör så kände vi dock att vi borde testa att ta bort plastmattan och se vad som finns under. Vi kollade först i garderoben och under mattan fanns det ett, vad vi tyckte verkade vara ett rätt hyfsat undergolv som vore trevligt att ta fram.
Sovrum med träpanelvägg, oredad säng och taklampa, väggar målade i ljus grågrön kulör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat sovrum med ljus grågröna väggar, vit dörr och träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad vägg i ljus grågrön kulör med vit dörr och parkettgolv i sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat sovrum med ny ljus grågrön väggfärg och synlig plastmatta på golvet, stegar och målarutrustning inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlägsnande av olika lager golv; tidningsunderlag och brädgolv synliga bredvid rester av plastmatta, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så vi chansade och började bryta upp plastmattan med träimitation, bara för att hitta en till matta med träimitation under. När vi slet upp även denna fanns det ett lager med typ tjockare masonitskivor för att jämna av golvet. Även dessa fick ryka och de var väldigt tunga, men Newton hjälpte till att lasta dem på släpet genom fönstret.
Renoverat sovrum med masonitskivor på golvet och nymålade ljusgrågröna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skivorna satt med hundratals spikar och med skivorna följde till stor del en tredje matta, ilinoleum, som var mörkt mönstrad. Så det var tre mattor, från 1979, 1963 och årtal okänt, men väldigt gammal. Det var lite synd att den sista hängde med upp, den var rätt fin men såklart full av hål. Vi får se om den finns i något annat rum så kanske vi kan spara den där.
Gamla golv med flera lager mattor: 1979 träimitation, underliggande äldre mörkmönstrad linoleummatta och masonitskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat sovrum med nyslipat och såpskurat trägolv samt nyligen målade ljusgrågröna väggar och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt linoleumgolv med mörkt mönster och synlig slitage samt en skada som avslöjar underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet under var väl helt ok men tyvärr hade det en ganska kraftig generalskarv rätt igenom rummet. Skarven i sig själv hade blivit hjälpligt avjämnad med yxa och var tydligt ljusare än resten av golvet, så min teori är att undergolvet inte direkt täcktes med mattor utan användes som det var för ett tag. Trots yxningen var plankorna väldigt olika tjocka, så jag slipade till topparna med vinkelslipen och en lamellskiva. Efter detta har jag börjat såpskura golvet. Förhoppningsvis kan jag få golvet att bli hyfsat ljust och jämnt färgat, så att skarven inte syns så mycket. Sen tänkte vi lägga en stor och mjuk matta över golvet (och skarven då) och förhoppningsvis få ett resultat vi kan vara nöjda med.
Gammalt trägolv med generalskarv, avjämnad med yxa och spikar, i renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med synliga spikhuvuden och skarvar, kablar och byggutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat sovrum med slipat trägolv, dammsugare och väggmålning i grågrön ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 9 till
  • Laddar…
Nått lite mer akut som inträffade i förra veckan var att avloppet satte igen i toaletten och duschen samtidigt. Vi fick ringa hit en spolbil och de spolade och spolade och filmade och mycket riktigt så var cementrören ut till gatan alldeles igenväxta med rötter.

Spolandet löste problemet tillfälligt men jag började ringa runt till lite gräventreprenörer och nu är det faktiskt någon som kommer hit redan i morgon för att byta avloppsrör till plast för huvudbyggnaden och uthuset. De ska även gräva ned rör för att leda dagvattnet från stuprören till stenkistor. När de ändå förvandlat vår trädgård till västfronten 1917 tänkte jag be dem dränera och isolera lite runt vår lilla källare
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
S
Glöm inte inkommande vatten om den också är gammal.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Glöm inte inkommande vatten om den också är gammal.
Nä, det är riktigt, den ska också bytas. Glömde det nu av bara farten
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
S
Hand håller en kraftigt korroderad metallrör med insidan full av rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg vårt ut.
 
  • Wow
Klaugust
  • Laddar…
Tre bilder säger mer än tusen ord.
Passage mellan tegelbyggnader med höstlöv och en grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin vid grävd schakt i trädgård nära tegelhus med spridda betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin bakom huset där en djup schaktning utförts längs med husväggen för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola och 4 till
  • Laddar…
Nygrävd trädgårdsdike längs med en husvägg och uthus med högar av jord och ett lövträd i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävning i trädgård nära hus för anläggning av dränering eller rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd schakt i trädgård vid tegelhus med öppen svart smidesgrind och brevlåda, renoveringsprojekt påbörjat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
mr.Ola och 3 till
  • Laddar…
Pyntat för halloween! :rofl:
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.